Det började med lite lerig och hal bana på första specialsträckan, men det torkade upp och gick fortare på specialsträcka två och tre. Allt kördes inne på motorsportområdet.

I den snabbaste klassen för fyrhjulsdrivet trimmat vann Johan Eklöf med 0,9 sekunder före Jocke Längberg. Båda kör för arrangerande LMS.

– Kul, det var högst oväntat. Jag hade inte räknat med det, lite synd om Jocke att han inte fick behålla sviten, log Eklöf.

Johan Eklöf körde senast i SM-rallyt i Linköping 2015. Nu gjorde han comeback med en nyköpt bil. Han ska köra lite när andan faller på.

Jocke Längberg tyckte att banan var kladdig på morgonen, men att det blev bättre.

– Det var tufft och jag är inte nöjd. Får se vad som blir nästa åk, Midnattssolsrallyt kanske, säger Längberg.

Det har varit ont om rallytävlingar senaste tiden. Särskilt i vår när det varit så kallt. Men det blir också färre tävlingar i stort. Nu gjorde många östgötska förare säsongspremiär på Sviestad.

Artikelbild

| Johan Eklöf, LMS, vann den fyrhjulsdrivna klassen efter att ha besegrat Jocke Längberg. Segermarginalen i Sviestadträffen var mindre än en sekund.

Tre specialsträckor, på både grus och asfalt, bjöds det på.

I depån och på läktarplats fanns både Hasse Flodin, SMK Motala, och Jari Saarinen, Kvarnvingarna i Mjölby. De har bilar, men har ännu inte kommit i gång.

Artikelbild

| Johan Eklöf från arrangerande LMS lyckades snuva klubbkompisen Jocke Längberg på segern i fyrhjulsdrivet trimmat. 0,9 sekunder var segermarginalen.

– Framtiden för rally är att köra på arenor så här. Det är svårare med funktionärer och svårare att hitta vägar, säger Saarinen och nämner sprintrally i Stockholm som något han är sugen på.

– Man slutar aldrig som rallyförare, man tar bara kortare och längre uppehåll, säger Saarinen.

Artikelbild

| Motalakillen Jonathan Knutsson, körandes för Valdemarsvik, kom tvåa i sin ungdomsklass på Sviestad.

SMK Motala hade en förare på plats på Sviestad, Emil Johansson. Men han körde in i räcket på första sträckan och tvingades bryta i sin klass. Han åkte hem tidigt.

Motalakillen Jonathan Knutsson, åkandes för Valdemarsvik, var också på plats. Knutsson kom tvåa i sin ungdomsklass med en Volvo 940.

Artikelbild

| Det blev inte tredje raka segern, utan en andraplats för LMS-öraren Jocke Längberg. "Det var tufft", säger han.

– Jag ska nog skippa folkrace helt nästa år och bara satsa på rally. Det är faktiskt billigare med rally när man vet att man får behålla grejerna, säger 17-åringen.

Vad beror det på att det är få aktiva som kör rally i Motala?

Artikelbild

| Martin Håkansson och Mikael Stark körde crosskart, vilket gick lite fortare än de vanliga rallybilarna.

– Folkrace är ju stort, med banan som finns på Duntis. Det blir mest folkrace, säger Jonathan Knutsson.

En som satsar på rally är också Kisakillen Albin Nordh, som kör för Ydre. I Sviestadträffen kom han tvåa med sin Renault Twingo i klassen för trimmat tvåhulsdrivet. Han åkte med systern Sara Nordh som kartläsare.

Artikelbild

| Johan Eklöf var snabbast på Sviestad.

Rutinerade Peter Fredriksson, Norrköping, vann klassen. En tiondel före Nordh. Daniel Wall, Mjölby, kom trea.

För Albin Nordh väntar nu deltävling tre i SM-serien i maj, Sydsvenska rallyt. Bilen gick sönder i båda de första SM-deltävlingarna tidigare i år.

Artikelbild

| Jocke Längberg var näst snabbast.

– Jag hoppas placera mig i toppen. Men det är ett tufft startfält på SM, säger han.

I crosskart på Sviestad vann Mikael Stark från Överum och Tjust MK. Han har lämnat det vanliga rallyt för att få en nytändning.

Artikelbild

| Sara Nordh och Albin Nordh från Ydre MK kom tvåa i sin klass i Sviestadträffen.

– Det här går snabbare. Mindre vikt och bättre acceleration, säger Överumskillen.