INSÄNDARE Är uppväxt på 50-talet när nyckeln satt i låset i både bil och hem , med ämnet kristendom på skolschemat och de tio budorden. En affärsuppgörelse var ett handslag som gällde och så vidare. Allt detta byggde på ärlighet, som idag tyvärr kriminella element utnyttjar på ett skrämmande sätt, mot just äldre . Varför blir denna grupp så utsatt ? Därför att denna generation fick den uppfostran, som just bygger på att vara ärlig mot sina medmänniskor. De har det med sig sedan barnsben, ett förtroende som bygger på att man litar på varandra.

När man läser om hur en äldre dam blir lurad, genom ett enkelt telefonsamtal från en bedragare, som stjäl hennes besparingar, blir man så beklämd ! Vem tar ansvar? Jag vill påstå att bankväsent allt för lätt kommer undan, eftersom detta kan ske genom några enkla knapptryckningar med ett bank-ID. Bankväsent bör i allra högsta grad ta ansvar för att våra besparingar skall vara i trygga händer. Det måste finnas ett mer genomtänkt system ,som gör det omöjligt att ringa upp någon och begära konto med koder, främst av våra äldre.

Bedrägerier i alla former har blivit ett samhällsproblem, som måste stävjas . Alla måste hjälpas åt för att få bukt på denna varböld, som breder ut sig allt mer och som vänder upp och ner på tillvaron för allt för många.