Logga in
Tack!! Åsa Sjöbergs blogg Åsa Sjöbergs blogg
Vädersponsor:

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Inomhusträning i höst

Norrköping Det är inte alla som gillar att ge sig ut och träna så här års. En rykande kopp te är förstås värmande men det finns andra sätt att råda bot på höstkylan. Idag vill jag tipsa om övningarna och prylarna och som gör det lätt som en plätt att komma igång med hemmaträningen.

 

YOGAMATTAN För att det skall vara bekvämt att göra övningar liggandes eller sittandes. Varför inte inreda en hörna i hemmet med en lite snyggare yogamatta som blir en del av inredningen? Då är det ännu större chans att din träning blir av, eftersom om du inte behöver plocka fram och tillbaka dina redskap vid varje tillfälle. Dessutom blir det en påminnelse om att träna av att bara ha den framme. Du kan göra allt från rörlighetsövningar till olika slags styrkeövningar på din matta.

 

MINIBAND Ett miniband, eller ”smartband” som det också kallas, är ett trän - ingsredskap som du kan använda i otroligt många övningar. Du kan träna hela kroppen med det. Det finns i olika hårdhet på banden beroende på vilken övning du skall göra samt hur stark du är. Ofta säljs smartbands i paket med flera olika hårdheter. Även om ett miniband inte ser mycket ut för världen så kan det bli riktigt jobbigt och ge grym träningsvärk.

Förslag på övningar: hip thrusters, monsterwalk, enarmsrodd.

 

FOAMROLLER En foamroller är bra för att mjuka upp stela muskler, eller för att använda som redskap för att sträcka ut och få en bättre hållning. Ett tips om du använder foamrollern till att släppa på spänningar är följande:

  1. Du letar upp en punkt som är spänd, exempelvis i sätesmuskeln (skinkan).
  2. Stanna till på området och jobba med att spänna (knipa ihop skinkorna) och slappna av om vartannat.
  3. Stanna kvar på samma område och upprepa spänning/avslappning tills du känner att muskeln blivit mjukare.

Det finns alltså fler användningsområden för foamrollern än att rulla fram och tillbaka över ett område så som den vanligen används.

 

KETTLEBELL För dig som vill träna med ytterligare viktredskap, så kommer du långt med en kettlebell. Även dessa finns i olika vikt och utföranden, men även om du bara har en kettlebell, i en vikt, så kan du ofta anpassa både hastighet och hur strikt rörelsen utförs för att få det att bli mer eller mindre jobbigt.

Förslag på övningar: kettlebellswing, snatch, russian twist

 

Lycka till med din träning i höst!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Hälsocoachens Nyårskrönika

Norrköping Stanna upp och reflektera. Det är en bra grej att passa på att göra så här inför årsskiftet. Hur har mitt gångna år varit? Hur vill jag att nästa skall bli? Vad behöver jag förändra och hur?

Idag bjuder jag på min reflektion.

Ännu ett år som Hälsocoach har gått till ända. Mitt 6:e enligt Linkedin (var tvungen att tjuvkolla). Sex år är en rätt lång tid ändå. Det känns kortare. 

Det senaste året har jag verkligen landat i min yrkesroll, jag känner mig trygg och säker i det jag gör. Samtidigt är det så mycket mer jag vill lära mig! Jag skulle vilja vidareutbilda mig inom kvinnohälsa, hormonell hälsa och psykologi. Med mera. Det finns så mycket att lära.

Ibland känns det som att ju mer man lär sig, destor mindre vet man. Håller ni med?

Men även om jag har många idéer och tankar på hur jag vill fortsätta mitt arbete framåt så är jag också noggrann med att stanna upp och vara tacksam för allt som det gångna året gett mig. 

Här kommer några höjdpunkter!

En hel del löpning och promenader i naturen nära där jag bor (Lindö/Abborreberg)

 

Föreläsningar inom Kost, träning, Mamma-träning. stress och återhämtning

En helt fantastisk långsemester till Singapore och Indonesien!

Lopp, andra event och roligheter med gäget från jobbet!

Möten med en massa fantastiska männiksor/klienter!

Och så en massa smarrig matlagning så klart!

Gott Nytt år!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina TRE bästa tips till NYÅRSLÖFTET

Norrköping Det känns alltid en naturlig ”nystart” när januari gör sitt intåg. Jag är visserligen är en stark förespråkare av att man kan börja sin livsstilsförändring oberoende av vilken dag det är på året, veckodag också för den delen, och framförallt fortsätta göra sunda val oavsett årstid. Hur som helst, är du motiverad att komma igång just NU så ta till vara på det för sjutton, kör!

Här kommer mina bästa tips som kan hjälpa dig på traven.

 

  1. Förbered dig. För att din hälsosatsning skall förverkligas ät det viktigt att du sätter upp slutmål och delmål. Du måste också vara säker på vad som är din bakomliggande drivkraft och anledning till att du vill uppnå målet, det ät en förutsättning för att motivationen skall bevaras. Du behöver också göra upp en plan för hur du skall gå till väga. Skriv ner det du kommer fram till, då är det större chans att du kommer klara av det. Och berätta för minst en person om dina idéer.
  2. Ta inte i så du spricker. Börja med en sak i taget. Välj ut om det är tex kosten, träningen eller stress/återhämtning som du skall jobba med först. Vad är viktigast? Vilket kommer ge dig den mest positiva effekten?  Eller; vad känns helt enkelt lättast att börja med? Du behöver inte göra det tuffare än vad det är. Gör inte allt på en gång - inte till att börja med i alla fall. När en pusselbit sitter, ta då nästa.
  3. Belöna dig själv. När du förändrat en hälsovana till det bättre, se då till att uppmärksamma och lyfta upp dig själv till skyarna. Ge dig själv en rejäl klapp på axeln, då förstärker du ditt nya beteende. Skäm bort dig själv ordentligt med att göra hemmaspa, planera något roligt med en kompis eller unna dig något du verkligen vill ha.

 

Här kommer några förslag på små förändringar som kommer göra stor skillnad:

  • Rör på dig varje dag. Det behöver inte vara ombytt träning - en promenad, cykeltur eller lek med husdjuret eller barnen ger också motion. All rörelse är bättre än att sitta still.
  • Fokusera på att äta mat som ger dig näring, men skippa sådant som inte alls bidrar positivt till kroppens uppbyggnad. Ät naturliga livsmedel som inte är processade eller har milslånga ingredienslistor.
  • Låt hjärnan vila från produktivitet en liten stund varje dag, inte bara när du sover utan även i vaket tillstånd. Hitta din grej; det kan vara att meditera, ägna dig åt handarbete, plantera blommor eller se på en film. Utan återhämtning kommer du inte orka i längden, varken livet eller din nya hälsosatsning.

 Lycka till! /Hälsocoach Sanna Dahlström

Framgångsrika nyårslöften

Norrköping Har du något nyårslöfte?

Läs det här inlägget om du vill veta mer om motivation och målsättning.

Lycka till!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

God jul Önskar Hälsocoachen

Norrköping

God Jul & Gott Nytt År!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina BÄSTA julrecept för ett julbord i hälsans tecken

Norrköping Det går faktiskt att göra julen lite mer hälsosam.

Här kommer mina bästa julrecept. Klassiker som innehåller mindre socker och ohälsosamma fetter, och mer näring. 

Klicka HÄR så kommer du till recepten.

  • Saffranssill
  • Äppelsenap
  • Nyttigare julskinkegriljering
  • Hemmagjord rödbetssallad
  • Päron- och fikonsallad med ädelost
  • Grönkålssallad med äppelvinägrett
  • Julfröknäcke

 

Julgodiset då? Jodå, där finns det också en massa smarriga alternativ. Kolla här!

  • Pepparkaksbollar
  • Chokladfudge
  • Dadelbollar med chokladsmak
  • Hallon-lakrits rawballs 
  • Snickersbollar

 

 

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

  • Senaste blogginläggen

Bloggar

Sportbloggar