Den lilla företaget som låter tillverka, lansera och sälja ekologiska hudvårdsprodukter – med lokaler på Vammarområdet – lyckades i hård konkurrens vinna med en kroppsolja med havtorn och en antirynkkräm innehållande parakrasse samt bli finalist med en deodorant utan aluminiumklorid i samband med stortävlingen The Beauty Short List i England.

Produkterna tillverkas i Föllinge, Krokoms kommun norr om Östersund. I Valdemarsvik finns huvudkontor, lager och produktutveckling.

– För oss är det superstort! Vi känner oss oerhört stolta och extremt glada över detta att vi från lilla Valdemarsvik har lyckats i denna tävling. The Beauty Short List är en seriös tävling för naturliga produkter inom skönhetsbranschen där 600 olika varumärken från 38 olika länder deltog, säger Carina Swartz, RS Biokosmetik AB.

Artikelbild

| Planerar. Internationella framgångar kan öppna för nyanställningar.

Ett bevis på hur svårt det är att nå långt och till och med vinna en klass är att den oberoende juryn sitter utplacerad i tre olika länder: USA, Storbritannien och Australien. Här testas bland annat produkternas effekt och funktion under en sex månaders-period. Nu hoppas företagsledningen på ökade försäljningssiffror.

– Nu vet vi att våra produkter står sig mycket väl i internationell konkurrens. Vi exporterar redan till Finland, Norge, Danmark, Serbien, Polen, Storbritannien och Australien, men hoppas på en jätteskjuts till de två sistnämnda länderna. The Beauty Short List är riktigt stort utomlands, utvecklar Carina Swartz.

Lägg därtill framgångarna med årets kroppvårdsprodukt (deon) på Swedish Health Award i Älvsjö i november så klarnar bilden av en litet bolag med stora framtidsutsikter.

Jerker Swartz, inköp-och logistikansvarig, berättar att företaget inte är lägesberoende så länge logistiken och datakommunikationen fungerar på Vammar. Personal packar och skickar paket över i stort sett hela världen. Under 16 år i Valdemarsvik har RS Biokosmetik AB hunnit med att växa ur tre fastigheter i kommunen.

Artikelbild

| Beviset. Segrar ska marknadsföras.

– Målet och förhoppningen är förstås att kunna nyanställa, säger Jerker.

– Skickliga och drivna säljare ute på ”fältet” är alltid välkomna. Det är ett tufft jobb. Inte minst med alla resor, skjuter Carina in.

Artikelbild

| Lageryta. Carina och Jerker Swartz har utrymmen för expansion.

Miljömedvetenheten skattas högt av företag och kundkrets. De biologiska hudvårdsprodukter är fria från animaliska och syntetiska ingredienser, alkohol och mineraloljor. En förklaring till försäljningsframgångarna är att hudvårdsprodukterna testas på människor, inte djur. Konceptet uppskattas överlag på marknaden.

Jerker Swartz:

– Jämfört med förra året har vi ökat försäljningen med sex procent och det glädjer oss. När vårsolen kommer fram i april – och folk blir glada – säljer vi ännu mer.