Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Fem anledningar att äta mer vegetariskt

Norrköping Har du funderat på att äta mer vegetariskt? Att äta vegetariskt eller veganskt, är hetare än nånsinn. Men ur min synvinkel är det inte bara en trend, det ÄR faktiskt hälsosamt att dra ner på köttkonsumtionen. Läs mer om varför nedan.

Enligt Livsmedelsverket bör vi inte överskrida 400 gram rött kött per vecka, men jag ser ingen anledning att ens äta så mycket varje vecka.

Bönbiffar med goda tillbehör! recept här.

Detta är mina skäl till varför jag gärna äter mer vegetariskt/veganskt:

  • Genom att minska på köttintaget kommer du automatiskt att äta mer grönt. Och grönsaker är nyttigt! Du kommer få i dig gott om fibrer, antioxidanter, vitaminer och mineraler. 

  • En vegetarisk/vegansk kost minskar risken att drabbas av flera vanliga jukdomsstillstånd, tex hjärt- och kärlsjukdom, som är den vanligaste dödsorsaken av vällevnadskaraktär i Sverige. Viss forskning tyder dessutom på att en vegetarisk kost minskar risken att drabbas av högt blodtryck, övervikt, förstoppning, diabetes typ-2, gallsten, samt vissa njursjukdomar och allergier.
  • Mer fibrer och mindre mättat fett verkar dessutom minska chansen att drabbas av cancer! 

  • Om du utesluter kött så behöver du inte oroa dig för att få i dig salmonellasmittat kött eller drabbas av andra sjukdomar som du kan få av felhanterat kött.

  • Förutom detta kan man givetvis motivera en vegetarisk/vegansk kost av etiska skäl och miljöskäl!


Ovo-vegetarisk kladdkaka & vegansk chokladmousse. Läs mer om vego-begreoppen nedan.

Jag tror på att äta naturlig mat och menar inte att man måste ta bort köttet helt och hållet. Att dra ner på konsumtionen där emot, och att äta mer grönt, det är jag övertygad om är hälsosamt. Vi har aldrig ätit så mycket kött som vi gör idag, och jag är säker på att det inte är nödvändigt för oss att frossa i kött.

På samma sätt som jag motiverar en naturlig kost så tror jag inte att vegetarisk snabbmat är ett hälsosamt alternativ. Det handlar fortfarande om att äta naturlig näringsrik mat! Läs mer om detta i mitt inlägg "viken diet skall jag gå på".


Ovo-vegatsika kokosplättar. Recept här!

Är det inte farligt att äta för lite kött? Får man verkligen i sig allt man behöver?
Oavsett vilken kosthållning vi väljer, så är det viktigt att fundera över ifall vi får i oss alla olika näringsämnen, vitaminer och mineraler. Genom att äta varierat löser man detta utan problem. En missuppfattning är ofta att kött är våran enda proteinkälla, men det stämmer inte. Protein hittar du även i bönor, linser, kikärter, quinnoa, nötter, frön, bovete mm.

Vad är skillnaden på vegan och vegetarian?
En vegetarian äter inget kött, oxh i regel inte heller fisk, fågel eller skaldjur. Egentligen är den rätta benämningen lakto-ovo-vegetarian. Det betyder att man äter mjölk och ägg, men inte kött som sagt.
Veganer äter eller brukar inget alls från djurriket. Det betyder att man inte äter ägg, mjölkprodukter, houng tex. Man använder inte heller material i tex kläder som är av djur. 

Oavsett vilken kosthållning man väljer tycker jag personligen inte att det är viktigt att sätta en stämpel på vad man ÄR. Allt behöver inte heller vara så svart eller vitt i min värld. Vad jag menar är att man inte behöver välja att vara helt och hållet vegan, eller helt ch hållet "köttis". Att välja att äta lite vegetariskt ibland är också en väg att gå.. Om man nu gärna vill kalla det något så diggar jag uttrycket "flexitarian", det är ju lite latjo. 

Hur är det med mjölk och ägg då, behöver vi det för att överleva?
Nej, inte för att överleva, men jag anser inte heller att det är något onyttigt eller dåligt att äta. Fast jag kan tro att vi skulle kunna dra ner även på denna komnsumtion. Att byta ut mjölk/yoghurt/kvarg mot andra alternatiiv ibland skulle innebära större variation i kosten, och som jag nyss nämnde så är ju det ett ypperligt knep för att se till att få i sig ett brett utbud av näringsämnenn, vitaminer & mineraler. Satsa gärna på växtbaserad mjölk mellan varven med andra ord!

Lycka till med din vegetariska matlagning!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Hälsocoachens Nyårskrönika

Norrköping Stanna upp och reflektera. Det är en bra grej att passa på att göra så här inför årsskiftet. Hur har mitt gångna år varit? Hur vill jag att nästa skall bli? Vad behöver jag förändra och hur?

Idag bjuder jag på min reflektion.

Ännu ett år som Hälsocoach har gått till ända. Mitt 6:e enligt Linkedin (var tvungen att tjuvkolla). Sex år är en rätt lång tid ändå. Det känns kortare. 

Det senaste året har jag verkligen landat i min yrkesroll, jag känner mig trygg och säker i det jag gör. Samtidigt är det så mycket mer jag vill lära mig! Jag skulle vilja vidareutbilda mig inom kvinnohälsa, hormonell hälsa och psykologi. Med mera. Det finns så mycket att lära.

Ibland känns det som att ju mer man lär sig, destor mindre vet man. Håller ni med?

Men även om jag har många idéer och tankar på hur jag vill fortsätta mitt arbete framåt så är jag också noggrann med att stanna upp och vara tacksam för allt som det gångna året gett mig. 

Här kommer några höjdpunkter!

En hel del löpning och promenader i naturen nära där jag bor (Lindö/Abborreberg)

 

Föreläsningar inom Kost, träning, Mamma-träning. stress och återhämtning

En helt fantastisk långsemester till Singapore och Indonesien!

Lopp, andra event och roligheter med gäget från jobbet!

Möten med en massa fantastiska männiksor/klienter!

Och så en massa smarrig matlagning så klart!

Gott Nytt år!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina TRE bästa tips till NYÅRSLÖFTET

Norrköping Det känns alltid en naturlig ”nystart” när januari gör sitt intåg. Jag är visserligen är en stark förespråkare av att man kan börja sin livsstilsförändring oberoende av vilken dag det är på året, veckodag också för den delen, och framförallt fortsätta göra sunda val oavsett årstid. Hur som helst, är du motiverad att komma igång just NU så ta till vara på det för sjutton, kör!

Här kommer mina bästa tips som kan hjälpa dig på traven.

 

  1. Förbered dig. För att din hälsosatsning skall förverkligas ät det viktigt att du sätter upp slutmål och delmål. Du måste också vara säker på vad som är din bakomliggande drivkraft och anledning till att du vill uppnå målet, det ät en förutsättning för att motivationen skall bevaras. Du behöver också göra upp en plan för hur du skall gå till väga. Skriv ner det du kommer fram till, då är det större chans att du kommer klara av det. Och berätta för minst en person om dina idéer.
  2. Ta inte i så du spricker. Börja med en sak i taget. Välj ut om det är tex kosten, träningen eller stress/återhämtning som du skall jobba med först. Vad är viktigast? Vilket kommer ge dig den mest positiva effekten?  Eller; vad känns helt enkelt lättast att börja med? Du behöver inte göra det tuffare än vad det är. Gör inte allt på en gång - inte till att börja med i alla fall. När en pusselbit sitter, ta då nästa.
  3. Belöna dig själv. När du förändrat en hälsovana till det bättre, se då till att uppmärksamma och lyfta upp dig själv till skyarna. Ge dig själv en rejäl klapp på axeln, då förstärker du ditt nya beteende. Skäm bort dig själv ordentligt med att göra hemmaspa, planera något roligt med en kompis eller unna dig något du verkligen vill ha.

 

Här kommer några förslag på små förändringar som kommer göra stor skillnad:

  • Rör på dig varje dag. Det behöver inte vara ombytt träning - en promenad, cykeltur eller lek med husdjuret eller barnen ger också motion. All rörelse är bättre än att sitta still.
  • Fokusera på att äta mat som ger dig näring, men skippa sådant som inte alls bidrar positivt till kroppens uppbyggnad. Ät naturliga livsmedel som inte är processade eller har milslånga ingredienslistor.
  • Låt hjärnan vila från produktivitet en liten stund varje dag, inte bara när du sover utan även i vaket tillstånd. Hitta din grej; det kan vara att meditera, ägna dig åt handarbete, plantera blommor eller se på en film. Utan återhämtning kommer du inte orka i längden, varken livet eller din nya hälsosatsning.

 Lycka till! /Hälsocoach Sanna Dahlström

Framgångsrika nyårslöften

Norrköping Har du något nyårslöfte?

Läs det här inlägget om du vill veta mer om motivation och målsättning.

Lycka till!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

God jul Önskar Hälsocoachen

Norrköping

God Jul & Gott Nytt År!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina BÄSTA julrecept för ett julbord i hälsans tecken

Norrköping Det går faktiskt att göra julen lite mer hälsosam.

Här kommer mina bästa julrecept. Klassiker som innehåller mindre socker och ohälsosamma fetter, och mer näring. 

Klicka HÄR så kommer du till recepten.

  • Saffranssill
  • Äppelsenap
  • Nyttigare julskinkegriljering
  • Hemmagjord rödbetssallad
  • Päron- och fikonsallad med ädelost
  • Grönkålssallad med äppelvinägrett
  • Julfröknäcke

 

Julgodiset då? Jodå, där finns det också en massa smarriga alternativ. Kolla här!

  • Pepparkaksbollar
  • Chokladfudge
  • Dadelbollar med chokladsmak
  • Hallon-lakrits rawballs 
  • Snickersbollar

 

 

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

  • Mest lästa bloggar
Fotbollsbloggen
Fotbollsbloggen
  • Senaste blogginläggen

Bloggar

Sportbloggar