Det blir en förkortad allsvenska med sex grundseriematcher plus slutspel. Vad tänker du kring beskedet som kom tidigare i veckan?
Kenny Wiis: Det är jättetrist med en kortare serie så klart. Antalet matcher var redan på förhand inte överdoserat om man säger så. Men det är bara att inse att det här är ett märkligt och annorlunda år på alla sätt, i alla delar av samhället. Klart att speedwayen inte kan komma undan. Jag tycker ändå att upplägget känns helt okej med tanke på förutsättningarna. Det är dock lite störande att det inte ens är spikat att det där går att genomföra.
Christer Gustafson: En mini-serie blir bara ännu mindre. Jag minns en arbetsdag för inte alls länge sedan när jag sökte i vårt arkiv i jakt på någon historisk info, hittade en matchtext från någonstans slutet av 90-talet eller början på 2000-talet och ett av citaten efter en säsongstidig förlust för Vargarna var ”tufft men det är 20 matcher kvar av grundserien” eller något i den stilen. Den typen av rejäla säsonger kändes overkliga redan när jag läste det och nu blir det alltså ännu mer så. Men vad göra i dessa tider? Speedway är en av de sporter som inte har någon möjlighet att köra ens med lite begränsad publik. Det är allt eller inget som gäller för att intäkterna ska täcka kostnaderna känns det som och då får man göra vad som krävs. Låt oss hoppas att det här upplägget ändå funkar, annars får ni lägga in mig för vård av de tilltagande abstinensbesvären.
Vargarnas lagledare Peter Jansson lyfte tanken om en allsvenska utan elitserieförare. Vore det en bra idé?
Kenny Wiis: Om det hade kryllat av svenska förare med någorlunda nivå, så hade det varit bra. Allt handlar om vilken klass vi vill ha på allsvenskan. Förare som Peter Ljung och Kim Nilsson är ju för bra egentligen. Samtidigt behöver duon de allsvenska matcherna för att hålla uppe tempot – och de unga kan ju lära mycket av att köra mot och se hur Ljung och Nilsson agerar. Jag säger nej till Janssons idé, men förstår hans tänk med att det skulle öppna upp för att hinna med fler allsvenska matcher den här säsongen.
Christer Gustafson: Jag förstår hur Jansson tänker, men frågan är om det går att genomföra med de förare som ”blir kvar” i så fall? Och vilken nivå en sådan serie i så fall skulle hålla. I bistra tider är dock alla vägar tillåtna och skulle det ge fler matcher så visst, jag kan vara med på det mesta. Möjligen finns det någon slags medelväg? Där man kan köra omgångar både med och utan elitserieförare.
När GP-serien nu startar – vem tror du blir världsmästare 2020?
Kenny Wiis: Martin Smolinski! Nej då, det är större chans att jag rundar Kim Nilsson på Kråkvilan än att det sker. Jag är lite partisk nu, men jag säger Fredrik Lindgren. Jag tror på honom, och hoppas ännu mer. Det är dags för en individuell svensk världsmästare. Vi har väntat länge sedan Tony Rickardssons sjätte och sista VM-guld 2005.
Christer Gustafson: Hjärnan brukar vela lite hit men det är ändå svårt att gå runt Tai Woffinden. Britten (som inte längre är så ung) har stått överst på pallen förut och tillhör världens allra vassaste. Att han dessutom är ödmjuk som få drar förstås inte ner betyget. Största utmanaren? Bartosz Zmarzlik.