Veckans panel: "Är rimligen ingen vettig situation"

Det börjar röra på sig i Polen men i övrigt är det tunnsått med speedway. Bloggen gör dock sitt för att hålla uppe intresset, dags för veckans panelfrågor.

Veckans panelfrågor rör tre nya ämnen.

Veckans panelfrågor rör tre nya ämnen.

Foto: matz glimhed

Speedway2020-05-26 11:00

Med en väntan som är avgrundslång på att få igång någon speedway i landet får vi ställa lite annorlunda frågor: Vilken regel hade du helst velat ändra på om du hade varit i bestämmandeställning inom svensk speedway?

Kenny Wiis: Snittreglerna debatteras ständigt och har så gjort i över tio år, minst. Jag har svängt många gånger, men är just nu inne på att slopa dem. De fyller en viktig funktion med att skapa en jämnare serie där de klubbarna med mest pengar inte kan köpa ihop klart bättre trupper än andra. Men de ställer också till det, inte minst när svenska förare hamnar i kläm efter en bra säsong och blir utan plats i en startsjua. Daniel Davidsson är ett klockrent exempel på det, han bestraffades flera gånger efter en bra säsong, vilket är horribelt. Slopa snitttaket – men inför någon form av lönetak.

Christer Gustafson: Det är nu jag borde dra till med något invecklat motor-relaterat. Någon ytterligare begränsning av ljuddämparen eller liknande. Men mina kunskaper i de detaljerna är inte större än det jag vet in skottkärror. Istället blir det kanske en mer förväntad sak, och jag har ingen färdig formel för det, men att ta bort snitten och lösa den biten på något annat sätt hade definitivt varit en tanke. Den som hittar den bästa lösningen på det kommer att hyllas i svensk speedway, det kan jag lova. Idag kan det till exempel vara så att en förare gör en kanonsäsong och plötsligt är han inte särskilt attraktiv nästa år på grund av att han kört upp sitt snitt för mycket. Det är rimligen ingen vettig situation. En annan sak jag också gärna hade skruvat på är lönerna. Hitta standardkontrakt, gärna med fasta ersättningar per match för att klubbarna ska kunna budgetera bättre än idag.

Mikael Holmstrand är vice ordförande för Bauhausligan, i en intervju med MVT nyligen väckte han frågan om att idrotten i allmänhet och speedwayen i synnerhet behandlas lite orättvist från politiskt håll. Stämmer det och borde det kunna komma ett klartecken om att få dra igång säsongen nu?

Kenny Wiis: Oj, det där är svårt. Jag är ingen statsepidemiolog, det är jag inte. Räcker det för att fly från frågan? Inte? Okej. Jag tycker att elitserien borde få köra igång i juli, som tanken är nu. Holmstrand har många bra poänger i intervjun, och att politiker kan en hel del om kultur, men väldigt lite om hur sportvärlden funkar, är ingen nyhet. Det enda som, enligt mig, kan hindra en juli-start för Bauhausligan är att covid-19-eländet förvärras i juni. Låt oss be en bön för att så inte sker.

Christer Gustafson: Nu hamnar man på något sätt återigen i frågorna runt smittspridningen av corona och hur den bäst ska hanteras. Min expertis: Noll. Men jag förstår den svåra balansgången samtidigt som jag också tycker att idrotten behandlas orimligt hårt i jämförelse med andra saker i samhället. Det måste gå att, under rimliga former, starta upp saker och ting om man samtidigt följer de råd och föreskrifter som finns – åtminstone om det fortsätter komma försiktigt positiva signaler om virusets utveckling i landet. Speedwayens stora bekymmer är väl i så fall resandet som är omfattande inom sporten. Där finns en nöt att knäcka som är specifik för just rundbanesporten. Men det börjar lättas även på det området runt om i våra grannländer. Med allt det sagt vill jag återigen bara betona: Rädda liv står över allt annat, även idrott. Men grunderna finns förhoppningsvis för att klara både och i den här pandemin så som det ser ut just nu i alla fall.

Sist men inte minst, Joe Screen är favorit hos åtminstone 50 procent av den här bloggens skribenter. Hur ser ditt bästa Screen-minne ut?

Kenny Wiis: Jag måste göra alla besvikna och säga att jag inte har något specifikt Screen-minne från en tävling eller ett heat. Däremot minns jag honom som en förare med höga toppar – och som stack ut då han inte var lika spinkig som de flesta andra förarna. Sånt gillar man ju. Hur många säsonger körde han med fransar på dräkten? Det var också klass.

Christer Gustafson: Då får vi backa till tiden då Screen var ett ankare i Vargarnas lag och var på Kråkvilan för att testa motorer redan dagen före match. Det kan ha varit någonstans runt 2006–2007 kanske, möjligen något senare. Screen pysslade och skruvade bra länge med sina mekaniker innan vi gjorde intervjun i solgasset i depån. Det gick som en dans. Slutligen skulle jag köra några enkla faktafrågor, och som den frispråkige man som Screen alltid var/är, fick jag de svar jag förtjänade. Favoritdryck: Jack Daniels. Sak jag inte kan leva utan: Sex. "Kan jag skriva det?", frågade jag i akt och mening att se om han ville ändra sig och mest hade skämtat. "Gör som du vill", sa Screen och gick. Mitt i allt det här får man heller inte glömma att han var en grymt bra förare under sina bästa år, inte bara en stor profil vid sidan av ovalen. Tiden i Vargarna ebbade ut under 2009 års silversäsong då han fick mindre och mindre körningar men ändå hade en del i lagbygget. I alla fall så vitt jag minns. Screen var också på plats i depån under finalkvällarna även om han inte körde. Vad han gör idag? Ingen riktig koll men det kan bli något att forska vidare kring den närmaste tiden.

Karta: Kråkvilan