Logga in
Logga ut

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Så lyckas du hålla ditt nyårslöfte

Norrköping Nytt år, nya möjligheter.. Ja, det är sant! Chansen är din om du vill ta den.
I och för sig är det ju lika mycket din chans oavsett vilken dag på året det är, men just nyår brukar ju vara den tiden på året då det rent naturligt känns bra att "sätta igång" eller "börja om". Om du känner dig taggad av det nya året, så kör! Det är dags nu, du har ju funderat en hel del på det, eller hur? Vad är det som får dig att tveka?

Vad du vill uppnå i hälso- och välmående under 2018? Kom ihåg att det är superviktigt att sätta upp klara och tydliga mål för att göra en livsstilsförändring.

När jag träffar en ny klient så lägger vi en hel del energi på att jobba just med målsättningen. Själva målsättningen är ju argumentet till varför man skall fortsätta kämpa även när det känns tufft och svårt och det är därför som den är så himla viktig.

Här är några frågor som kan hjälpa dig formulera en målbild:
* Vad är ditt stora mål?
* Vad skulle du kunna ha som delmål? 
* Hur viktigt är det fördig att nå ditt mål och på vilket sätt är det viktigt för dig?
* Hur skulle du önska att det var i framtiden?
* Vilka styrkor har du som kan hjälpa dig?
* Vad skulle du behöva ändra på för att nå ditt mål?
* Vad blir ditt första steg?
* Behöver du några resurser eller stöd för att nå ditt mål?
* När tänker du börja?

Målsättningarna hos mina klienter kan variera stort. Någon har som mål att klara av att springa en mil under 50 minuter, en annan vill gå ner 6kg, medans ytterligare någon vill minska risken att insjukna i någon livsstilssjukdom. Oavsett vilket mål man har satt upp så är alla lika vikiga, och en nogrann plan behöver tas fram för att vi skall nå hela vägen fram.  
Jag tycker att det är bra att sätta upp flera olika typer av mål. Extra bra är det också om man sätter upp ett mål som går att mäta. Även om "att må bättre" är ett jättebra mål i sig, så kan det vara klokt att komplettera en sådan målsättning med att tex "klara av att springa 5km utan att stanna" eller liknande. Just för att utvecklingen skall vara konkret och mätbar.

När du jobbar med målsättning så är det viktigt att tänka på att målen bör vara:
* specifika
* mätbara
* anpassade till situationen
* realistiska
* tidsspecifika
Att skapa mål efter denna modell benämns ”SMART”. Det är fördelaktigt att blanda både kortsiktiga, medellånga och långsiktiga mål i en och samma målbild.

Och sist men inte minst, fundera ut en belöning. Förutom att det innebär en tillfredsställelse i sig att nå själva målet så kan det vara en morot att addera en ytterligare symbolisk belöning för mödan. Stort eller litet, men det skall vara något som du verkligen vill ha. Det kan vara allt från en semesterweekend, en ny klänning eller egentid med hemmaspa och ansiktsmask.

Lycka till med dina nyårsmål!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Nyttig bea!?

Norrköping Mataffärerna kränger med strösta sannolikhet massvis av "fitness-bea" just nu, den hyllade nyheten kvarg-bea har nog inte undgått en endaste av oss som är det minsta trendkänliga i hälsogenren! Men jag har filurat lite på hur man på egen hand kan slänga ihop en sås som smakar bea, och här har ni svaret! Så slipper vi tillsatser dessutom 👍🏻

På tal om grillsåser, här har ni några andra favvisar från min sida: 

Grilla lugnt!
/Hälsococah Sanna Dahlström

Nyttigare kräftskiva!

Norrköping Tacka gudarna för att kräftsäsongen äntligen är här! Skaldjur är en riktig höjdare enligt mig. Både på smarrighet- och nyttighetskalan. Bingo! Och till de andra obligatoriska tillebhören säger jag bara M-U-M-S!!!!!!

Här kommer några recept som hjälper dig att höja näringsvärdet på din kräftskiva!

Glutenfri Västerbottenpaj. Recept här!

Dessa enkla fröknäcke hittar du receptet på här. Och ljuvliga sesamkex här!

Recept på hemmagjord aioli kommer nedan!

Tips! Kolla på youtube hur du enkelt och på ett kick gör egen majonäs med hjälp av en mixerstav. Helt utan tillsatser! Det viktigaste är att alla ingredienserna har samma temperatur när du sätter igång, annars skär det sig. Men bara man har koll på det så är det busenkelt!

Du behöver:

  • 1dl olja (välj en med neutral smak, tex raps)
  • 2 äggulor
  • 0,5 tsk dojonsenap alt en gnutta vinäger (går att utesluta) 
  • smaka av med salt & peppar
  • vitlök efter smak
  • en skvätt pressad citron (valfritt)
  • en liten nypa cayennpeppar (valfritt)

Gör gärna dubbel sats och förvara i en burk med återslutande lock så håller den sig i ca 1v!

Glad kräftfest!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

En semesterhälsning från Hälsocoachen!

Norrköping Hej på Er! Hoppas ni har det bra. Det har jag. Med råge.

Hitills har min semester bestått av detta: 

  1. Träning. Allt från simning till löpning, styrketräning, gruppträning, tabata, utomhusgym.. Älskar när jag verkligen har tid till att utöva ett intresse som ligger mig varmt om hjärtat!
  2. Renoveringskaos. Bjuder på bilden. Ingen närmre förklaring behövs nog 😂
  3. Livsnjuteri på hög nivå.
  4. JORDGUBBAR. Helt seriöst hörrni, ingen sommar utan jordgubbar. 

Och än är semestern inte över för min del. Jag avslutar den med en kortvecka i Soppot/Gdansk och hoppas på lite härlig sightseeing-löpning som jag ju älskar 🙌🏻

Ha det bäst så hörs vi snart igen!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Snabba hälsotips i mobilen

Norrköping Enkla snabba tips brukar jag lägga ut på instagram. Så glöm inte att följa mig där! 

Samma sak med Facebook! Där lägger jag också ut en del nyheter. Hälsocoach Sanna Dahlström heter jag där.

Glöm inte att kommentera om det är något speciellt du vill att jag skriver om eller om du har någon annan feedback att ge.

Vi hörs!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Sommarens bästa grillsås!

Denna sås är genialisk! Passar som en smäck till grillat! Kyckling, lax, halloumi. Lova mig att du testar. Enkel är den också!

Gör så här:

  1. skala, kärna ur och skär en mango i småbitar (om du använder färsk) eller tag upp motsvarande mängd från frysen och tina
  2. Hacka 1 chili eller en halv om du valt en superstark sort
  3. Pressa saften från en halv lime 
  4. Rör samman alla ingredienser med 1-2 dl kvarg, en nypa salt och lite peppar
  5. Redo att serveras!

Lycka till! 

Fler grillrecept hittar du här!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar