Den 9 augusti i år inleddes som bekant omgörningen av Östra Promenaden. Då den stora genomfartsleden delvis kommer att vara avstängd i två år, så finns det risk för ökat trafiktryck på alternativvägarna, exempelvis Söderleden, Dagsbergsvägen, Skepparegatan och Generalsgatan.
Det jobbas på alternativa trafiklösningar – men det kommer att ta tid.
Nyligen inleddes dock ett detaljplanearbete för Johannisborgsförbindelsen.
– Projektets mål är att få fram en trafikförbindelse som får fram en avlastande effekt på genomfartstrafiken i centrala Norrköping, samtidigt som vi försöker skapa en god anpassning mellan den nya vägen och befintliga verksamheter i det aktuella området, säger Hannes Granath, ansvarig planarkitekt för den nya detaljplanen.
Genom en ny östra ringled vill kommunen bygga ihop en yttre ring i trafiknätet genom att sammanlänka Söderleden och Riksvägen. För att åstadkomma detta krävs i sin helhet en förbindelse över Strömmen, som sträcker sig från trafikplats Ljura i söder, med trafikplatsen inkluderad, till Hanholmsvägen och Ståghögaleden i norr.
– Vi tittar just nu vilka dragningar som kan vara aktuella. Det finns många verksamheter i området. Vägen kommer att beröra dessa i olika utsträckning, men även själva vägens placering kan behöva anpassas. Vägens funktion är viktig, men nyttan av en ny trafikförbindelse av det här slaget ska stå i rimlig balans till de konsekvenser som beslutet får för bland annat motstående enskilda intressen, säger Hannes Granath.
– Vi har en tät dialog med fastighetsägare, länsstyrelsen, andra myndigheter och övriga som kan antas att bli berörda av den nya detaljplanen, säger han vidare.
Vari ligger de största utmaningarna?
– Främsta utmaningen ligger i att kunna avlasta trafiken utan att störa för de som verkar i området. Andra utmaningar är broförbindelsen över Motala ström och där vägen korsar Norra Promenaden. Vattenområdet och byggnadsminnet Norra Promenaden är känsliga miljöer som kräver god utformning och anpassning till befintliga natur- och kulturvärden, säger Hannes Granath.
Vad innebär det att det ingår en bro i planerna?
– Det blir lite speciellt, det medför merarbete jämfört med om det "bara" varit en ren vägförbindelse. Nu gäller det exempelvis att ansöka om tillstånd för att uppföra bron i Motala Ström.
Johannisborgsförbindelsen är knappast en ny stjärna. Redan i juni 2017 fick stadsbyggnadskontoret (nuvarande samhällsbyggnadskontoret) i uppdrag att påbörja planarbetet. Men hösten 2019 valde den styrande kvartetten att plocka bort projektet i sin investeringsbudget. Man valde i stället att prioritera investeringar inom skola, vård och omsorg.
– Vi vågade inte att satsa på Johannisborgsförbindelsen då. Vi tvingades ju göra stora besparingar i tekniska nämnden vid den tiden med tanke på den demografiska utvecklingen, säger Karin Jonsson (C) ordförande i tekniska nämnden.
Men i juni 2021 klubbades investeringen igenom av kommunfullmäktige.
– Vi har fått stryka på många andra projekt för att få plats med det här. Men vår bedömning är att Ståthögaleden måste vara i ordning för att Ostlänken ska kunna byggas, säger Jonsson.
Johannisborgsförbindelsen har en budgeterad kostnad på 693 miljoner kronor. Norrköpings kommun hoppas på byggstart under november 2023 och att det ska stå klart december 2025.