Det var för ett halvår sedan som företagets hudvårdsprodukter introducerades på den serbiska marknaden och på onsdag kommer serberna till Valdemarsvik för att studera hur det går till på huvudkontoret i Valdemarsvik, samtidigt som de får en del utbildning.

Bakgrunden till Balkan­etableringen är enkel. Den började med att en kvinna bosatt i Malmö, med ursprung från Serbien, ville dra igång en försäljningsverksamhet i sitt forna hemland.

– Vi var lite skeptiska. Landet ligger ganska långt bort. Men hon fick testa marknaden och nu har vi en organisation på plats, berättar Jerker Swartz, inköps- och logi­stikansvarig inom företaget.

Men Rosenserien har haft ett visst stöd att luta sig mot, genom Swefund.

– Utan den här uppbackningen hade vi kanske inte vågat ta språnget, tillägger Swartz.

Swedfund ägs till 100 procent av svenska staten och erbjuder riskkapital, kompetens- och etableringsstöd för investeringar inom nya tillväxtmarknader i Afrika, Asien, Latinamerika samt Östeuropa.

– De har hjälpt oss med en del utveckling och ekonomi. Men vi måste givetvis satsa eget kapital själva och självklart vissa framfötterna.

Jerker Swartz berättar att Rosenseriens produkter framför allt finns i Belgradsområdets apotek, men också inom hudvårdssalonger.

Att Serbien inte är medlem i EU har ”ställt till det lite grann”, som han uttrycker sig.

– I synnerhet när det gäller logistik och myndigheter. Men jag ser ändå en potential. Serberna är väldigt intresserade av skandinaviska produkter.

Produkterna, som för övrigt tillverkas i Östersund, finns även inom den finska marknaden, men också inom Danmark och Norge.

– Vi försöker även lite grann med Italien.

Han sticker inte under stol med att företaget expanderar hela tiden och att en expansion på utlandsmarknaden definitivt ingår i företagets strategi.

– Vi håller på att designa om vår logga för att den ska passa utomlands, berättar han för att liksom understryka allvaret med satsningen.

Enligt Jerker Swartz bottnar företagets framgång, mångt och mycket, i miljömedvetenheten.

– Samtliga produkter är fria från animaliska och syntetiska ingredienser. Men också från alkohol och mineraloljor. Våra produkter är dermatologiskt testade på människor, inte på djur. Det är sånt som folk uppskattar.

Uppskattade har Rosenserien också blivit i andra sammanhang. 2008 och 2012 kammande man hem utmärkelsen Guldäpplet, som arrangeras av tidningen Hälsa. Två gånger har man blivit Årets superföretag, arrangerat av Veckans Affär, som bland annat tittar på företagets tillväxt, vinst, avkastning, effektivitet, kapitalstruktur och finansiering.