På torsdagen fick de 21 båtar som legat i skeppsdockan möjlighet att möta friheten i Göta kanal.

Tidigt denna morgon börjar det röra på sig i skeppsdockan. Här möts både båtägarna och andra som bara vill följa förvandlingen. Boy Svedberg tillhör den senare kategorin.

- Jag har visserligen bott här i Söderköping i 28 år men det här har jag aldrig sett förrut, säger han.

Artikelbild

| Hjälp på traven. Wasa Lejon var först ut vid utdockningen på torsdagen.

Göte Ekström tillhör också åskådarna numera. Efter att ha haft båt i 37 år är det husbil som gäller. Och han är nöjd med det.

- Jag har sett Östersjön, nu ser jag Sverige. Och börjar det blåsa behöver jag inte gå upp och ut i pyjamasen, jag drar bara åt handbromsen.

Att båtarna släpps ut ur sin torrdocka är ett säkert vårtecken som äger rum tidigt i maj varje år. I år var tilldragelsen något framflyttad på grund av raset vid Nedre Duvkullen.

Det tar minst ett par timmar att fylla dockan. Men så är det också 15 000-20000 kubikmeter vatten som ska släppas på för att jämna ut nivåskillnaden. Sakta men säkert höjs vattennivån.

Artikelbild

- Sedan är den fylld i ungefär två veckor innan den töms igen, berättar Henrik Sandberg som arrenderar dockan.

När dockan sedan ska tömmas igen släpps vattnet ut i en kulvert som löper under kanalen och mynnar ut i Storån.

Artikelbild

| Torrdocka. Sakta fylls skeppsdockan med närmare 15 000-20000 kubikmeter vatten.

- Det är lite som att dra ur en propp.

Göta kanal har tre dockor. Den i Söderköping är den största och det är också den som nu öppnas sist i år. De två andra, i Motala och Sjötorp, är mindre och har redan fyllts för säsongen.

Artikelbild

Martin Jansson håller sig sysselsatt med att kapa ved. En vit rök kommer ur skorstenen på ångbåten han äger tillsammans med en kompis.

- Jag är inte så mycket för "lakanshissning", kommenterar han det ganska ovanliga båtvalet.

Artikelbild

Varmt och skönt ombord blir det också när man eldar i pannan. Det kan behövas en dag som denna. Hemmahamnen ligger i Hjälmaren. Nu siktar han på att vara ute två dagar.

Båten väcker viss uppmärksamhet. De finns de bland de församlade som trott att det var själva båten han höll på att elda upp.

Det är den stora passagerarbåten Wasa Lejon som först ska lämna dockan. Värdigt och i sakta mak låter hon sig dras och skuffas genom de öppnade portarna. Såväl besättning som åskådare engageras och hjälper till. För vem vill inte hjälpa våren lite på traven?