Kortsiktig jobbsatsning i Norrköping?

Norrköpings kommun vill skapa många nya jobb inom lager och logistik. Men branschen robotiseras i en rasande takt.

Logistikrobotar. På Amazons lager i Goodyear, Arizona.

Logistikrobotar. På Amazons lager i Goodyear, Arizona.

Foto: Ross D. Franklin

Krönika2020-08-04 05:30
Detta är en ledarkrönika. NT:s ledarsida är moderat.

Norrköping har ett fantastiskt läge. Här finns europavägar, stambana och hamn.

Den gynnsamma geografiska positionen slås det också mynt av. Runt Norrköping poppar det upp lager, där Rustas är det kanske mest iögonfallande.

Utveckling till ett logistiknav drivs på av Norrköpings kommun – politiken har tyvärr en dragning till att försöka driva utveckling som marknaden skulle klara bäst själv. I en rasande fart planläggs det för nya logistikområden.

Inför den senaste logistiksatsningen, den här gången i Melby, sade kommunalrådet Reidar Svedahl till NT (17/7): ”Vi är nog den stad i Sverige som har bäst förutsättningar att vara ett logistiknav. Vi ligger bra till geografiskt och har tillgång till samtliga transportsätt. Att utveckla Melby är att göra oss förberedda inför framtiden.”

I samma artikel berättar Svedahl om hur viktig utvecklingen i området kommer att vara för tillväxten av jobb. Tusentals arbetstillfällen förespeglas. Och att det kan bli många nya arbetstillfällen inom lager och logistik är något som ofta hörs från kommunledningen.

En torsdagskväll i september förra året höll kommunen ett informationsmöte i restaurangen på Klinga golfbana. Då gällde det planerna på ett logistikcentrum i Klinga. Och där var Reidar Svedahl och lovade massa nya arbetstillfällen inom lager. Enligt NT:s referat från kvällen uppskattade Svedahl att utbyggnaden av Klinga kan ge 300 jobb.

Men även om alla förhoppningar om logistikcentrum slår in – hur många jobb kan det bli på sikt?

Det är få branscher som automatiseras och robotiseras i den takt som lager och logistik. Trenden är tydlig – den mänskliga arbetskraften ska ersättas av robotar.

Fortfarande är robotar för det mesta klumpigare än människor. Men enligt den amerikanska e-handelsjätten Amazon kan helautomatiserade lager bara vara något årtionde bort (Reuters 1/5 2019). Det skulle innebära att robotar kan ta emot ordrar, plocka ihop varorna och sedan sända iväg dem mer kostnadseffektivt än en människa.

Lägger vi samman den här vision med den om självkörande bilar ser det knappast ut som att framtidens logistikcentrum kommer att sysselsätta särskilt många människor. Det kan bli en liknande utveckling som på pappersbruken utanför Norrköping, där mycket av den mänskliga arbetsinsatsen främst handlar om att övervaka och underhålla.

Det finns dock en viktig skillnad mellan lager och producerande anläggningar, som ett pappersbruk. Ett lager förädlar ingen produkt. Inget värde tillförs. Saker bara ligger där.

I allra värsta fall kan Norrköpings logistikcentrum om några årtionden vara områden där främst robotar och självkörande lastbilar rör sig. Och utan anställda och förädlingsvärde uteblir skatteintäkterna. Edvard Hollertz är politisk redaktör på Svenska Nyhetsbyrån.