Den ljudlösa telefonen surrar på bordet vid tangentbordet.

Ett nytt varsel.

Telefonen surrar igen.

Artikelbild

| "Det är hög tid, för oss alla, att våga bli hjälte på din egen gata och stad", skriver Mats Willner i dagens krönika.

En premiär ställs in.

...och igen.

99 (!) procent av det lokala bussbolagets turistresor i vår är avbokade.

Igen.

Galleriorna minskar sina öppettider.

Jag skulle kunna fylla en spalt till av de senaste nyheterna, men jag stänger av surret och känner det alla känner, när de tittar på nyheterna i sin mobil, data eller i tidningen.

Tar aldrig de förbannade nyheterna slut? 

Det är nästan ett hån, när man tittar på väderleksrapporterna över helgen och solen lovar visa sin allra bästa sida. Vi vill ju inget hellre än att möta årets bästa tid med ett leende och hopp om framtiden, men vad är den? På riktigt. Vi sitter mitt i ett nyhetsflöde ingen på vår redaktion varit i närheten av tidigare. I vanliga fall, som vi nästan hunnit glömma bort, kan vi stå inför en, kanske två, dramatiska nyheter att fånga upp, granska och leverera till våra läsare, men nu... 

Vi hinner inte ens trycka "publicera" på en nyhet med större grad på rubriken förrän det ligger en ny på tur och en till och en till.

Det är galet.

Vi finns här på redaktionen, dygnets alla timmar, med en ständig deadline, med ett demokratiuppdrag, som Norrköpings Tidningar axlat ända sedan 1758. Vi är den äldsta ännu utgivna dagstidningen med ett ansvar, som aldrig känts större och viktigare än just nu. Det märks inte minst på hur många av er som hänger med och läser oss dagligen. I vanliga fall är våra artiklar lästa 1,4 miljoner gånger i veckan på nt.se. Förra veckan ökade den siffran med en miljon. En miljon. Siffran är i sig inte det viktigaste, men det visar sig att i oroliga tider vänder man sig till trovärdiga nyhetskällor. Ni är alla, var och en, vår lokala hjälte för oss på redaktionerna i Norrköping, Finspång, Söderköping och Valdemarsvik. Vi lever i en extremt pressad bransch och när krisen sveper brutalt över alla företag i landet så drabbar den oss och Mediasverige dubbelt, när företagen tvingas sluta annonsera.

Den här annonssmällen, som kan bli ödesdiger för många lokaltidningar, kan vara det största enskilda hotet och kräver mer av oss alla. Vi står sida vid sida tillsammans med restauranger, lokala företag, handlare, föreningar, kulturskapare, hotell, bussbolag och hela vår stad med en önskan från var och en av er där ute för att vi ska kunna leva i dag och överleva i framtiden.

Handla i din butik på hörnet, beställ hem mat från krogen du inte vågar besöka just nu, ring en vän för en promenad och krydda den med en kopp kaffe på ett café på stan, köp en biljett till ditt favoritlag även om du inte vet om och när de spelar nästa gång eller läs oss på nätet.

Så, av någon anledning och mitt i hopplösheten, bryts tystnaden av Håkan Hellström och hans "Din tid kommer",  som fick mig att upptäcka Göteborgssonen långt senare än alla andra, och plötsligt svävar tanken iväg några månader och den omedelbara känslan av sommar. 

Det blir en annan tid då.

En annan tid med andra rubriker, men frågan är om den blir densamma? 

Vi måste alla bli en vardagshjälte för svaret på den.