Logga in
Logga ut

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Saftig morotskaka med oväntad ingrediens

Norrköping Mycket finns det att fira 🎈Idag är det morotskakans dag 🥕🥕🥕 

Här hittar du mitt hälsosamma och smarriga morotskake-recept! Njut med gott samvete!

Smeten innehåller en oväntad ingrediens.. nämligen vita bönor! Det gör kakan härligt saftig

/Hälsocoach Sann Dahlström

Årets Vårrus 2017

Norrköping Vårruset är ett av årets höjdpunkter för mig! Många av mina klienter sätter upp mål eller delmål relaterade till just detta lopp.

Årets upplaga bav vårruset blev lika lyckat som alltid! Här kommer några bilder!



Bra jobbat alla ni tjejer som var med och sprang eller gick! Ni gjorde det kanonbra!

Så här såg det ut första gången jag var med och sprang vårruset. Jag är en riktig veteran vid det här laget 


/Hälsocoach Sanna Dahlström

Perfekta Sötpotatispommes

Norrköping Har du också klurat på hur man får till den där perfketa krispiga sötpotatispommesen? Det har jag klurat på skall du veta. Och nu har jag knäckt koden!

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 225 grader
  2. Skala och skär sötpotatisen i "strips"
  3. Lägg ut sötpotatisstripsen på en bakplåtspappersklädd plåt och pudra potatismjöl över potatisen, vänd runt så att alla strips är täckta
  4. Ta på en gnutta av valfri olja och vänd runt sanbbt, flingsalta och ha ev andra kryddor på om du ösnkar
  5. Skjutsa in i ugnen och vänta med att ta ut pommesen tills den ser riktigt krispig och gyllenbrun ut, då är den klar!
  6. Låt svalna ett litet slag, skaka runt i bakplåtspappret innan du serverar
  7. Bon appetit! 

Är sötpotatis nyttigare än vanlig potatis?
Sötpotatis är egentligen inte en potatis utan en ört, men tillredningen av den går till ungefär som för vanlig potatis. Du kan tex göra bakad sötpotatis, sötpoatis i ugn, sötpotatissoppa med mera. Smaken påminner mer om morot än potatis tycker jag, fast ännu godare! Bland hälsogurus prisas sötpotatisen som rena rama supermaten, medans vanlig potatis fått ett dåligt rykte den senaste tiden. Men vid närmare titt är egentligen inte sötpotatisen så himla mycket bättre än vanlig potatis, som faktiskt också innehåller många bra näringsämnen! Där emot har sötpotatis och vanlig potatis olika näringsinnehåll, vilket betyder att det kan vara en bra idé att variera sig och äta vardera för att få i sig en så bred repertoar som möjligt av födoämnen. Så, satsa på att köpa hem sötpotatis ena gången du är och handlar, och vanlig potatis nästa gång.

Middagsförslag; Grillad halloumi, sötpotatis och jordgubbsallad!

/Hälsococah Sanna Dahlström

Löpning i Hydepark & på alptoppar

Jag har tidigare berättat för er (klicka på länken) att jag gillar att förena resande med träning och speciellt löpning. Förra året sprang jag i Afrika, Kanarieöarna, Italien & England. Nu har jag varrt ute och fart igen! Och löpardojjorna var GIVETVIS nedpackade ☺

Här ser ni mig löpandes i Hydepark, London. Vilken vacker park! 

Har man bara en parkbänk så kan man också styrketräna på en massa olika vis!

Och har man bara en sjö o bakgrunden kan man göra lite konster ☺

Det är inte så att jag springer specielt kvalitatiivt när jag är på semester. Jag tar tid på mig. Kollar på grejer, stannar och tar foton, dubbelkollar på kartan att jag inte sprungit vilse.. Det är inga rekordtider direkt men det bryr jag mig inte det minsta om. Jag tycker det är fantastiskt att uppleva en stad till fots, gärna tidigt på morgonen innan alla andra turisterna vaknat.

Ett annat ställe som jag passade på att springa på i tidigare i våras var i Österrikiska Alperna. Magisk utsikt! Jag har aldrig sprungit på så hög höjd förut och jag fick för mig att det var bra "höghöjdsträning". Jag kände mig extra stark i flera veckor efteråt.. Men efter att ha läst på lite så insåg jag att jag inte uppnått kriterierna för att det skulle ge något extra skjuts för konditionen (extra många röda blodkroppar). Jag hade varken varit så högt upp som man bör, eller under så lång tid som man behöver för att få extra nytta. Men vad gör väl det, huvudsaken var ju att jag kände mig stark ☺

Nästa gång vet jag inte vart det bär av, men en sak är säker, löparskorna kommer få hänga med!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Äntligen VÅRRUS!!!!

Norrköping Det är dags igen! Vårruset är ett riktigt vårtecken för mig. Jag älskar det! Det är så mysigt. En massa träningspeppade tjejer på samma ställe! Då trivs jag minsann.

Jag har sprungit Vårruset vartenda år sedan jag var 12, med ett undantag! När jag gjorde lumpen fick jag inte permission för att åka hem och köra loppet. Men jag försökte iallafall få ledigt. 

Här är en bild på mig, kanske från mitt första vårrus. Jag var inte speciellt sportig på den tiden men Vårruset var en skojig grej att göra ihop med mamma. 

Oavsett om det är ditt första Vårrus du kör imorgon, eller om du varit med massor innan så önskar jag dig lycka till!

 Här kommer några sista minuten-tips för dig som skall vara med och springa

  • Drick ordentligt med vätska under dagen
  • Ät en ordentlig men lättsmällt lunch
  • Ät ett mellanmål ett par timmar innan loppet
  • Värm upp ordentligt innan loppet
  • Glöm inte att ha kul under loppet!

Lycka till!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Åtta kilo lättare med matlådor & konditionsträning

Norrköping För ett tag sedan startade jag resan tillsammans med in nya hälsocoachingklient Cristofer. Läs mer här.

Hans stora mål är att gå ner i vikt och att må bättre. Vi har skapat delmål och tagit fram en plan. Cristofer är superduktig och följer planen till punkt och pricka. Ibland vill han köra ännu hårdare än vad vi har bestämt, och då får jag be honom chilla lite  

Han har redan nu gått ner 8 (!!!!!!!!!!!!!) kilo sedan starten på vår satsning! Visst ser man skillnaden i ansiktet! Bilden till höger är den nya bilden.

Nästa gång när vi ses skall vi uppdatera värdena som Cristofer fick vid förra konditionstestet. Med tanke på att han kört hårt på konditionsträningsfronten på sistone så är jag inte orolig, värdena kommer med all sannolikhet att vara förbättrade. Men det skall bli kul att se HUR MYCKET BÄTTRE de är!

Paralellt med träningen har Cristofer så klart skött sig fint med kosten. Att laga egna matlådor och dra ner på portionerna har varit något vi pratat om.

Nu fortästter vi resan, ända in i kaklet Cristofer!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Bloggar

Sportbloggar

Politiker

Politikerbloggarna stängs

Politikerbloggar Från och med den 1 februari avslutar vi våra politikerbloggar på nt.se.

Anledningen till att vi stänger bloggarna är främst att vi ser att bloggandets roll har flyttats över till sociala medier. Det har fått till följd att läsningen av våra bloggar har blivit lidande.
Jag vill passa på att tacka alla bloggare för er tid och era blogginlägg, och samtidigt också passa på att tacka alla läsare.

Maria Kustvik, ansvarig utgivare Öst Media