Resemontören från Finspång var ensam svensk bland de 18 i Super Twin-klassen. Överlägsen där var tidigare stuntmannen, Samu Kemppainen, Finland.

Den här gången blev Greger utslagen av tjecken Roman Sixta i första omgången, så smet norrmannen Hans Olav Olstad förbi och snodde silvret.

– Vi hade kört sönder i fredags och fick skruva hela natten för att bli klara i tid, berättade Greger.

Bygger själv

Det här är snäppet under dragracingens största mc-klass. Det gäller att tygla 1 000 hästkrafter som accelererar med vansinnig kraft på banan.

Gregers team har byggt det mesta. De har fräst ur aluminiumblock och skapat de olika delarna.

– Det gäller att ha bra material som håller. För några år sedan hamnade jag mitt i lågorna när motorn small i Tierp, berättade Greger om det explosiva bränslet nitrometan.

Över de 402 meterna kommer hastigheten ibland upp till 340 kilometer i timman.

Från Sleipner till mc

Han har vunnit NM två gånger och även tävlat i EM-serien. Av den här säsongen återstår endast veckans uppvisningstävling i Danmark.

Greger siktar redan på nästa år och har en del nytt på gång i verkstan.

– Jag är äldst i klassen och måste göra en läkarundersökning varje år för at få fortsätta. Det är roligt, man träffar många trevliga människor och på sistone har det kommit upp flera unga duktiga förare, så jag håller nog på ett par år till, sa Greger.

I sin unga unga idrottskarriär var han en tuff fotbollsback i Sleipner, men intresset för motorcyklar fanns alltid där.