Logga in

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Så hanterar du julstressen

Norrköping Julen närmar sig med storm. Julklappar skall fixas, det skall julbakas och julstökas. Och mitt upp i allt det där, så skall det vanliga livspusslet också falla på sin plats. Inte konstigt att vi blir stressade.

Men hur kan vi tänka för att minska stresspåslaget, för att må lite bättre under årets sista månad. Här kommer mina bästa tips:

1. Gör en prioriteringslista

Att jobba med en lista där du spaltar upp vad som skall göras kan minska stressen över alla göromål, vilket gör det lättare att slappna av. Glöm inte att prioritera dina åtaganden, i vilken ordning skall du pricka av din lista? Sortera prioriteringen på brådskande och viktigt för att få en bild av vad som bör stå överst på listan. De uppgifter som är både brådskande och viktiga bör prioriteras först. Att jobba med en lista innebär också att du minimerar risken att glömma viktiga saker, vilket också kan vara en stress.

2. Dra ner på kraven

I samband med att du utformar din prioriteringslista är det även viktigt att sålla. Måste du verkligen göra allt det där? Kan något av det där vänta? Måste man verkligen baka ett eget pepparkakshus? Nej det måste man inte.

3. Stanna upp och reflektera över vad du har

Även om du inte hinner skaffa den perfekta granen och pynta den med trendriktiga julgranskulor så har du säkert många andra saker att glädjas åt i livet, så välj att fokusera på dessa istället. Det är så lätt att haka upp sig på att allt inte blir perfekt och så som man hade tänkt sig. Men vad gör väl det? Glöm inte bort vad meningen med julen faktiskt är; jo att vi ska ha det trevligt, sprida kärlek och känna tacksamhet.

Tips från coachen! Mitt tips är att du skall ta dig en ordentlig funderare över ditt stressbeteende. När blir du stressad? Varför blir du stressad? Vad kan du göra för att hålla stressen på en mer lagom nivå? Reflektera över vad som händer när du blir stressad och hur du förhåller dig till den. Blir du stressad över att du är stressad? Försök att låta bli det. Tänk istället att ”klarar jag av att hålla stressen på denna nivå så kommer den hjälpa mig att prestera bra”. I stridens hetta är det inte alltid enkelt att tänka så, men övning ger färdighet.

 

Vad händer i kroppen när vi blir stressade?
Andning & stress Andningen hänger ihop oerhört mycket både med stress men också med ditt allmänna välbefinnande. Har du någon gång tänkt på hur din andning tydligt ökar när du känner dig uppjagad? Denna mekanism bidrar till en rad kedjereaktioner i kroppen som till exempel kan göra att dina muskler blir spända och att du får värk som är svår att bli av med utan hjälp. En stressad andning hänger också ihop med utsöndringen av stresshormoner som tex kan störa din ämnesomsättning.

För att vända en negativ trend med en stressad andning eller för att motverka uppkomsten av en sådan, så kan du aktivt jobba med att andas lugnt och sansat genom att dra djupa andetag.

Här kommer en enkel andningsövning som du kan göra vart du än befinner dig. Den är så lätt så du kan lära dig den utantill och enkelt plocka fram vid behov eller göra det till en daglig rutin.

1. Slut dina ögon och reflektera över hur din andning känns just nu. Placera dina händer långt ner på magen och känn hur den expanderar i takt med dina andetag.

Låt axelpartiet vara helt avslappnat under övningen, släpp ner axlarna från öronen och låt dem vara kvar där.

2. Föreställ dig en kvadrat där du andas utefter sidorna. Om det är svårt kan du öppna ögonen och fokusera på något som har 4 hörn. Tex en dörr, ett fönster eller taket. I Varje hörn skiftar du fokus, se modellen ovan. Andas gärna in genom näsan och ut genom munnen.

3. Fortsätt att andas flera varv i din fyrkant. Efter ett tag kommer du att känna hur du blir mer och mer avslappnad. Denna övning kan du göra när som helst. När du skall sova, på bussen, i kön i mataffären. Det sistnämnda brukar jag göra när jag kommer på mig själv att bli irriterad av att det är så mycket folk som typiskt nog skall ut och handla samma dag som jag! 😉

 

Ta re lungt! 
/Hälsococah Sanna Dahlström

Är kantareller hälsomat?

Norrköping Svampsäsongens kulmen är nådd! I år verkar det dessutom varit ett bra år, iallafall enligt instagramflödet 😆


Själv har jag varit ute till skogs ett par gånger i år, med blandad svamplycka visserligen, men nog har jag fått härliga höstromenader iallafall. Jag är inte direkt någon expert på olika sorters svampar eller vart man skall leta efter dom, men i sällskap av en svampkunnig far fick jag hem en hel del!

Men hur är det egentligen med svamp, är det nyttigt?
Svamp är generellt sett inte dirket fullproppad med näring så man kanske inte kan påstå att det är någon super-duper-mat men det är absolut inte heller onyttigt (förutom de giftiga så klart). Visst kan man hitta en hel del mineraler och spårämnen i svamp men den består ju till största del av vätska, vilket märks när man tillagar den. Hur som helst så vill jag ändå påstå att svamp är hälsosamt i det avseendet att man ofta får en rejäl dos av både vardagsmotion och frisk luft när man plockar den. Och så är det ju fantastiskt härligt att laga till den och äta den sedan! Så ut i svampskogen med dig 😉

Gula kantareller, svart trumpetsvamp & trattkantareller

/Hälsocoach Sanna Dahlström


GÅ till fots ända till Italien

Toscana Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är att jobba med målsättning för att lyckas med sin livsstilsförändring. Att blanda kortsiktiga och långsiktiga mål är en nyckel till framgång.

Detta är därför något som jag alltid arbetar nogrannt med tillsammans med mina klienter. Det är viktigt att målet är något som du själv känner dig peppad på. 

Just nu har jag en klient som promenerar till Italien. Ja du läste rätt. Fast hon gör det på hemmaplan alltså. Hon räknar ihop alla sina kilometer/mil för att ta sig ända till Rom från Norrköping. Hur coolt är inte det?!

Fick detta mejl i veckan:





Med största sannolikhet kommer hon att befinna sig i Rom lagom till jul 🎅🏻 Wow säger jag bara!

Fortsätt kämpa härliga du!!!!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Minns ni Cristofer?

Norrköping

Han har nu gått ner 20 kg!!!!!!! Visst syns det i ansiktet? Bilden längst till höger är den nya bilden.

Heja dej Cristofer! Nu kör vi vidare!

/Hälsococah Sanna Dahlström

En hälsosam kanelbulle

Finns det ens en hälsosam kanelbulle? Ja, det skulle jag vilja påstå. Den kanelbullen som DU VÄLJER att äta i ett AKTIVT VAL, det är en hälsosam bulle. Är du beredd att ta konsekvenserna? Är det värt det? Om ja, ta en bulle, ät och njut.

Precis sådär är det med alla godsaker. Visst får man lov att äta dem ibland, men inte jämt. Och det ska vara ett val som du gör, inte bara att "den slank ner". Så ta diskussionen med dig själv och gör därefter ett val som du kan stå för både i stunden men också imorgon.

 

Här kommer mina bästa bullrecept:

Glad kanelbullens dag!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Mina tankar om Biggest Loser

Nu har det populära tv-programmet dragit igång igen. I år är det dags för några Svenska kändisar att göra upp i kampen. Här är några av mina åsikter gällande programmet:

  1. Okej.. så att tävla mot varandra i viktnedgång alltså. Snabbast och mest vinner. Hmm, inte jätterimligt.
  2. I och för sig att bra program OM det kan inspirera människor till att leva mer hälsosamt/ förändra sin livsstil.
  3. Kan bli lite tokigt om man tror att det stämmer överens med verkligheten (bo på ett slott och träna hela dagarna)
  4. Att man uttrycker besvikelse över att ”bara ha gått ner 2.5kg på en vecka” är helt absurt.
  5. Vad händer med alla personerna efter programmet?
Vad är dina tankar?

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar