Med vårens intåg är det många som överger bilen för cykeln. Tack vare elcykelpremien, där staten betalar tillbaka 25 procent vid köp av en elcykel, har en av fem nyinköpta cyklar en elmotor i dag.

– Visst märker vi av ett ökat intresse för elcyklar, säger Dick Samuelsson på Haga Cykel.

Vilka är det som köper elcyklar?
Artikelbild

| Cykelforskaren Anna Niska välkomnar elcyklar om det innebär färre bilar i trafiken.

– Det är alla typer av människor, säger han.

Priset på en "vanlig" elcykel landar på 10 000–30 000 kronor. Sedan finns det mer avancerade cyklar som är dyrare.

– Att man får 25 procent tillbaka tror jag definitivt bidragit till att allt fler köper elcykel, säger Dick Samuelsson.

Med elcykelns framfart blir det nya aktörer att hålla koll på i trafiken. Det kan gå väldigt fort där ute på cykelbanorna. Elmotorn gör att cyklarna kan hålla en hastighet på 25 kilometer i timmen – även i uppförsbackarna.

Artikelbild

| På Haga Cykel finns det nuförtiden gott om elcyklar. "Vi säljer allt fler", säger Dick Samuelsson.

– Den höga farten kan skapa rädsla bland medtrafikanter på cykelbanorna, säger Anna Niska, forskningsledare inom cykel på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Linköping.

Men enligt Niska finns det ingen forskning som visar att olyckrisken ökar när elcyklarna blir fler.

Artikelbild

– Olyckorna kan öka, för cyklisten själv och medtrafikanter, men det finns inget belägg för det. Det enda vi känner till är att ju högre hastighet man håller, desto längre blir reaktions- och bromssträckan. Men så är det ju med alla fordon, säger Niska.

Hon tycker det är synd att diskussionen kring elcyklar nästan enbart kopplas ihop med en eventuell ökad olyckrisk.

– Det är som att säga att vi ska förbjuda alla Ferrari- och Porschebilar i trafiken. Alla måste ju hålla hastigheten och i cyklarnas fall är det 25 km i timmen. Redan idag finns det ju racercyklar som kommer upp i 40 kilometer i timmen, säger hon.

Som helhet tycker Niska att fördelarna väger över när det handlar om elcyklar.

– Om det här kan få fler att överge bilen, så är det väldigt positivt.

Men för att klara av alla elcyklister på stadens gator kommer det enligt Niska att ställas högre krav på kommunerna. Vissa åtgärder behöver göras för att det ska fungera.

– Infrastrukturen måste anpassas till ett växande antal elcyklister, cykelbanorna måste till exempel breddas, säger Anna Niska.