Jerker Lysell tar några kvicka kliv genom Röda stan, förbi Trappan och ner till Arbetets museum.

Tove Alexandersson springer in i mål efter att ha bestigit Yxbacken på sista etappen.

Båda scenarierna kan bli verklighet på O-ringen 2019 – det står klart efter måndagens presskonferens.

Artikelbild

| Här avgörs 2019 års O-ringen.

Trots att O-ringen 2019 har Kolmården som officiell arrangörsort så blir tävlingen snarare något som rör hela närområdet, med arenor i både Finspång och Norrköping.

Eller ja, det beror ju på hur man vill definiera just Kolmården.

– Ur ett orienteringsperspektiv så är all terräng från Sörmland och en bit ner samma "kolmårdsterräng". Så vi har valt att kalla det O-ringen Kolmården även fast vi inte är i Krokekstrakten som en vanlig Svensson kanske förknippar med namnet Kolmården, säger Tomas Öberg, ansvarig för arrangemanget på lokal nivå.

Vad är då "Kolmårdsterräng"?
Artikelbild

| Tomas Öberg hoppas att äventyrlighet ska locka många besökare.

– Det är en fantastiskt fin terrängtyp här. Det är vackert och många olika detaljer och unik i sitt slag, säger Thomas Westfeldt från O-ringen AB.

Just den speciella terrängen, som av Tomas Öberg beskrivs som "trolsk", är ett av ledorden som ska locka deltagare 2019.

Artikelbild

| Thomas Westfeldt, O-ringen AB, hyser stor uppskattning för Kolmårdsterrängen.

Orden gemenskap och närhet är de två andra.

Gemenskap som i möjlighet till andra aktiviteter, då många av deltagarna är där som en semesterutflykt snarare än en tävling. Närhet i form av flygplatser med internationella destinationer.

Artikelbild

| Så här såg det ut på Himmelstalundsfältet 1987. Vi kan förvänta oss något liknande 2019.

– Norrköping ligger logistiskt perfekt för det här, säger Öberg.

Även om det fortfarande är en hel del dagar kvar till startskottet för den första etappen i 2019 års O-ringen så har man kommit långt i planeringen.

Om två år ska allt klaffa när minst 25 000 besökare väntas för det som anses vara världens största orienteringstävling.

Det enda som egentligen är sig likt rent arenamässigt från senaste gången O-ringenkarusellen var i Norrköping, det vill säga 1987, är att Himmelstalundsområdet åter kommer agera O-ringen-stad med cirka 3 000 campingplatser. En arena som sticker ut i 2019 års planera upplägg är så klart industrilandskapet, där världeliten ska göra upp i stadssprint.

Var exakt i stan den arenan ska ligga vill man dock inte avslöja.

– Den kommer ligga någonstans mellan campingområdet i Himmelstalund och Industrilandskapet.

Folkparken med andra ord?

– Det skulle det kunna vara, säger Öberg med ett leende.

Förutom banläggning så finns det ett stort logistiskt problem som måste lösas innan startskottet om två år.

I dag är det långt ifrån alla tävlande som åker dit med husvagn eller tält. Och då fattas det i dagsläget ungefär 10 000 bäddar, enligt arrangörerna.

– Vi hoppas att Norrköpingsbor kommer fundera på att hyra ut eller bjuda in gäster, säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).

Hon står bakom arrangemangsplanerna och ser positivt på det som komma skall.

– Det här befäster vår kommun som en evenemangskommun. Det betyder dessutom mycket för hela besöksnäringen och näringslivet.

O-ringenarrangemanget förväntas generera minst 120 miljoner i turistekonomiska intäkter.