Efter att jag träffat LHC:s klubbdirektör Anders Mäki och general managern Fredrik Emvall hade jag en ganska bra känsla. Det kändes som att de hade kontroll på vad de gör och försöker jobba på utan att bli påverkade av omgivningen. Jag själv och andra har kritiserat dem negativt och jag lät dem svara och förklara sig. Mycket av kritiken från min sida handlar om att de är dåliga på att kommunicera utåt. Det har också gjort att rykten eskalerat på sociala medier. Enligt dem själva vill de att kommunikationen ska förmedlas från deras egna kanaler – det betyder alltså att de inte vill svara på kritik i till exempel öppna supporterforum. Det är väl ganska smart och förståligt. Men det gäller att våga försvara och förklara sig kontinuerligt för att falska rykten inte ska eskalera ytterligare – speciellt med de vindar som blåser runt LHC just nu.

LÄS MER: Så ska LHC bli bäst i Sverige

Det är inte bara Mäki och Emvall som är dåliga på att kommunicera utåt. Jag blev lite extra mörkrädd när jag några dagar efter intervjun klickade mig in på LHC:s hemsida och fick se en artikel. Rubriken löd: ”En personlig hälsning från LHC:s nya huvudtränare Tommy Jonsson”. Såklart tror jag att det är en text från just Tommy Jonsson om hans tankar och förväntningar i och omkring det nya uppdraget hos LHC.

Artikelbild

| Tommy Jonsson, LHC:s nya tränare framställs som en säljare i utskicket, enligt krönikören.

Men nej.

Istället avslutas texten med meningarna: ”Om du köper ditt säsongskort fram till och med den 1:e maj så sparar du upp till 43 procent på lösbiljettspriset. Så även om du bara tänker gå på 60 procent av hemmamatcher så sparar du pengar! Du får också ta del av de många nya förmåner som erbjuds exklusivt till säsongskortsinnehavare”. Det första som kommunicerades ut av den nya tränaren var alltså ren och skär reklam. Är det på riktigt någon på LHC:s kontor som tror att varumärket stärks av detta?
Suck.

LÄS MER: Efter mörka tiden: "Mår väldigt bra"

För att lyckas bli "Sverige bästa lag år 2023" är den här kommunikationen ohållbar. Det går inte att framställa Tommy Jonsson som en säljare det första man gör och skriva ut något som är opersonligt som personligt. Såklart vill man sälja – men det ska ligga undermedvetet och inte tryckas upp i ansiktet på den som ska gå på hockeyn.

Artikelbild

| Krönikören gillar inte hur Linköping HC sköter sin kommunikation utåt.

Nej, jag blir mer och mer säker på att LHC behöver få in sin nya marknadschef så fort som möjligt innan fler övertramp sker. Det behövs en person som har studerat kommunikation eller har mycket erfarenhet inom det som kan godkänna och granska allting som ska publiceras i LHC:s kanaler. Nu har det varit för mycket enkla kommunikationsmissar i rad som stjälper mer än hjälper.