Östgötatrafiken som demokratisk fråga

När Östgötatrafiken fattar långtgående beslut med negativa konsekvenser för kommunerna urholkas lokaldemokratin.

Östgötatrafiken kan behöva en tydligare politisk styrning.

Östgötatrafiken kan behöva en tydligare politisk styrning.

Foto: Sara Segraeus

Ledare2021-02-09 07:00
Detta är en ledare. NT:s ledarsida är moderat.

Som uppmärksammats många gånger på nyhetsplats i NT har AB Östgötatrafiken beslutat att dra in flera busslinjer på landsbygden inom Norrköpings kommun, eftersom bolaget anser att kundunderlaget är för litet. Istället vill man satsa på bärkraftigare orter. Beslut som på ett sätt kan förefalla rimliga, men som på andra kan få synnerligen negativa konsekvenser.

Kommunalrådet Karin Jonsson (C) med flera i Norrköping är med rätta upprörda. Dels är det busstrafiken på landsbygden inte bara en effektivitetsfråga, utan också en fråga om samhällsservice. Dels påverkar Östgötatrafikens agerande kommunens framtidsplanering. Man vill öka landsbygdens attraktivitet genom bättre kollektivtrafikförbindelser och det finns omfattande byggnadsplaner för i dag mindre orter. Planer som nu riskerar att skadas genom Östgötatrafikens agerande – samtidigt som kommunens kostnader för skolskjutsar ökar.

Kommunen har påtalat problemen, men inte mött någon respons. Över huvud taget andas Östgötatrafikens agerande en viss arrogans.

Därför föreslår oppositionsrådet Sophia Jarl (M) upprättandet av ett forum mellan å ena sidan Norrköpings kommun och å andra sidan Östgötatrafiken och framför allt kanske dess ägare Region Östergötland. Ett bra förslag, som skulle innebära att kommunens uppfattningar framdeles förhoppningsvis skulle få större tyngd.

Fast framför allt kanske ett förslag som skulle tvinga regionens folkvalda att ta ett större ansvar för utvecklingen. För tanken bakom hela Östgötatrafiken kan ju inte vara att det regionägda bolaget ska kunna påverka linjedragning och olika satsningar så hela kommuners framtidsplanering påverkas negativt. I så fall urholkas det demokratiska uppdraget. Det måste ju vara så att det har betydelse hur rösterna faller i valen, att de avgörande besluten inte fattas någon annanstans.

Under andra omständigheter är det förmodligen bara en tidsfråga innan hela konstruktionen med Östgötatrafiken kommer att ifrågasättas.

Naturligtvis bör folkvalda politiker inte lägga sig i detaljplanering, varken på kommunal eller regional nivå. Det vore absurt om tidtabeller med mera skulle bli föremål för voteringar i fullmäktige!

Men därifrån till att som nu – tvingas åse hur landsbygdspolitiken skjuts i sank av Östgötatrafiken – är steget långt. Det krävs en bättre balans i beslutsfattandet.