Logga in
Logga ut
Flicka nära dö av svält - 3 mån fängelse Juristbloggen Juristbloggen
Vädersponsor:

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

TIO saker att handla hem till ditt skafferi

Norrköping För att underlätta en hälsosam livsstil så gäller det att skapa så goda förutsättningar som möjligt. Se till att ha bra grejer hemma, det är mitt främsta tips. Du bör också lägga tid på att planera ditt matintag för en tid framåt, förslagsvis på veckobasis. Både frukost, lunch, middag och mellanmål bör vara inkluderat i planeringen. Hemma hos oss brukar vi planera på söndagar, vad vi skall äta under veckan som kommer. Vi kollar vad som finns hemma och vad vi behöver komplettera med.

Förutom kylvaror är viktigt att ha en bra bas i form av skafferivaror. Här kommer mina 10-i-topp i skafferiet:

  • Mandelmjöl (alternativ att baka, panera med eller gör paj på som innehåller mer näring än vanligt vetemjöl)

  • Chiafrön (näringsrikt frö att strö på yoghurt/gröt eller göra pudding på)

  • Kakao (gott som smaksättning i efterrätter/mellanmål men också rik på antioxidanter)

  • Honung (ett hälsosammare alternativ till sötning, eftersom honung till skillnad mot strösocker innehåller näring. Funkar även bra i matlagning)

  • Kokosolja (utmärkt matfett för både matlagning och stekning)

  • Bönor & linser (hälsosam, mlijösmart och ekonomisk proteinkälla)

  • Kokosmjölk/kokosdryck (god och näringsrik i både grytor, smoothies och efterrätter)

  • Pofiber (glutenfritt substitut till mjöl)

  • Quinoa, mathavre & råris (näringskvalitativa alternativ som kolhydratskälla)

  • Havregryn (fiberrikt gryn att koka gröt på eller varför inte göra egen granola)

  • Krossade tomater (perfekt bas i grytor om du vill hålla nere energimängden/kcal)

Lycka till med din matplanering!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

En Hälsocoach i Indonesien

Gili Trawangang, Lombok Precis hemkommen från en helt underbar semester! Med en hel del hälsoinslag så klart, det är så jag gillar det bäst!

En mix av att slappa i solen, hänga vid havet/poolen, träning, snorkling, se och uppleva nya platser och kulturer, äta god mat 👉🏻 upptäcka nya smaker/rätter.... det är receptet på en lyckad semester enligt mig!

Har du någon semesterresa inplanerad?

 

/Hälsocoach Sanna Dahlström

För att se fler bilder från min resa, se min Instagram: @sannadahlis

Stressen och du - när stressen blir en fara för din hälsa

Norrköping Hej på er! Betty, psykologen, här igen.

Har ni planerat er semester ännu?

Blev ni stressade nu? Det är vanligt att man stressar över sina semesterplaner. Det är ju en slags belöning för årets arbete och den måste ju bli supertoppenbra, i alla fall lika bra som de vi följer i sociala medier 😊

Det handlar om stress idag. Den stress vi känner till exempel när vi har så kallad förväntansångest inför semester och liknande. Eller när vi stretar med vardagspusslet.

 

 

 

Stress – är det bra eller dåligt?

Det är skillnaden mellan att överleva eller inte – vårt stressystem gör att vi till exempel kan hoppa undan för en bil när vi anar en fara, och agera snabbt vid behov. Tagga på inför en prestation. Använder man stressystemet så som det är designat (på stenåldern) fungerar det jättebra. Man stressar upp när en sabeltandad tiger närmar sig och lugnar ner sig när faran är över. Man återhämtar sig mellan varven.

Kruxet är att vi idag har en tendens att missbrukar vårt stressystem – vi oroar oss för att vi inte kommer ha en lika bra semester som grannen, eller att räntorna går upp och hur ska det då gå? Stressystemet ligger och småputtrar konstant.

Du kanske har en situation där du ständigt anstränger dig lite mer än du egentligen orkar. För att vara effektiv skalar du bort allt ”onödigt” som sociala kontakter med vänner, fysisk träning och aktiviteter för nöjes skull. Du fortsätter prestera, trots att det tar emot och lyssnar inte på kroppens signaler i form av exempelvis smärta, tryck över bröstet eller psykiska ohälsa i form av ångest och avtrubbade känslor. En dag känner du att du orkar verkligen inte gå ur sängen.. du har drabbats av utmattningssyndrom. 

Känner du igen dig? Skriv till mig i kommentarsfältet nedan.

/Betty

 

 

Att inte vara på topp jämt

Norrköping Hej!

Betty, Psykologen, här igen. Det är jag som gästbloggar här på Sannas blogg igen 😊

I förra inlägget redde vi ut skillnader mellan olika begrepp av hälsa. I dag vill jag belysa hur man kan se hälsa ur ett helhetsperspektiv.

Holistisk hälsa, även kallad helhetshälsa, är när helheten är större än delarna. För att förklara det närmare kan man jämföra med ingredienserna till en maträtt där den färdiga måltiden ger en större kulinarisk upplevelse än att äta råvarorna var för sig – eller ett team som prestigelöst samarbetar med patienten i centrum – man får ett bättre resultat om man ser helheten.

Bilden visar de åtta elementen som ingår i helhetshälsa:

 

Det kan verka som många olika bitar, men tanken är att om du jobbar litegrann med alla dem, blir det hela resultatet ännu större. Om du helt glömmer bort en eller flera bitar kan det bli stor påverkan på alla andra.

 

Ett mer holistiskt synsätt på sjukdom skapar hälsa! En ökad insikt om vår psykiska och själsliga kraft i kombination med en större hänsyn till signalerna från vår fysiska kropp, skapar alltid en dynamisk rörelse framåt av hälsosamma förändringar i våra liv.

 

När Sanna och jag gjort föreläsningar tillsammans upptäcker vi detta hands-on; hur våra områden korsbefruktar varandra, hur vi lyfter och inspirerar varandra och hur våra kompetenser blir mer hjälpsamma tillsammans.

 

Vad betyder egentligen ordet ”hälsa”?

Nationalencyklopedin anger:

”Hälsa (fornsvenska hælsa, bildning till hel, hæl ’lycka’, ett ord besläktat med hel), svårdefinierbart begrepp vars betydelse är vidare än frihet från sjukdom. En allmänt omfattad definition saknas alltså.”

 

Texten i Molly Sandéns ”Sand” får visa hur svårt det är ibland att känna sig hel:

 

”Känns som jag är gjord utav sand

Jag bygger mina murar för hand

River dom och testar mig fram

Så jag kan börja om, större nästa gång”

 

Det är okey att inte vara på topp hela tiden. Prata med någon om hur du mår.

 

Ha det gott! / hälsningar Betty

 

Ett första möte med Psykologen

Norrköpimg Hejsan!

Jag heter Betty Köhler och kommer att gästa Sannas blogg under några veckor. Jag och Sanna jobbar båda för bättre hälsa och välmående, hon som hälsocoach och jag som psykolog. I mitt yrke som är det givetvis i huvudsak den psykiska hälsan som står i fokus.

 

Vad är skillnaden mellan fysisk och psykisk hälsa kan man undra – man kan rent av börja fundera på vad begreppet hälsa betyder.

 

Jag tänkte i mitt första blogginlägg gå till källorna och titta på begrepp kring ordet hälsa.

 

Vad hälsa generellt innebär har WHO definierat 1995:

“En individs syn på sitt liv utifrån kulturen och de värderingar individen har och lever efter och i förhållande till individens mål, förväntningar och normer.”

Hur man uppfattar sig själv i förhållande till den man vill och förväntas vara med andra ord.

 

Folkhälsomyndighetens definition av hälsa är i termen ”Allmänt hälsotillstånd, vilket mäts med en fråga om självskattad allmän hälsa. Den frågan vilar på WHO:s klassiska definition som inkluderar fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande”.

 

Psykisk ohälsa läser vi ofta om i dag. Det handlar om att psykisk ohälsa drabbar allt yngre barn och ungdomar, att psykisk ohälsa på grund av stress står bakom merparten av alla sjukskrivningar och liknande. Vad är då psykisk ohälsa egentligen? Och vad är psykisk hälsa? Vi tittar lite på begreppen:

 

Psykisk hälsa

WHO definierar psykisk hälsa som ett tillstånd av psykiskt välbefinnande där varje individ kan förverkliga de egna möjligheterna, kan klara av vanliga påfrestningar, kan arbeta produktivt och kan bidra till det samhälle hon eller han lever i. Psykisk hälsa innefattar alltså något mer än frånvaro av psykisk ohälsa, och inbegriper både individens upplevelse och relationen mellan individen och det sociala sammanhang hon eller han lever i.

 

Psykisk ohälsa

Psykisk ohälsa används ofta som en övergripande term som täcker både psykiska besvär och psykisk sjukdom. Begreppet psykisk ohälsa rymmer olika former av psykiska besvär och även kliniskt definierade sjukdomstillstånd.

 

Psykiska besvär

Psykiska besvär beskriver olika tillstånd då människor visar tecken på psykisk obalans eller symtom som oro, ångest, nedstämdhet eller sömnsvårigheter. De psykiska besvären kan beroende på typ och omfattning i olika grad påverka funktionsförmågan. Symtomen är inte så omfattande att diagnos kan sättas och är oftast normala reaktioner på en påfrestande livssituation.

 

Psykisk sjukdom

Psykisk sjukdom är tillstånd där flera symtom uppfyller kriterierna för en diagnos. Psykisk sjukdom avgränsas i dag utifrån diagnostiska kriterier i internationella diagnossystem. Två etablerade diagnossystem är WHOS :s International Classification of Diseases (ICD) och den amerikanska psykiatriska yrkesföreningen som står bakom Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM).

Källa: Folkhälsomyndigheten

 

Psykisk hälsa omfattar alltså något mer än frånvaron av psykisk ohälsa, samt både min egen upplevelse och relationen mellan mig och det sammanhang jag är i. Att klara vardagspusslet och ha en meningsfull fritid, goda relationer och till och med bidra till samhället är kravet för att vara i den bubblan. Många av oss är i tuffa perioder i ohälso-bubblan.

 

Vi kanske drabbas av flera utmanande livshändelser samtidigt och vi får psykiska besvär vilket är oftast är en reaktion vid tillfället. Besvären vi får kan dock vara stora hinder för vårt liv vid tillfället. En psykisk sjukdom är när vi uppfyller diagnoskriterier för en psykisk sjukdom. Hur hindrande den är för personen beror på hur väl vi lyckas behandla, anpassa och stötta personen.

 

Det jag vill jobba för är att sprida kunskap om psykisk ohälsa samt främja dialog i ämnet för att motverka skam och skuld. Har du frågor? Ställ dem gärna i kommentatorsfältet!

 

Ha det gott! / hälsningar Betty

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar