En studie från 2018 genomförd av Gymnastik- och idrottshögskolan visar att nästan hälften av alla yrkesverksamma svenskar, 46 procent, har så pass låg kondition att det faktiskt är farligt för deras hälsa. Det är en dramatisk ökning sedan mitten av 90-talet, då motsvarande andel var 27 procent.

Vi vet att dålig kondition och stillasittande ökar risken för många folksjukdomar, så som exempelvis hjärt-kärlsjukdomar, cancer och typ 2-diabetes. Den påverkar självklart även vår vardag, bland annat genom dålig sömn och sämre psykisk hälsa, samtidigt som det innebär stora kostnader för samhället.

Vi möter ofta människor som känner att tröskeln för att kliva in på en träningsanläggning är för hög. Många känner till och med ångest inför tanken på att träna.

För oss som friskvårdsaktör är det nedslående att tanken på träning leder till ångest istället för glädje. Därför vill vi dela med oss av våra tre bästa tips till de östgötar som både vill komma igång med träning och göra den mer lustfylld:

1. Släpp träningsfokuset

Fokusera på de positiva effekter som träningen kan leda till, snarare än på antalet träningstillfällen per vecka. Formulera hellre mål som handlar om prestationer, som att kunna gå uppför trapporna för att hälsa på barnbarnen eller att kunna jogga en halvmil utan att pausa.

2. Gör det socialt

Ta med en kompis, eller träna i grupp för att göra träningen till en del av ett socialt sammanhang. När träningen blir ett socialt tillfälle blir den både lättare och roligare.

3. Öka vardagsmotionen

Ge dig ut i naturen, lek med barn eller barnbarn, ta promenader när du pratar i telefon, gå av en hållplats tidigare eller gå i trappor istället för att åka hiss. Det är jättebra om du kan aktivera dig varje dag.

Världshälsoorganisationen WHO rekommenderar att alla rör på sig minst 30 minuter om dagen. Vi vill att fler ska lyckas med det och hoppas att våra tips kan bidra till att östgötarna börjar se träning som en glädjefylld och energigivande del av vardagen.

Claes Mittjas

vd för Medley