Guldhaussen har naturligtvis sin del i det hela, men även motståndet. IFK Norrköping inleder allsvenskan på hemmaplan mot Kalmar FF (onsdagen den 6 april), AIK (söndagen den 17 april) och Hammarby (tisdagen den 26 april).

Målsättningen är glasklar: föreningen siktar på tre gånger fullt hus.

– De tre första matcherna är jätteheta och vi ska göra allt i vår makt för att det ska bli utsålt. En premiär är alltid en premiär och sen kommer AIK och Hammarby. Båda stockholmslagen har aviserat redan nu att de kommer ha extra stora bortaföljen och det blir nog runt tre tusen per match därifrån, säger Mårten Jacobsson från IFK Norrköpings marknadsavdelning.

Artikelbild

| Mårten Jacobsson.

Han poängterar att det var utsålt fem–sex gånger även i fjol, även om det inte var 16 500 alla gånger.

– Det har med säkerhetszoner runt bortasektionen att göra, att årskortinnehavare inte kommer eller att det inte är fullsatt på bortaläktaren.

Fjolårets publiksuccé landade ju till sist på ett snitt över 10 000 åskådare, och en rivstart med tre utsålda arenor i vår skulle självklart vara välkommet.

Mårten Jacobsson kan dock inte leverera några förhandssiffror redan nu eftersom de "lösa" biljetterna inte är släppta.

– Det kommer vi göra den 16 mars, berättar han.

Tills dess pumpar IFK på med årskortsförsäljningen. Den kaxiga målsättningen är 10 000 årskort och nu är man uppe i 6 300.

– Vi tror fortfarande på det och jobbar på bred front. Nu har vi ett stort fokus på företag som vi hoppas ska köpa årskort till sina anställda.

Är det inte flera av just såna biljetter som blir oanvända på en del matcher?

– Jo, men i år är det ett nytt system för de korten. Det innebär att man kan släppa platsen till andra om man inte kan gå, förklarar Mårten Jacobsson.