Logga in

Göran Löfsved

Löfsveds Valdemarsviksblogg

Nytt leende år

Valdemarsvik    Nu är det ett nytt år och nya löften. Jag brukar inte ge några speciella löften, men i år ska jag göra ett undantag. Jag ska säga mer hej med ett leende och det behöver inte bara vara till personer jag känner!

Ett hej och ett leende betyder så mycket, inte minst om man sitter i ett väntrum hos tandläkaren, vårdcentralen eller lasarettet.

Sitter jag i nämnda rum så är jag  troligen lite nedstämd, men får jag då ett hej och ett leende från personalen, så betyder det väldigt mycket. Samma sak när jag stiger på bussen och får ett hej och ett leende från chauffören, så ger jag givetvis ett leende svar. Ett leende betyder så mycket men kostar så lite! Färdtjänstpersonal är en annan grupp där leende och hej uppskattas extra mycket!

På lördag ska vi gå och se Valdemarsviksrevyn "I väntan på vad då?" Jag hoppas att det blir många leenden då och förhoppningsvis gapskratt. Jag ska i alla fall hålla mitt löfte!

Önskar Alla bloggläsare en God fortsättning på 2019!

Post på avvägar

Valdemarsvik    Det här med näthandel har blivit populärt och smidigt påstår många och framförallt den yngre generationen. Jag provade och blev mycket besviken.

Beställde en vara i databranchen. Kunde sedan se att varan lämnat företaget och att Post Nord tog hand om distributionen. Varan hamnade i Norrköping hos ett postombud. Efter mitt påpekande om felleverans så gick paketet till Örebro. Telefonsamtal till Post Nord tog en timmas väntetid i kö. Paketet lämnade i alla fall Örebro, men hamnade återigen i Norrköping hos ett annat postombud.

Nytt telefonsamtal till Post Nord och återigen väntetid på drygt en timma. Paketet gick då återigen tillbaka till omlastningsstationen i Örebro. Efter ytterligare en felleverans så hamnade paketet i Valdemarsvik på ICA-Fyren, där det skulle ha hamnat första gången. Bedrövligt. Nej, näthandel är ingenting för mig, allt krångel och besvär för kunden föder bara irritation!

Högsäsong i skärgården

Valdemarsvik    Nu är det högsäsong i Valdemarsviks kommun. Fullt av turister överallt, vilket jag tycker är mycket trevligt. Det är också toppenväder med sol och drygt 25 grader.

I Valdemarsvik är det extra tryck när Liedholms Cup spelas och har avslutning just idag på vackra Grännäs. På ställplatsen inne i Valdemarsvik är det ständigt fullt och på campingplatserna vid Yxningen, Grännäs och på Ekön är det högtryck i dubbel bemärkelse. Restaurangerna går också för högtryck både i Valdemarsvik och Gryt. Själv var jag på restaurangen i Fyrudden med en trevlig kusinträff och där var det fullt, både ute och inne.

Det är precis som det ska vara när juni går över i juli. Badvattnet är fortfarande svalt, men skönt. Dessutom finns ännu ingen algblommning, vilket vi är glada för.

Nu fortsätter vi att njuta av denna härlig turistkommun, sommaren och tjejernas seger över Tyskland i VM-fotbollen!

Vandring på Gränsö

Valdemarsvik    Att vandra har blivit populärt och framförallt en nyttig motion med många upplevelser. Igår, torsdag, var jag med Korpen Valdemarsvik till Gränsö i Västerviks kommun.

Dagen började med några regnstänk och lite åskmuller, men sen blev det en strålande dag. Efter någon kilometers vandring på fina stigar utmed havet fick vi se den sällsynta svarta svanen. Helt kolsvart med röd näbb. Härliga stigar, kantade med så många vackra vårblommor och härliga dofter. En riktig lisa för själen och för hela kroppen.

Första fikapausen tog vi på klipphällar med svallande vågor intill. Perfekta bord för raster finns med jämna mellanrum. Fikarasten är mycket viktig på vandringarna. Där kommer den sociala gemenskapen också till sin rätt i olika diskussioner.

Efter cirka 10 km var vi tillbaka vid våra bilar och kunde summera en mycket härlig dag med skön motion och trevlig gemenskap.

Vårresa i vårt Sverige

Valdemarsvik    Att åka bil i Sverige utan att ha något särskilt mål är en upplevelse bara det. Vi startade i Gryt för drygt en vecka sedan och är nu tillbaka i vårt paradis igen.

Första målet blev Fjällbacka, men innan dess hann vi besöka både Falköping och Vara. Fjällbacka är underbart vackert mitt i den bohusländska skärgården. Tyvärr var inte vädrets makter med oss utan ett hällregn förstörde mysiga promenader och mat på uteserveringar. Men så är det ibland och inte minst på västkusten som statistiskt sett har mer nederbörd än ostkusten.

Nästa mål blev Kungälv med ett kortare besök då fortfarande regnet förföljde oss. Varberg blev nästa anhalt och där fick vi delvis njuta av solen och av staden med bad, stor torghandel och mysiga miljöer. Hade också turen att träffa en gammal kompis sen skoltiden. Härligt med kompisar som fortfarande är kompisar, trots att mer än 50 år gått!

Torekov, längst ut på Bjärehalvön blev nästa mål. Vackert och mysigt och med Hallands Väderö i blickfånget ute i havet.

Nästa dag så korsade vi Skåne från Torekov ned till Kåseberga och Kivik i Österlen. Underbara Österlen, inte minst i tider när bokskogen är som vackrast. Men det finns mycket mer! Bara att njuta.

Sista målet på resan blev Kalmar, en av Sveriges bästa sommarstäder. Det säger det mesta om den staden.

Resan tog en dryg härlig vårvecka med boenden där vi hittade något lämpligt. Mest blev det Bed & Breakfast. Det finns så många trevliga med hög standard och låga priser!

Badsommar utan fimpar

Valdemarsvik   Nu närmar sig sommaren med stora steg och med sommaren också härliga sandstränder med bad och sol. Men med detta härliga kommer också det tråkiga med rökare som slänger sina fimpar på badstränderna!

Tänk om alla rökare, för det är ju just rökare som slänger fimpar både här och där, slutar att röka, men framförallt slutar att slänga fimparna var som helst. Givetvis finns det rökare som är noga med att fimpa på rätta platser.

Känns som en önskedröm med borde vara givet! Tänka på alla barn! Gör sommaren fimpfri i naturen!

Välkommen till Göran Löfsveds Valdemarsviksblogg. Jag bloggar på nt.se. Bor i Paradiset Fyrudden, gift och har fyra barn och åtta barnbarn, 5 killar och 3 tjejer. Har bott i Valdemarsviks kommun sedan födseln. I Gusum, Valdemarsvik och nu i Fyrudden sedan 14 år tillbaka. Gillar motion och hälsa. Jobbar ideellt i Korpen sedan mer än 45 år tillbaka. Är suppleant i styrelsen för Gryts Sockenförening. Ser positivt på livet och vår miljö!