"Det blev ett lyckokast för mig"

20 år med samma huvudsponsor. Maskeradhoppningen i Scandinavium blev starten. Sedan dess har Malin Baryard Johnsson och H&M varit ett. Det förhållandet håller än.

När Falsterboveckan avgörs har Malin Baryard Johnsson haft H&M som huvudsponsor i 20 år.

När Falsterboveckan avgörs har Malin Baryard Johnsson haft H&M som huvudsponsor i 20 år.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ridsport2016-07-05 08:30

I veckans tävlingar i Falsterbo kan hon säkra biljetten till OS i Rio de Janeiro, med det stabila stödet i ryggen.

– Samarbetet med H&M har betytt enormt mycket för mig. Det har varit en jättetrygghet att ha bakom sig. I den här branschen går ju resultaten upp och ned, men kostnaderna består för att driva en verksamhet, säger Malin till NT-sporten.

Påsken 1996 i Göteborg kom det stora genombrottet för den lovande 21-åringen från Norrköping.

Den överraskande tredjeplatsen i Europacupens världscupfinal på Corrmint väckte stor beundran. Men det var inget mot reaktionerna efter shownumret tillsammans med Maria Bäckström. De spånade fram ett nummer som anspelade på att Eva Dahlgren och Efva Attling gift sig. De tog av brudklänningarna under Eva Dahlgrens ”Jag klär av mig naken” och satte upp i endast raffset.

Succén var total. Genomslaget blev enormt.

Första stjärnan

Kort därefter hade Malin blivit klädföretagets första sponsrade idrottsstjärna.

Det klickade från båda sidor direkt.

– Det blev ett lyckokast för mig. Det är den ultimata sponsorn. Hur det hade varit utan H&M går inte att säga, tycker Malin.

För H&M blev Malin, som svensk ridsports stora affischnamn, helt perfekt för målgruppen, främst unga tjejer.

– Malin är en fantastisk representant, både för oss men även hästsporten i stort, säger Håkan Andersson, presskontakt på H&M.

Hur mycket avtalet är värt, för klädjätten som årligen säljer för över 210 miljarder kronor (!), eller hur länge det gäller avslöjar han inte.

– Vi väljer att inte gå in i detaljer kring de avtal vi har, svarar Andersson.

Har inte tröttnat

Samarbetet gör att Malin kan hålla sin verksamhet på en hög nivå med personal och utrustning.

Många av Malins hästar har genom åren fått ett H&M-namn. Men enligt Malin har inte företaget finansierat hästaffärerna.

– De pengarna kommer från annat håll, säger Malin om ägandet.

Bakom sin huvudsponsor har Malin stöd från andra sponsorer, främst i form av utrustning och produkter till stallet.

Det handlar om sadlar från Equality Line, stallspån från Vida Pellets, hästfoder från Svenska Foder och en BMW från Proauto.

Under 20 år har Malin och hästarna prytts av H&M-loggan på kläder och täcken.

Tröttnar du aldrig på att bära H&M-kläderna?

– Nej, inte det minsta. Kollektionen har sån bredd och förnyas hela tiden, svarar hon.

Nio i teamet

Efter Malin har tre andra ryttare anslutit till Team H&M. Peder Fredricson kom 2003 och nyligen de belgiska tvillingarna Oliver och Nicola Philippaerts som ses som världens mest lovande ryttare.

– Vi är nio personer i teamet och vi har kontakt hela tiden. Vi hjälps åt att utvecklas, säger Malin.

Ridsporten är den enda idrotten H&M lägger sponsorpengar till.

– Hästhoppning är en sport där män och kvinnor tävlar på lika villkor, så för oss kändes det naturligt att välja en sådan sport. Att sedan hitta den då unga talangen Malin Baryard och få vara del av hennes resa inom sporten har varit mycket inspirerande för oss, säger Håkan Andersson.

Han påpekar samtdigt att H&M även klär upp den svenska truppen inför sommarens OS och Paralympics i Brasilien.

Malin hjälper Malin

Som en utveckling av Team H&M instiftades ett stipendium som tilldelas en ung lovande ryttare. Stipendiet är på 50 000 kronor samt Malin som mentor under ett år.

På påskafton delades det ut för första gången och det gick till en annan Malin, Malin Carlbäck, från Örebro.

– Det har betytt väldigt mycket för mig och mina möjligheter att utvecklas, förklarar Malin Carlbäck som med sitt sto Abrina nyligen vann Grand Prix-klassen vid Norrköping International Horse Show i Åby.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!