Logga in
Logga ut
mer rehabilitering! Maries NEURO-blogg Maries NEURO-blogg
Vädersponsor:

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Pannkaksfrukost på två ingredienser

Norköping BANANPANNKAKOR folket! Världens enklaste och godaste.

Om du inte har testat, gör det genast. Vanliga pannkakor kan faktiskt slänga sig i väggen. Detta är godare, enligt min mening.

Receptet? Det lär du dig utantill. På en banan går det två ägg. Om du vill -en nypa vaniljpulver oxå. Klart! 

  1. Skala så många bananer och ägg som du vill använda till dina pannkakor i en bunke. Ha i en nypa vaniljpulver (går bra att utesluta).
  2. Vispa med balongvisp eller elvisp/stavmixer tills smeten har blandat sig (det går enklare om du använder bananer som är lite extra mogna)
  3. Stek på medelvärme som lite mindre plättar, då är de lättare att vända!
  4. Ät och njut!

Detta kan du ha som tillbehör till dina pannkisar:

  • Hallon/blåbär
  • Sockerfri sylt/äppelmos eller din egna chiasylt
  • kokosgrädde (det övresta lagret i kokosmjölksburken vispas, obs kall)
  • kvarg/proteinglass/proteinpudding

Andra goda frukosttips:



Smaklig frulle!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Utbildning med mamma- och gravidmagar i fokus!

Stockholm Hej på er! I veckan var jag iväg på en mycket lärorik, intressant och viktig kurs. Jag har länge sett fram mot denna krus.

Kursen handlade om vad som händer med kvinnors kroppar under och efter en graviditet och hur man på bästa sätt kan träna upp den igen för att återfå god funktion. Det handlar endast om funktion - styrka i musklerna, kontakt med bäckenbotten osv, och har inget att göra med att så snabbt som möjligt bli smal efter förlossningen - det är inte nåt som ligger i fokus!

Där emot är ett problem för många kvinnor att de inte vet hur de kan träna under och efter graviditet, man kanske rent av har ont eller har svårt att hitta tillbaka till muskelaktivering. Många vet inte ens att det finns hjälp att få. Vissa tänker att "äsch, det är väl det här som är priset man får betala när man valt att skaffa barn". 

Men det finns hjälp att få. Kontakta en "Certifierad Mammamage-tränare" om du har dessa besvär eller bara vill få en koll av hur dina magmsukler arbetar. 

Så snart jag gjort min praktik så kommer jag också kunna titulera mig Certifierad Mammamage-tränare!

 

/Hälsocoach Sanna Dahlström 

Lopprapport från Norrköpings viktigaste lopp

Norrköping I veckan var det dags för stans mysigaste och viktigaste motionslopp - Sofialoppet! Det är ett välgörenhetslopp är intäkterna går till cancerfonden.

Streching ledd av mig och kollegan Frida, i massagekön efter loppet

Jag gillar verkligen Sofialoppet! Så mycket kärlek i luften. Loppet handlar inte om att persa eller att armbåga sig fram till en bra tid. Det handlar om att visa engagemang för den hemska sjukdomen som vi alla på ett eller annat sätt påverkas av. 

För oss på kliniken är det en självklarhet att ställa upp på Sofialoppet! Genom att vara med och springa eller massera. 

Hoppas vi ses nästa år också!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Proteinscones till helgfrullen!

Norrköping Vill du lyxa till det med nybakat bröd till helgfrukosten? Här kommer en gammal klassiker i lite mer näringsrik tappning!

Recept för 6 bullar:

  • 4 dl fullkornsmjöl, rågsikt eller dinkel
  • 0,5 tsk salt
  • 2 tsk bakpulver
  • 50 gram smör eller olja
  • 500 gram kvarg


Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 250 grader
  2. Blanda samman alla ingredienserna 
  3. Forma bullarna med blöta händer, då går det enklare
  4. Lägg dem på en bakplåt med bakplåtspapper
  5. Skjutsa in i ugnen och grädda i 15-20min
  6. Servera med tex philadelphiaost och mosade hallon och en kopp the

Smaklig frulle och trevlig helg!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Andra inlägg som du kanske gillar:

Älskade vardag!

Norrköping Känner ni också att det är nåt visst när höstluften sveper in? Sommar, semester och lata dagar i all ära, men jag måste säga att varddag och rutiner också har sin charm, framförallt när man känner att det klaffar - när man har en vattentät plan. 

Men det är inte alltid så enkelt, det där med att lägga "livspusslet" är inte alltid en lek. Speciellt inte när man känner att det är alldeles för många bollar i luften, det är tusen saker som pockar på ens uppmärksamhet. Kanske har man inte bara sig själv att fokusera på, att ha familj och barn kräver ruggigt bra pussel-skills.

Därör tänkte jag dela med mig av de tips som jag ofta ger mina klienter, för att få varddagen att rulla på så jämnt underlag som möjligt. Nä, jag coachar inte bara i kost och träning, -för att det ens skall vara möjligt att ha en plan här så måste ju livet i övrigt funka. Visst?

  1. Se över vilka veckovisa rutiner som bör få plats i din varddag. Allt från jobbtider, fritidsaktiviteter eller andra åtaganden. Gör en lista över dessa och reflektera över balansen mellan de olika inslagen.

  2. Finns det plats över? Vad vill du i sånt fall lägga den tiden på? Formulera en plan som matchar din målbild. Läs mer här.

  3. Glöm inte att planera in återhämtning också. För att orka med varddagen måste man vila ibland. Kan låta fjantigt, men det är sant! För att detta skall vara möjligt kan du inte fullproppa din veckoplan med andra ord. Var smart och SKAPA återhämtningsutrymme ockå.

  4. Givetvis ser inte varje vecka likadan ut, även om det antagligen finns gemensamma inslag från vecka till vecka. För att varje ny vecka skall klaffa krävs en specifik plan inför varje ny sådan. I en veckoplaneringen kan tex både din veckovisa träning och kosthållning pytsas in. Varför inte ha som "söndagsrutin" att göra en plan för kommande vecka, det brukar vara framgångsrikt i livspusslandet!

  5. Kontrollera planen löpande och ställ dig följande fråga: Lägger du tid på "rätt" saker? Saker som gör dig lycklig, som tar dig närmre ditt mål och är planen hållbar på sikt? Om svaret är ja så vet du att du är rätt ute.

Lycka till med vardagspusslandet!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

 

Norrköpings stadslopp 2018

Norrköping Hej på er! I veckan gick Atea Norrköpings Stadslopp av stapeln. Det är mitt tredje av detta lopp - ett mycket trevligt arrangerat sådant. Distansterna 5km och 10km finns att välja mellan.

Vi var som vanligt på plats med jobbet och erbjöd massage till alla löpare! På bilden ser ni Åsa, Frida, Lina, Helene, Åsa och jag.

Ibland smakar en medalj extra bra, trots att tiden inte var i närheten av nåt personbästa. Då jag fick kramp och var tvungen att stanna och gå en bit av loppet så är jag mycket nöjd att jag slutförde det, det var riktigt nära att jag bröt! Men men, nästa gång tar jag revanch!

Höstens planerade lopp är:
- Sofialoppet
- Bråviksloppet
- Lididngö halvan
- Höstmilen

Jag hoppas vi ses, i spåret eller längs med banan!

/Hälsocoach Sanna Dahlström

 

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

Sportbloggar

Kultur- & nöje

Livsstil

Övrigt

Politiker

Frågor om våra bloggar?

Behöver du komma i kontakt med oss angående våra bloggar?
Mejla till bloggar@ostgotamedia.se