I dag är det dagen D för Åsa

Det tog tio år av förberedelser. Men efter bara mindre än ett år var allt nedlagt. Det handlar om Volvo Lastvagnars satsning i Kina.

Foto: Tillfälliga fotografer

Norrköping2009-01-22 00:15
The Chinese Volvo är titeln på Åsa Käflings avhandling vid institutionen för ekonomi och industriell utveckling vid Linköpings universitet. I dag, torsdagen 22 januari disputerar hon. Åsa Käfling är 31 år. Hon bor i Stockholm men är uppväxt i Mogata och har gått i skola i såväl Söderköping som Norrköping.- Efter naturvetenskaplig linje på Ebersteinska började jag läsa företagsekonomi i Lund, berättar hon.Att börja läsa språket mandarin, som är det språk de flesta kineser pratar, blev ett sätt att hitta en nisch som civilekonom på en tuff arbetsmarknad. Åsa har läst språket med ekonomisk fackspråksinriktning. Hon har varit i Kina flera gånger, dels när hon läste till ekonom, dels ett år som doktorand.- Jag blev helt förälskad
i det landet, språket och kulturen. Det finns en sådan framtidstro och enorm vilja att förbättra. Som 70-talist är jag rätt trött på att man är blasé och ironisk och inte tar något på allvar. I Kina tar man allt på allvar och tror alltid att allt kan bli bättre.Fick nys om Volvo
År 2001 antogs hon som doktorand vid Linköpings universitet. Hon ville studera bolag som är samägda av Sverige och Kina.- Alla frågor blir mer intressanta och komplexa i samriskföretag.När hon fick nys om Volvo lastvagnars långt framskridna planer på att etablera sig i Kina väcktes hennes intresse.- Innan tänkte jag att relationerna mellan ägarna och en samsyn måste vara det som är avgörande för att bolaget ska fungera, säger Åsa.Men snart upptäckte hon att även om relationerna var smärtfria och det fanns en välvilja hos bägge parter så fanns det faktorer som de de svenska delägarna inte kunde påverka.Förpassade till gruvor
År 2003 slog Volvo Lastvagnar upp portarna till fabriken i Kina efter att i tio år ha arbetat för att få till en etablering. Redan under 2004 kom lagen som slog ut Volvos kinesiska produktion. Tunga lastbilar förbjöds på allmänna vägar i Kina. Diktaturen Kina hade sagt sitt och de utländska aktörerna hade bara att tacka för sig.- De tunga lastbilarna fick bara användas till exempel i gruvor. Det fanns inte längre en mångmiljardmarknad.Produktionen av en betydligt mindre lastbilstyp som man mer eller mindre gett bort till Kina gick däremot betydligt bättre.Åsa konstaterar i sin avhandling att det finns faktorer, som exempelvis politiska, som de svenska företagen inte rår på och som kan vara svåra eller omöjliga att förutse.- Jag vill inte säga att man från svenskt håll var naiv men kanske lite oskyldig. Kina är ett protektionistisk land, vilket innebär att man vill skydda den egna produktionen från utländsk konkurrens.Post doc
Efter disputationen ska Åsa göra det som kallas post doc och forska om samriskföretag fram till sommaren. Då väntar familjen tillökning. Lille Casimir 1,5 år får ett syskon.- I framtiden vill jag helst jobba inom näringslivet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om