Logga in
Logga ut

Christer Gustafson & Kenny Wiis

Speedwaybloggen

Fredagsmatcher är lockande

Norrköping Vi fick in ett tips och jag slog en signal till Tony Olsson.
Den sista bossen på Svemo.
Han hade saker att berätta.

Det är klubbarna i elitserien som gärna vill lägga en match per omgång på torsdag. Detta för att då finns möjligheten att den blir tv-sänd, vilket är bra för elitserieklubbarna på många sätt, inte minst ekonomiska.
Att elitserien lägger en match i veckan på en torsdag är ingen jättegrej för dem, även om tisdagen är närmast helig. Men det kommer att röras om betydligt mer i den allsvenska grytan.
Allsvenskan har under många år kört sina matcher på torsdagar. Så kommer inte att bli fallet 2019, om förslaget som ligger ute blir till verklighet.
I stället kommer lagen i allsvenskan att få välja vad som passar deras hemmafighter bäst av antingen måndag, onsdag eller fredag.
En stor förändring.
Som inte låter dum alls.

Jag köper att elitserien går i första hand. Att allsvenskan får rätta sig lite i ledet är inget att vrida och vända sig i plågor över. Och även om torsdag är djupt rotad bland den allsvenska publiken, så öppnar det här upp fler möjligheter än att det ställer till problem.
Att klubbarna får välja mellan tre dagar är bra. Det finns alternativ. Och jag känner spontant att fredagsmatcher skulle kunna vara ett lyckat koncept.
En skön avslutning på arbetsveckan. Sovmorgon dagen efter.
Vargarna–Griparna på en fredag kommer inte att locka färre åskådare än Vargarna–Griparna på en torsdag.
Snarare tvärtom.

/KW

Betyg, del 2: Snudd på ett högre betyg

Norrköping Varför hålla er på sträckbänken? Det får vara nog med väntan, den här bloggen har legat sömnig under vintern så nu kickar vi igång med besked.

Redan dags för nästa del i vår betygsättning inför säsongen. Här kommer tre ny förare att läsa om inför det som väntar i allsvenskan med start om mindre än en månad:

Tomasz Gapinski ++++

Det är väl inte jättetroligt att den rutinerade polacken kommer köra så mycket för Vargarna säsongen som kommer, det troliga är att han är kontrakterad som lite reserv som kan kallas in vid behov. På allsvensk nivå ska han förstås kunna bidra med en del, men det är svårt att veta var han står nu när han inte kört här på ett tag. En habil kille att kalla in vid behov, och på den här nivån lär han kunna prestera om han får chansen.

 

Henrik Bergström +++

Talangen tog stora kliv förra säsongen. Många hoppas och tror att han är redo för nästa steg i år och det ska onekligen bli intressant att följa den unge Norrköpingskillens framfart. Han har potential att lyfta ytterligare på allsvensk nivå om han får vara skadefri och kontroll på maskinerna.

 

Daniel Davidsson ++++

Hade inte det bästa året 2018 när han bara körde allsvenskt för Piraterna och det blev ganska svårt med motivationen. Men innerst inne bor det en riktigt hög potential i Davidsson som också är van att prestera på Ica Maxi Arena i Norrköping. Kommer han upp i sin högsta nivå är det snudd på ett högre betyg men med tanke på fjolåret är det här han landar i nuläget. Har lite att bevisa på grund av det.

/CG

Betyg: Blir han en heatledare av rang?

Norrköping 15 maj körs omgång 1 i allsvenskan.
För Vargarnas del innebär det en premiär hemma mot Valsarna från Värmland.
Känner ni doften av metanol redan nu?
Mmmmm.

Exakt hur Vargarna formerar sin startsjua återstår att se. Det vi vet är i alla fall hur truppen ser ut.
I några inlägg framöver tänkte bloggen betygsätta var och en av förarna i lagbygget.
Vi kör tre förare åt gången.
Och vi inleder med dessa:

Kim Nilsson +++++
Kungen av Kråkvilan. En all star i allsvenskan. Nilsson kommer, sin vana trogen, att rada upp treor på löpande band.

Mathias Thörnblom +++
En stark trea tycker jag. Han tuggar på, Malmöpågen, och kan slå vem som helst när som helst. Blir det här året då Thörnblom etablerar sig som en heatledare av rang?

Dennis Fagercrantz ++
29-åringen har inga drömmar eller illusioner om att bli en toppförare. Han är i stället en trogen pjäs för Vargarna i allsvenskan som tar sina poäng från reservplats, där han inte ger ungtupparna någon enkel resa.

/KW

Rätt ska vara rätt

Norrköping Vargarnas ordförande, Anders Carlberg, hörde av sig angående det föregående blogginlägget. Han var tydlig med att publiksnittet ökade 2018 jämfört med 2017.

"Vi ökade från 663 pers i snitt till 838 pers, en ökning med ungefär 25 procent", skrev Carlberg i ett sms.

Det ska vi givetvis ta med här i bloggen. Här ska inte råda några konstigheter. Sedan ska sägas att hemmamatchen mot Piraterna drog upp snittet rejält. Då kom 1 213 åskådare till Kråkvilan. Mycket bättre än 667, 675 och 678 som dök upp när Valsarna, Norra Speedwayalliansen och Nässjö var på besök. Det är ingen vågad gissning att det kom många från Motala kommun för att se Östgötaderbyt.

Men som sagt: Rätt ska vara rätt.

 

För övrigt, så är våren här på allvar nu. På grund av vädret? På grund av påsken?

Nej, på grund av att Vetlandas lagcup har körts.

Vargarna blev sist placerat i B-finalen med sitt icke-namnkunniga lag.

Henrik Bergström 1 (0,0,1,R)
Viktor Bergström 7 (2,2,1,2)
Timi Salonen 2 (1,1,0,0)
Viktor Ohlsson 1 (0,0,1,R)
Oscar Holstensson 1 (1,0,R,0)

Att Ohlsson, Holstensson och Salonen hade problem är inte oväntat. Däremot hade jag väntat mig mer av Henrik Bergström. Men säsongen är ung, och vi lär få se en Henrik Bergström som tar ytterligare steg framåt under året. Viktor Bergströms insats bådar gott. Ingen heatseger förvisso, men en jämn och bra poängskörd. Det var inga clowner han tog stryk av. Bäst i B-finalen var en viss Kim Nilsson som vann alla sina heat tillsammans med polacken Artur Czaja.

/KW

 

 

De är alltid ready to remble

Norrköping 2014 gjorde Vargarna sin senaste säsong i elitserien, de fina salongerna.
Sedan dess huserar de i allsvenskan, ett mer alldagligt hak.
Det finns ett grundintresse för speedway i allmänhet och Vargarna i synnerhet i Norrköping med omnejd, men det växer inte till sig för varje säsong klubben gör i allsvenskan.
Sanningen är att det krymper.
Sakta men säkert.
Som om du kör en t-shirt som ska tvättas i 40 grader, men rattar in 60 grader på tvättmaskinen.


IFK Norrköping kommer alltid att vara ohotad etta publikt i Norrköping. Att det ska ändras krävs det något extraordinärt för. Norrköpingsborna är alltid ready to remble på Östgötaporten.
Vita Hästen har också ett hyfsat intresse kring sig. Det är, om inte annat, alltid drag kring hockeyklubben från Himmelstalund.
Där bakom ligger Vargarna just nu, ihop med Dolphins herrlag. Vargarna har potential att vara klar tvåa publiksnittmässigt bakom IFK Norrköping, men en bra bit att vandra.


Jag gillar speedway. Det är världens roligaste sport. Om vi tittar på underhållningen och spänningen i heaten så skiljer det sig i princip ingenting mellan elitserien och allsvenskan.
Den stora skillnaden för publiken är namnen.
Och det är faktiskt en stor faktor.
För även om Joel Andersson kan bjuda på stor show när han rundar Rasmus Broberg, så är det en viss skillnad när Tai Woffinden och Fredrik Lindgren kör fram till tejpen.
Det blir en annan anspänning.
En annan förväntan.
En stjärnglans som allsvenskan inte är i närheten av.
Sånt spelar roll.


Vargarna gör mycket rätt med sitt lagbygge. Viktor Bergström och Henrik Bergström (hur tusan ligger släktskapet till där egentligen? Är de ens släkt?) är bra pjäser att ha i truppen med sin lokala förankring. Kim Nilsson har också klubbens DNA djupt rotat i sin själ. Det är viktiga kulturbärare.
Men publiksnittet minskade i fjol, och det lär inte öka i år är jag rädd. Team Småland, VIP Speedway och Team Rapid (Ja, Max 500 hann byta namn innan serien startade) lockar inte någon extra själ till Kråkvilan.
Jag tror att Vargarna skulle behöva köra i elitserien igen – och det så fort som möjligt.
Helst redan i fjol.
Senast om två år.


Västervik tog steget tillbaka i rätt läge. Piraterna likaså. Men det är ett gigantiskt ekonomiskt steg. Man måste vara rustad.
En återkomst till finrummet behövs för att få upp speedwaytemperaturen i Norrköping igen – innan den går från ljummen till kall.
23 september 2009. Finalmatch 1. Vargarna slår Lejonen med 54–42 inför nästan 7 500 åskådare.
I år är risken påtaglig att det inte räcker att ta bort en nolla för att få fram publiksnittet.

 

/KW

Davidsson ett klassnyförvärv

Norrköping Det krävdes några varv med dammsugaren.
Men till slut hittade jag bloggen igen. Den var dammigare än en åskådare i ansiktet efter att ha stått en hel match i kurvan på Dunteberget en torr sommardag.
Jag kände att, eftersom det är april och våren är här på allvar, det passar sig alldeles utmärkt med att damma av (höhö) ett inlägg här på bloggen.
Varför inte några ord om allsvenskan?


Allsvenskan består återigen av sex lag. Norra speedwayalliansen har blivit Max 500 speedway (töntigt namn, men det har vi överseende med). Nässjö har blivit Team Småland och Piraternas plats tog av det nyskapade laget VIP Speedway där bland annat Motalaklubben ingår som en av de drivande krafterna.
Sex lag är bra. Det går inte att förvänta sig mer när det gäller svensk speedway 2019.
Allsvenskan är en ganska skön serie.
Här finns förare av hög internationell klass: Andreas Jonsson.
Här finns svenska förare av hög kaliber: Peter Ljung, Kim Nilsson och Linus Sundström.
Här finns svenska ungtuppar som vill ta nästa kliv: Joel Andersson, Victor Palovaara och Joel Kling.
Här finns intressanta utlänningar: Dimitri Bergé, Ricky Wells och Timo Lahti.
Och här finns svenska förare som har lagt av, men som är med i trupperna och kanske gör comeback: Sebastian Aldén, Robin Aspgren och David Ruud.
Det är en jäkla mix. Det omfamnar vi.

 

Vad ska vi säga om Vargarnas lagbygge?
Jo tack, det ser bra ut. Daniel Davidsson tror jag visar sig bli ett klassnyförvärv efter sitt bleka fjolår där han aldrig riktigt kom igång. Henrik Bergström, född 2000 (hur unga är folk nu för tiden?) blir också synnerligen spännande att följa. Henrik har rätt inställning och förutsättningarna som krävs för att ge sig själv chansen att lyckas i den här smala, men bevisligen svåra sporten att bli riktigt bra i.


15 maj går tejpen upp för Vargarna i allsvenskan. Den gör det på Kråkvilan mot Valsarna.
Säg inte att ni inte längtar efter att känna doften av metanol och höra ljudet av motorer som varvas upp.
Googlar du "balsam för själen" så borde det vara det som kommer upp i flödet.

/KW

Christer Gustafson och Kenny Wiis är sportreportrar med ett litet extra speedwayintresse. Här kommer vi blogga om det som dyker upp - stort som smått. Fokus är på Vargarna, men det kan landa även annat i bloggen beroende på dagsform och nyhetsläge.

  • Twitter
  • @ChristerGson

Bloggar

Sportbloggar

Politiker

Politikerbloggarna stängs

Politikerbloggar Från och med den 1 februari avslutar vi våra politikerbloggar på nt.se.

Anledningen till att vi stänger bloggarna är främst att vi ser att bloggandets roll har flyttats över till sociala medier. Det har fått till följd att läsningen av våra bloggar har blivit lidande.
Jag vill passa på att tacka alla bloggare för er tid och era blogginlägg, och samtidigt också passa på att tacka alla läsare.

Maria Kustvik, ansvarig utgivare Öst Media