I flera insändare har människor klagat på tillgången på parkeringsplatser i Björkalund. Det är ett område under utveckling, med många flerfamiljshus. Men var ska alla parkera? En insändarskribent beskriver hur hälften av köparna av bostadsrätter har fått tillgång till parkeringplatser och undrar var de som ska bo i hyresrätterna som nu byggs ska parkera.
Och ja, helt bra blev det inte. Det kan Gunnar Cederberg på samhällsbyggnadskontoret konstatera. I ett svar till insändarskribenterna beskriver han hur en tillfällig parkeringsyta kommer att anläggas längs Holmtorpsvägen.
– Vi kan konstatera att det blev ganska tufft just nu. Nu kommer en tillfällig parkeringsplats att anläggas. När vi sedan bygger ut Björkalund, för området är inte färdigt än, kommer vi att se över trafiksituationen. Vi tar till oss av kritiken och ska se till att det fungerar, säger han.
Finns planer på att parkeringen blir permanent?
– Det är inget jag kan lova. Det finns inga beslut än. Den här parkeringsplatsen blir tillfällig medan vi ser över hela området.
Kommunens parkeringspolicy är uppdelad i tre olika nivåer och i Björkalund har man valt en nivå som man tillämpar mer centralt med bättre kollektivtrafik. Policyn avgör hur många parkeringsplatser som ska finnas i ett område, beroende på exempelvis avstånd från stadskärnan och tillgång till cykelstråk och kollektivtrafik.
– Parkeringsnormen är generellt sett inte tuffare än i andra kommuner. Det handlar om att vi bör kunna klara oss på färre parkeringsplatser för att jobba mot ett mer hållbart samhälle. Och då ska vi använda färre bilar och inte alltid kunna parkera i närheten av dit vi ska. Men i Björkalund borde vi ha varit mer generösa, säger Gunnar Cederberg.
Kunde ni ha varit mer tydliga med hur många parkeringsplatser det kommer att finnas i området?
– Det är möjligt att vi behöver vara tydligare med att informera om parkeringsnormen. Den är ju relativt ny.
Det är byggherren eller fastighetsägaren som ska se till att parkeringsplatser tillgodoses, enligt kommunens norm. När det nu inte finns tillräckligt med platser i Björkalund är det kommunen som ska ställa iordning den tillfälliga parkeringsplatsen.
Är det rimligt att kommunen ska bekosta detta – borde det inte vara byggherrarna, om det nu är så att platserna inte räcker till?
– Det är upp till fastighetsägarna att se till att det finns tillräckligt med parkeringsplatser, vilket regleras i parkeringsnormen. Men det här blir ju en tillfällig parkering medan vi utreder. Det kommer att bli en kommunal parkeringsplats där vi tar ut en avgift. Därmed blir det vårt ansvar, tillfälligt, säger Gunnar Cederberg.
Till sommaren 2022 kommer busstrafik att erbjudas var 30:e minut i området – vilket ger bättre förutsättningar till ett mer hållbart resande, är det tänkt.
– Vi måste jobba parallellt med att hitta andra hållbara sätt att resa på. Alla nya saker kräver en viss inkörningsperiod, menar Gunnar Cederberg.
Finns liknande parkeringsproblem i andra områden, som ni jobbar med?
– Just nu har vi inga planer på att utöka antalet parkeringsplatser på andra platser. Sedan får vi se vad det finns för behov. Men det kommer att bli färre platser per boende, för att stimulera till ett hållbart resande, säger Gunnar Cederberg.