Höghastighetståg med snigelfart

Vi får vänta till 2009 på besked om Ostlänken. I bästa fall.

Norrköping2008-10-01 00:17
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.
Den som väntade på något spännande när infrastrukturminister Åsa Torstensson (s) presenterade regeringens infrastrukturproposition, har anledning att vara besviken. Ett exempel, kanske det främsta, är Ostlänken vars högst eventuella byggstart skjuts upp ytterligare en gång. Fast situationen behöver i och för sig inte vara fullt så dyster som det inledningsvis kan verka. Regeringen sjösätter en utredning som ska vara klar nästa år och omfattar hela Europabanan i Sverige, det vill säga höghastighetståg från Stockholm till Malmö och med anslutning till Göteborg via Jönköping. Det är i och för sig rimligt att beslut i en så stor fråga tas separat. Samtidigt innebär politiken att Ostlänken ännu en gång skjuts på framtiden. Sedan tidigare vet vi också att finansminister Anders Borg (m) varit tämligen skeptisk till höghastighetståg. Entusiasmen inom regeringen förefaller begränsad och Torstensson var mer än lovligt rörig vad gäller denna fråga under gårdagen. Under presskonferensen var det gott om förhoppningar, men ett allt mer stressat statsråd kunde till sist inte ens ge vettiga svar på, för att ta ett par exempel, vare sig Norrbottniabanans framtid eller Oxelösunds hamn! Frågan om satsningar på ett utvalt antal strategiska hamnar och flygplatser fortsätter för övrigt att utredas - vilket känns en smula osäkert i Norrköping och på andra orter. Fast Norrköpingsborna har ändå anledning att sträcka på sig! I propositionen står bland annat: "Regeringen vill särskilt peka på den framgångsrika modell med näringslivsfinansierad utvecklingsfond som använts för Norrköping." Och vidare: "Denna modell är ett utmärkt exempel för andra regionala flygplatser". Sedan bör man minnas att Torstensson befinner sig i en svår sits. Regeringen har ärvt ett väg- och järnvägsnät vars underhåll släpat efter under många år. På många sätt utgör denna kapitalförstöring en av den tidigare statsministern Göran Perssons största misslyckanden. Att satsa mer pengar på att underhålla det som redan finns, brukar sällan ge några extrapoäng i den politiska debatten. Men i dagsläget gör regeringen rätt som först och främst satsar på att rädda vad som räddas kan av den existerande infrastrukturen, innan nya projekt sjösätts. Från Östgötahorisont kan det också finnas anledning till missnöje med ministären Reinfeldts uttalade satsning på Mälardalsområdet. Men vi bör minnas att om Ostlänken ska vara nationalekonomiskt försvarbar, måste den så kallade getingmidjan i Stockholm först byggas bort. Till regeringens försvar bör man också notera att konkurrensutsättningen uppenbarligen ska öka. Torstensson talade sig för varm för medfinansiering av olika verksamheter - fast tyvärr utan att vidare precisera sig.
Över huvud taget bjuder
infrastrukturministern på långt fler frågor än svar. Den statliga planeringsramen fram till 2021 uppgår till hela 417 miljarder kronor, vilket är en ökning med över tio procent jämfört med tidigare planer. Men det sägs väldigt lite om exakt vilka projekt som är aktuella. Östgötarna får fortsätta vänta på Ostlänken och det får konsekvenser för mer än Europabanan. Det går inte att utöka järnvägstrafiken mycket mer än i dag, om det inte också byggs fler spår.
Läs mer om