Logga in
Fängelse för stölder hos äldre Juristbloggen Juristbloggen
Vädersponsor:

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Så hanterar du julstressen

Norrköping Julen närmar sig med storm. Julklappar skall fixas, det skall julbakas och julstökas. Och mitt upp i allt det där, så skall det vanliga livspusslet också falla på sin plats. Inte konstigt att vi blir stressade.

Men hur kan vi tänka för att minska stresspåslaget, för att må lite bättre under årets sista månad. Här kommer mina bästa tips:

1. Gör en prioriteringslista

Att jobba med en lista där du spaltar upp vad som skall göras kan minska stressen över alla göromål, vilket gör det lättare att slappna av. Glöm inte att prioritera dina åtaganden, i vilken ordning skall du pricka av din lista? Sortera prioriteringen på brådskande och viktigt för att få en bild av vad som bör stå överst på listan. De uppgifter som är både brådskande och viktiga bör prioriteras först. Att jobba med en lista innebär också att du minimerar risken att glömma viktiga saker, vilket också kan vara en stress.

2. Dra ner på kraven

I samband med att du utformar din prioriteringslista är det även viktigt att sålla. Måste du verkligen göra allt det där? Kan något av det där vänta? Måste man verkligen baka ett eget pepparkakshus? Nej det måste man inte.

3. Stanna upp och reflektera över vad du har

Även om du inte hinner skaffa den perfekta granen och pynta den med trendriktiga julgranskulor så har du säkert många andra saker att glädjas åt i livet, så välj att fokusera på dessa istället. Det är så lätt att haka upp sig på att allt inte blir perfekt och så som man hade tänkt sig. Men vad gör väl det? Glöm inte bort vad meningen med julen faktiskt är; jo att vi ska ha det trevligt, sprida kärlek och känna tacksamhet.

Tips från coachen! Mitt tips är att du skall ta dig en ordentlig funderare över ditt stressbeteende. När blir du stressad? Varför blir du stressad? Vad kan du göra för att hålla stressen på en mer lagom nivå? Reflektera över vad som händer när du blir stressad och hur du förhåller dig till den. Blir du stressad över att du är stressad? Försök att låta bli det. Tänk istället att ”klarar jag av att hålla stressen på denna nivå så kommer den hjälpa mig att prestera bra”. I stridens hetta är det inte alltid enkelt att tänka så, men övning ger färdighet.

 

Vad händer i kroppen när vi blir stressade?
Andning & stress Andningen hänger ihop oerhört mycket både med stress men också med ditt allmänna välbefinnande. Har du någon gång tänkt på hur din andning tydligt ökar när du känner dig uppjagad? Denna mekanism bidrar till en rad kedjereaktioner i kroppen som till exempel kan göra att dina muskler blir spända och att du får värk som är svår att bli av med utan hjälp. En stressad andning hänger också ihop med utsöndringen av stresshormoner som tex kan störa din ämnesomsättning.

För att vända en negativ trend med en stressad andning eller för att motverka uppkomsten av en sådan, så kan du aktivt jobba med att andas lugnt och sansat genom att dra djupa andetag.

Här kommer en enkel andningsövning som du kan göra vart du än befinner dig. Den är så lätt så du kan lära dig den utantill och enkelt plocka fram vid behov eller göra det till en daglig rutin.

1. Slut dina ögon och reflektera över hur din andning känns just nu. Placera dina händer långt ner på magen och känn hur den expanderar i takt med dina andetag.

Låt axelpartiet vara helt avslappnat under övningen, släpp ner axlarna från öronen och låt dem vara kvar där.

2. Föreställ dig en kvadrat där du andas utefter sidorna. Om det är svårt kan du öppna ögonen och fokusera på något som har 4 hörn. Tex en dörr, ett fönster eller taket. I Varje hörn skiftar du fokus, se modellen ovan. Andas gärna in genom näsan och ut genom munnen.

3. Fortsätt att andas flera varv i din fyrkant. Efter ett tag kommer du att känna hur du blir mer och mer avslappnad. Denna övning kan du göra när som helst. När du skall sova, på bussen, i kön i mataffären. Det sistnämnda brukar jag göra när jag kommer på mig själv att bli irriterad av att det är så mycket folk som typiskt nog skall ut och handla samma dag som jag! 😉

 

Ta re lungt! 
/Hälsococah Sanna Dahlström

Kräftskiva i hälsans tecken

Norrköping Tacka gudarna för att kräftsäsongen äntligen är här! Skaldjur är en riktig höjdare enligt mig. Både ur smarrighet- och nyttighetsaspekt. Bingo! Och till de andra obligatoriska tillbehören säger jag bara M-U-M-S!!!!!!

Här kommer några klassiska tillbehör, men i lite nyare och hälsosammare tappning:

Västerbottenpaj

Spenat & Fetaostpaj

Fröknäcke

Sesamkex

Hemmagjord Aioli

 

Ha en kul kräftskiva!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Norrköpings mysigaste & viktigaste lopp!

Norrköping Förra veckan var det dags för stans mysigaste och viktigaste motionslopp - Sofialoppet! Det är ett välgörenhetslopp är intäkterna går till cancerfonden.

För oss på kliniken är det en självklarhet att ställa upp på Sofialoppet! Genom att vara med och springa eller massera. 

Hoppas vi ses nästa år också!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Vad ska jag laga för mat?

Norrköping Det är inte alltid så enkelt att komma på vad man skall hitta på till middag. Därför vill jag med detta inlägg dela med mig av mina bästa vardagsfavoriter till er!

Mitt bästa tips är att planera maten i förväg, att skriva en lista inför veckan och att handla så att allt finns hemma. 

Snabblagat:

Enkel och snabb spenatpasta

Bananpannkakor med bara två ingredienser

Höstig, mustig soppa


Klassiker i ny tappning:

Panerad fisk

Nyttigare variant på tacos

Pasta bolognese

 

Frukost /mellis

Nattgröt - den perfekta frukosten "on the go"

Två sorters smoothies, perfekt som mellanmål eller frukost

 

Vegofavoriter

Grytan som boostar dit immunförsvar

Zucchinibiffar

Rödbetsfalafel

Rödbetsbiffar

Sötpotatisbiffar

 

Läs mer här om varför vego är bra för dig

 

Lycka till med vardagsmaten!
/Hälsocooach Sanna Dahlström

När vardagen gör entré igen

Norrköping Känner ni också att det är nåt visst när höstluften sveper in? Sommar, semester och lata dagar i all ära, men jag måste säga att varddag och rutiner också har sin charm, framförallt när man känner att det klaffar - när man har en vattentät plan. Eller hur?

 

Men det är inte alltid så enkelt, det där med att lägga "livspusslet" rätt är inte alltid en lek. Speciellt inte när man känner att det är alldeles för många bollar i luften, det är tusen saker som pockar på ens uppmärksamhet. Kanske har man inte bara sig själv att fokusera på, att ha familj och barn kräver ruggigt bra pussel-skills.

Därör tänkte jag dela med mig av de tips som jag ofta ger mina klienter, för att få varddagen att rulla på så jämnt underlag som möjligt. För ja, det stämmer, jag coachar inte bara i kost och träning. För att det ens skall vara möjligt att ha en plan här så måste ju livet i övrigt funka. Visst?

  1. Se över vilka veckovisa rutiner som bör få plats i din varddag. Allt från jobbtider, fritidsaktiviteter eller andra åtaganden. Gör en lista över dessa och reflektera över balansen mellan de olika inslagen.

  2. Finns det plats över? Vad vill du i sånt fall lägga den tiden på? Formulera en plan som matchar din målbild. Läs mer här.

  3. Glöm inte att planera in återhämtning också. För att orka med varddagen måste man vila ibland. Kan låta fjantigt, men det är sant! För att detta skall vara möjligt kan du inte fullproppa din veckoplan med andra ord. Var smart och SKAPA återhämtningsutrymme ockå.

  4. Givetvis ser inte varje vecka likadan ut, även om det antagligen finns gemensamma inslag från vecka till vecka. För att varje ny vecka skall klaffa krävs en specifik plan inför varje ny sådan. I en veckoplaneringen kan tex både din veckovisa träning och kosthållning pytsas in. Varför inte ha som "söndagsrutin" att göra en plan för kommande vecka, det brukar vara framgångsrikt i livspusslandet!

  5. Kontrollera planen löpande och ställ dig följande fråga: Lägger du tid på "rätt" saker? Saker som gör dig lycklig, som tar dig närmre ditt mål och är planen hållbar på sikt? Om svaret är ja så vet du att du är rätt ute.

Lycka till med vardagspusslandet!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

En sommaruppdatering!

Norrköping Här kommer en hälsning från mig! Jag är nu tillbaka till jobbet igen efter en härlig semester.

Ni är säkert många som fortfarande har semester men oavsett ledighet eller jobb så kan vi ju vara överrens om en grej tycker jag - sommaren är inte slut än! Varma kvällar, dopp i poolen och grillat till middag finns det fortfarnde tid till.

Fortsätt njut av sommarmånaden augusti och låt vardagen rulla igång i lagom takt sedan när det är dags för det.

Allt gott!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar