Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Så hanterar du julstressen

Norrköping Julen närmar sig med storm. Julklappar skall fixas, det skall julbakas och julstökas. Och mitt upp i allt det där, så skall det vanliga livspusslet också falla på sin plats. Inte konstigt att vi blir stressade.

Men hur kan vi tänka för att minska stresspåslaget, för att må lite bättre under årets sista månad. Här kommer mina bästa tips:

1. Gör en prioriteringslista

Att jobba med en lista där du spaltar upp vad som skall göras kan minska stressen över alla göromål, vilket gör det lättare att slappna av. Glöm inte att prioritera dina åtaganden, i vilken ordning skall du pricka av din lista? Sortera prioriteringen på brådskande och viktigt för att få en bild av vad som bör stå överst på listan. De uppgifter som är både brådskande och viktiga bör prioriteras först. Att jobba med en lista innebär också att du minimerar risken att glömma viktiga saker, vilket också kan vara en stress.

2. Dra ner på kraven

I samband med att du utformar din prioriteringslista är det även viktigt att sålla. Måste du verkligen göra allt det där? Kan något av det där vänta? Måste man verkligen baka ett eget pepparkakshus? Nej det måste man inte.

3. Stanna upp och reflektera över vad du har

Även om du inte hinner skaffa den perfekta granen och pynta den med trendriktiga julgranskulor så har du säkert många andra saker att glädjas åt i livet, så välj att fokusera på dessa istället. Det är så lätt att haka upp sig på att allt inte blir perfekt och så som man hade tänkt sig. Men vad gör väl det? Glöm inte bort vad meningen med julen faktiskt är; jo att vi ska ha det trevligt, sprida kärlek och känna tacksamhet.

Tips från coachen! Mitt tips är att du skall ta dig en ordentlig funderare över ditt stressbeteende. När blir du stressad? Varför blir du stressad? Vad kan du göra för att hålla stressen på en mer lagom nivå? Reflektera över vad som händer när du blir stressad och hur du förhåller dig till den. Blir du stressad över att du är stressad? Försök att låta bli det. Tänk istället att ”klarar jag av att hålla stressen på denna nivå så kommer den hjälpa mig att prestera bra”. I stridens hetta är det inte alltid enkelt att tänka så, men övning ger färdighet.

 

Vad händer i kroppen när vi blir stressade?
Andning & stress Andningen hänger ihop oerhört mycket både med stress men också med ditt allmänna välbefinnande. Har du någon gång tänkt på hur din andning tydligt ökar när du känner dig uppjagad? Denna mekanism bidrar till en rad kedjereaktioner i kroppen som till exempel kan göra att dina muskler blir spända och att du får värk som är svår att bli av med utan hjälp. En stressad andning hänger också ihop med utsöndringen av stresshormoner som tex kan störa din ämnesomsättning.

För att vända en negativ trend med en stressad andning eller för att motverka uppkomsten av en sådan, så kan du aktivt jobba med att andas lugnt och sansat genom att dra djupa andetag.

Här kommer en enkel andningsövning som du kan göra vart du än befinner dig. Den är så lätt så du kan lära dig den utantill och enkelt plocka fram vid behov eller göra det till en daglig rutin.

1. Slut dina ögon och reflektera över hur din andning känns just nu. Placera dina händer långt ner på magen och känn hur den expanderar i takt med dina andetag.

Låt axelpartiet vara helt avslappnat under övningen, släpp ner axlarna från öronen och låt dem vara kvar där.

2. Föreställ dig en kvadrat där du andas utefter sidorna. Om det är svårt kan du öppna ögonen och fokusera på något som har 4 hörn. Tex en dörr, ett fönster eller taket. I Varje hörn skiftar du fokus, se modellen ovan. Andas gärna in genom näsan och ut genom munnen.

3. Fortsätt att andas flera varv i din fyrkant. Efter ett tag kommer du att känna hur du blir mer och mer avslappnad. Denna övning kan du göra när som helst. När du skall sova, på bussen, i kön i mataffären. Det sistnämnda brukar jag göra när jag kommer på mig själv att bli irriterad av att det är så mycket folk som typiskt nog skall ut och handla samma dag som jag! 😉

 

Ta re lungt! 
/Hälsococah Sanna Dahlström

En Nyttig Kanelbulle?

Norrköping Finns det ens en hälsosam kanelbulle? Ja, det skulle jag vilja påstå. Den kanelbullen som DU VÄLJER att äta i ett AKTIVT VAL, det är en hälsosam bulle. Är du beredd att ta konsekvenserna? Är det värt det? Om ja, ta en bulle, ät och njut.

Precis sådär är det med alla godsaker. Visst får man lov att äta dem ibland, men inte jämt. Och det ska vara ett val som du gör, inte bara att "den slank ner". Så ta diskussionen med dig själv och gör därefter ett val som du kan stå för både i stunden men också imorgon.

 

Här kommer mina bästa bullrecept:

Ha en fin kanelbullens dag!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Anpassa kosten efter mensen!

Norrköping I helgen var jag på ett mycket givande event som behandlade något mycket intressant, nämligen hur vi kvinnor kan optimera vår hälsa genom att ta mer hänsyn till vår måntaliga cykel.


Ett sätt att påverka är genom kosten, under de olika faserna behöver vi mer av vissa specifika näringsämnen.

Män och kvinnors biologi skiljer sig, speciellt när det gäller hormonutsöndringen. Medan män utsöndrar hormoner på daglig basis så följer kvinnans utsöndring en månadscykel där vi har mer av olika hormoner i olika faser av cykeln. 

Ett stort problem är dock att historiskt sett så har man forskat mest på den manliga kroppen i medicinskt syfte - man har alltså inte lika bra kunskap om kvinnans biologi och har ofta antagit att den skall reagera på samma sätt som mannens under olika förhållanden.

Genom en ökad kunskap om variationen i vår hormonutsöndring så kan vi kvinnor förhålla oss annorlunda till olika symptom och upplevelser. Dessutom kan vi påverka vår biologi genom att boosta med specifika livsmedel under de olika faserna i cykeln.

Jag tycker detta är ett otroligt intressant sett att se på kvinnohälsa, att den inte är linjär utan att vi kan må olika beroende på var i månaden vi är och att vi kan vinna mycket på att skaffa oss mer kunskap om detta. 

Något som dessutom är extra roligt är att de två tjejer som arrangerade detta event, samt just nu håller på att skriva en bok inom ämnet, är två Norrköpingstjejer! Sara Norrbom och Susanna Moen, jag ser mycket fram emot att ta del av er bok när den är klar!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Inomhusträning i höst

Norrköping Det är inte alla som gillar att ge sig ut och träna så här års. En rykande kopp te är förstås värmande men det finns andra sätt att råda bot på höstkylan. Idag vill jag tipsa om övningarna och prylarna och som gör det lätt som en plätt att komma igång med hemmaträningen.

 

YOGAMATTAN För att det skall vara bekvämt att göra övningar liggandes eller sittandes. Varför inte inreda en hörna i hemmet med en lite snyggare yogamatta som blir en del av inredningen? Då är det ännu större chans att din träning blir av, eftersom om du inte behöver plocka fram och tillbaka dina redskap vid varje tillfälle. Dessutom blir det en påminnelse om att träna av att bara ha den framme. Du kan göra allt från rörlighetsövningar till olika slags styrkeövningar på din matta.

 

MINIBAND Ett miniband, eller ”smartband” som det också kallas, är ett trän - ingsredskap som du kan använda i otroligt många övningar. Du kan träna hela kroppen med det. Det finns i olika hårdhet på banden beroende på vilken övning du skall göra samt hur stark du är. Ofta säljs smartbands i paket med flera olika hårdheter. Även om ett miniband inte ser mycket ut för världen så kan det bli riktigt jobbigt och ge grym träningsvärk.

Förslag på övningar: hip thrusters, monsterwalk, enarmsrodd.

 

FOAMROLLER En foamroller är bra för att mjuka upp stela muskler, eller för att använda som redskap för att sträcka ut och få en bättre hållning. Ett tips om du använder foamrollern till att släppa på spänningar är följande:

  1. Du letar upp en punkt som är spänd, exempelvis i sätesmuskeln (skinkan).
  2. Stanna till på området och jobba med att spänna (knipa ihop skinkorna) och slappna av om vartannat.
  3. Stanna kvar på samma område och upprepa spänning/avslappning tills du känner att muskeln blivit mjukare.

Det finns alltså fler användningsområden för foamrollern än att rulla fram och tillbaka över ett område så som den vanligen används.

 

KETTLEBELL För dig som vill träna med ytterligare viktredskap, så kommer du långt med en kettlebell. Även dessa finns i olika vikt och utföranden, men även om du bara har en kettlebell, i en vikt, så kan du ofta anpassa både hastighet och hur strikt rörelsen utförs för att få det att bli mer eller mindre jobbigt.

Förslag på övningar: kettlebellswing, snatch, russian twist

 

Lycka till med din träning i höst!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Middagstips: Godaste Sensommarsalladen

Norrköping Här kommer ett middagstips för veckan!

Detta är en sensommarsallad i min smak (inte riktigt redo för höst än)   Eftersom den är ljummen när du serverar den så blir den lite mer matig. Lovar dessutom att du blir mätt - Rotfrukterna och butternutpumpan i kombination med fetaosten står för det! 

 

Du behöver:

  • rostad butternutpumpa (rosta i ugnen, 200 grader tills den fått färg)
  • zucchini (oxå rostad)
  • vaxbönor (gillar o rosta den också)
  • gröna blad, tex babyspenat
  • små röda potatisar (kokt eller rostad) eller nåt annat du har hemma. Rödbetor kanske?
  • fetaost
  • rostade solroskärnor (rostar i panna med kryddor, olja och lite honung)


Serveras med min favoritdressing just nu:

  1. Mixa färskost med vitlök, citronjuice, persilja, gräslök
  2. Späd ev med lite mjölk om du vill ha rinnigare
  3. Smaksätt med salt & peppar.

Om du vill - servera knäcke eller bröd till som extra förstärkning.


Lova att du testar! Detta vill du inte missa.

/Hälsocoach Snna Dahlström

Är svamp nyttigt?

Norrköping Hur är det egentligen med svamp, är det nyttigt?

  • Svamp innehåller en del mineraler och spårämnen men bortsett från det är det faktiskt både ganska energi- och näringsfattigt

  • Men svamp är absolut inte heller onyttigt (förutom de giftiga så klart)!

  • Om du fösöker gå ner eller vill hålla nere din kroppsvikt kan svamp vara ett bra inslag i kosten eftersom det innehåller lite energi (kalorier).
  • Svamp innehåller faktiskt till största del vätska, och det märks ju när man tillagar det

  • Svamp är väldigt hälsosamt i det avseendet att man ofta får en rejäl dos av både vardagsmotion och frisk luft när man plockar den

  • Dessutom är det ju fantastiskt gott!

 

Obs, denna svamp rekommenderar jag icke! Men den är vacker att beskåda.

Ses i svampskogen!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar