Kulturlivet ett kretslopp där alla är unika och behövs

I en debattartikel i NT deklarerar Tomas Tekmen, Eva-Britt Sjöberg och Eva Moberg (KD) att kulturen är viktig för att stärka och värna samhällsbygget i Norrköping vilket är glädjande.

Norrköpings symfoniorkester tillsammans med kör från De Geergymnasiet.

Norrköpings symfoniorkester tillsammans med kör från De Geergymnasiet.

Foto: Caroline Kvick/SON

Debatt2022-03-12 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik

"KD vill frigöra mer medel till mindre kulturaktörer" NT 9/3

De vill satsa mer på mindre, ideella aktörer. Att, som artikelförfattarna föreslår, göra det genom att skära ned på kommunens anslag till institutioner som Norrköpings Symfoniorkester skulle dock få motsatt effekt. 

Norrköpings kulturliv sticker ut. Föreningslivet blomstrar sida vid sida med aktörer som Crazy Pictures och Ståhl Collection. Kulturnatten och Augustifest lockar tiotusentals Norrköpingsbor att ta del av kultur i alla dess former. Konstnärliga utbildningar på De Geergymnasiet och Marieborgs folkhögskola hjälper unga att förverkliga sina drömmar. Och så finns ett unikt kluster av institutioner som Konstmuséet, Stadsbiblioteket, Arbetets Museum, Stadsmuséet, Visualiseringscenter, Östgötateatern och Norrköpings Symfoniorkester. Närheten mellan institutioner, utbildningar och det fria kulturlivet skapar ett främjande kulturklimat med en potential som har få motsvarigheter.

När artikelförfattarna föreslår att ”symfoniorkestern ökar sin självfinansiering så att medel kan frigöras till de mindre kulturaktörerna och andra ideella krafter” glömmer de att Scenkonst Öst, där symfoniorkestern och Östgötateatern ingår, fungerar som ett kulturellt nav i nära samverkan med det omgivande kulturlivet. 

Av cirka 173.000 årliga besök, varav 44.000 barn och unga (siffror från 2019, före pandemin), sker cirka 35.000 i över hundra samarbetsprojekt, såväl ideella som professionella. Förutom de 179 anställda, varav flera också är aktiva inom det fria kulturlivet och inom skola och utbildning, skapar Scenkonst Öst arbete åt fria konstutövare motsvarande nästan 500 årstjänster. 

Att detta skapar underlag åt hotell- och restaurangnäringen samt teknik- och transportsektorn säger sig själv. Scenkonstinstitutionerna är alltså en viktig del av jordmånen som behövs för att också det fria kulturlivet ska kunna växa.

Mer pengar till det fria kulturlivet är en utmärkt investering. Men om medlen tas från de professionella verksamheterna riskerar satsningen att hindra kulturlivets tillväxt i stället för att främja den.