Linköping bromsar

Ostlänken. Bästa Östergötland, varför inte satsa dessa enorma pengar på att få blomstrande företag och myndigheter hit i stället och jobben nära? skriver debattören. Arkivbild: Jeppe Gustafsson

Ostlänken. Bästa Östergötland, varför inte satsa dessa enorma pengar på att få blomstrande företag och myndigheter hit i stället och jobben nära? skriver debattören. Arkivbild: Jeppe Gustafsson

Foto: Jeppe Gustafsson/Corren

Ledare2015-08-25 04:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Kommunalrådet Lars Stjernkvist (S) är med rätta orolig för att de tröga förhandlingarna mellan grannkommunen Linköping och Trafikverket kan skada Ostlänken (NT 24/8). Linköpings kommunfullmäktige har som bekant fattat beslut om att Ostlänken ska dras genom en kostsam tunnel under staden, men Trafikverket vill inte betala.

Vad Linköpingspolitikerna inte begriper är att de inte äger frågan, själva tunnelalternativet andas för övrigt småstadsmässig bymentalitet. Ostlänken byggs inte primärt vare sig för Linköping eller någon annan stad, utan är ett stort regionalt och nationellt infrastrukturprojekt. Enskilda kommuner får rätta sig efter detta.

I Norrköping har makthavarna härvidlag gett uttryck för en industripolitiskt mer realistisk och förhandlingsvillig attityd. Det har varit lätt att komma överens om spårdragningar med mera och byggstarten ligger nu nära. Om det inte vore för Linköpingspolitikernas obstinata agerande.

Stjernkvist fruktar att Trafikverket kommer att förlägga byggstarten till andra orter istället för mellan Norrköping och Linköping i den stund en förhandlingslinje inte uppnås med det snaraste. Det är en berättigad farhåga – fast kanske inte så mycket att frukta trots allt. Vore det sämre om Trafikverket började bygga Ostlänken mellan Norrköping och Stockholm och därmed gav oss snabb förbindelse till huvudstaden?

Läs mer om