Norrköpings kommun beställde tidigt i våras 3 700 Chromebooks som skulle ha levererats lagom till skolstart. Orsaken till den försenade leveransen är att en kinesisk underleverantör har svartlistats av USA:s handelsdepartement. Underleverantören har fått stänga sin fabrik och produktionen ska flyttas till en annan plats. Det gör att tillverkningen av datorerna är försenad. För Norrköpings del räknar man med en leverans tidigast i november.
– Vi håller just nu på att gå igenom hur många datorer som finns och hur vi kan återanvända återlämnade datorer. Digitaliseringsavdelningen undersöker även om vi kan använda andra leverantörer. De datorer som går att använda kommer att ges till prioriterade grupper. Dit hör gymnasiets elever i årskurs ett, då vi måste ha kvar en beredskap för eventuell distansundervisning, säger Sofie Lindén, utbildningsdirektör.
Elever i Norrköpings kommunala skolor använder Chromebooks från årskurs fyra till gymnasiet. I de lägre årskurserna har inte eleverna en varsin dator, där finns datorer i klassuppsättningar och används i undervisningen till exempel när man arbetar med olika teman under en läsperiod.
I de högre årskurserna blir det mer problematiskt utan tillgång till en dator. Lärarna gör sina planeringar digitalt och läroböckerna är digitala, från högstadiet och uppåt behöver varje elev ha en egen dator.
Anders Eriksson är rektor på Djäkneparksskolan, en skola för elever i årskurs 7–9. Han berättar att Djäkneparksskolan är helt digital, all undervisning sker med hjälp av datorer.
– Det är ett väldigt smidigt sätt att arbeta på. Eleverna får sina uppgifter digitalt och har sina läroböcker digitalt. I matten till exempel får eleven uppgifterna digitalt, men svarar i ett räknehäfte. De har tillgång till lärarnas planering i sin dator och kan även klicka på länkar som förklarar hur de ska göra, säger han.
När eleverna inte längre har tillgång till sina läromedel får lärarna tänka kreativt och lösa undervisningen på annat sätt.
– Vi får gå tillbaka till det gamla sättet att undervisa på, med penna och papper och leta fram gamla fysiska läroböcker. Vi kommer också att behöva skriva ut mer stenciler till eleverna. Det är klart att det är ett avbräck att inte ha datorer, men vi står inte och faller med det. Vi kommer att ha god kvalitet i undervisningen ändå, säger Anders Eriksson.