Norrköping och regionen har en enorm potential inom besöksnäringen. Visionärsdrivna Kolmården satsar på att bli Sveriges främsta sommarresmål för familjer. Östgötaskärgården står inför en nationell satsning för utländska marknader. Och Bråvallafestivalen genererar 5,2 miljoner kronor, bara i shopping. Lägg därtill ett unikt industrilandskap, Visualiseringscenter, SM-veckan 2016, en NASA-utställning och fram tonar bilden av en oputsad stadsdiamant. Det är ingen slump att förstagångsbesökare blir positivt överraskade över hur vacker staden är.
Därför är vi på Svensk Handel i Norrköping och Bråvikens Hotell- och restaurangklubb bekymrade över att besöksnäringen inte får det fokus som krävs för att utvecklas till det besöksmål vi har all möjlighet att bli. Ett indraget bygglov till Wildfire är en del av den oron. Det är dags att förstå vad en utvecklad besöksnäring innebär för regionen - och vad det är vi tackar nej till om vi inte vågar satsa.
År 2013 omsatte besöksnäringen 1,5 miljarder i Norrköpings kommun. Den sysselsätter årligen 1 200 personer. Då har vi inte räknat in handeln, som i Norrköping omsätter drygt åtta miljarder i sällanköp och dagligvaruhandel. Besöksnäringen i Sverige omsätter totalt 84 miljarder kronor, vilket motsvarar 13 procent av den totala detaljhandelsomsättningen. Handeln är, tillsammans med kommunen, de två största arbetsgivarna i Norrköping.
Statistiken talar för att fler turister kommer att upptäcka Norrköping i framtiden. Svenskar reser mer i sitt eget land, och fram till år 2030 beräknas dessutom resandet öka globalt med tre-fyra procent. Med en ökad turism krävs också en ökad satsning, annars kommer polariseringen ske snabbt: de som förstår vikten av besöksnäringen och de som inte gör det. Östergötland har all möjlighet att stärka sin position.
Den enskilt viktigaste framgångsfaktorn för tillväxt är att alla aktörer inom besöksnäringen samverkar. Nytänkande, samsyn och långsiktig samverkan krävs. Att Kolmårdens djurpark, Norrköpings kommun, Upplev Norrköping, Svensk Handel samt Bråvikens Hotell- och restaurangklubb är helt eniga i frågan gör att vi har en stor potential inför framtiden.
Ändå står vi inför en allvarlig situation. Vi kan förlora en viktig livsnerv, förmodligen den viktigaste för regionens besöksnäring, som tydligt öppnat armarna och visat att man gärna går i bräschen för att göra Östergötland till Sveriges främsta turistdestination för barnfamiljer. Parks and Resorts har investerat drygt 550 miljoner kronor i parken. De är redo att fortsätta satsa enorma resurser, men då krävs att vi alla står bakom och inser vikten av besöksnäringen och vågar ta ett tydligt steg framåt för att gemensamt ta en tydlig position på Sverigekartan. Har vi ingen attraktiv stad som lockar till sig turister så spelar det inte någon roll hur många hotell som byggs, hur många nya butiker eller restauranger som öppnar.
Det gör oss djupt oroade att vi står inför en osäker utveckling av en så enormt viktig bransch som besöksnäringen. Besöksnäringen växer, världsturismen ökar. Vi får inte missa möjligheterna och visionerna som Kolmårdens djurpark öppnar upp till. Då kommer någon annan springa före.