Logga in
Logga ut

Sanna Dahlström

Hälsocoachen

Hälsocoachen Sanna Dahlström bloggar om hälsa, kost och träning. Du får praktiska tips och råd och en del recept!

Chiapudding med smak av semla (Chiasemla)

I tisdags nådde semmelhysterin sin ultimata topp. Jag älskar det! Även om jag helst väljer en nyttig semla..

Jag har faktiskt ett sista semmelrecept att dela med mig av. Och ja, det passar oavsett om det är semmelsäsong eller inte.

Förresten, du har väl inte missat min semmeltårta eller hälsosemla?!

Detta måste nog vara den mest nytänkande semlan av dom alla.. på gränsen till om man faktiskt får kalla det för semla. Men gott är det! Hoppas du testar!

Har du testat chiapdding nån gång? Låt mig presentera "Chiasemlan"!

Receptet avser 2 port:

  • 0,5 krm mortlade kardemummakärnor 
  • 3 msk chiafrön
  • 2 dl osötad mandeldryck eller annan mjölk
  • 1 tsk stevia eller lite honung
  • 1 krm vaniljpulver (går att utesluta)
  • Toppa med tex hackad mandel och en klick vaniljkvarg

Gör så här:

Blanda ingredienserna ordentligt och låt stå i kyl över natten. Rör om ordentligt minst en gång innan servering igen. Ät och njut! Här kan du läsa mer om chiafröets alla hälsofördelar!

/Hälsococah Sanna Dahlström

 

Så firar du alla hjärtans dag i hälsans tecken

Norrköping Idag är det kroppens viktigaste muskels dag 😉 Det tåls att firas! Kanske med lite extra kärlek till ❤️, dvs träning med pulshöjande effekt.

Här är FEM goda effekter av träning. Av fysisk aktivitet blir du:

  • FRISKARE
    du får ett förbättrat immunförsvar

  • SMARTARE
    din hjärnkapacitet ökar


  • PIGGARE
    du får mer energi


  • LUGNARE
    eftersom du blir stresståligare av träning


  • GLADARE
    minskad risk depression

Glad alla hjärtans dag!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

En hälsosam fettisdag

Norrköping Okej, semlan. Jag vet, det är ett känsligt bakverk att dirkutera. Somliga säger att man inte FÅR konstla till det. En semla är en semla. Punkt slut.

Ja ja.. men jag kan ju inte låta bli. Om det finns en möjlighet att justera receptet så att det blir både mer näringsrikt och dessutom minst lika gott, varför skall man då inte få göra det?

Här är mitt recept på hembakta semlor.

Har du inte tid att baka egna semlor? Släng ihop en semmelkladdkaka! Recept här.

Semla till frukost? Jadå, här hittar du mitt recept på "chiasemla". Alltså en chiapudding med smak av semla.

Glad fettisdag!
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Saftig morotskaka med oväntad ingrediens

Norrköping Mycket finns det att fira 🎈Idag är det morotskakans dag 🥕🥕🥕 

Här hittar du mitt hälsosamma och smarriga morotskake-recept! Njut med gott samvete!

Smeten innehåller en oväntad ingrediens.. nämligen vita bönor! Det gör kakan härligt saftig

/Hälsocoach Sann Dahlström

Träna din MammaMage!

Norrköping Vad är egentligen MammaMage-träning?

Ett vanligt missförstånd är att MammaMage-träning bara handlar om att ”bli av med mammakilona”, - att få en slank mage eller att se smal ut. Men enligt mig handlar MammaMage-träning om någonting helt annat i grund och botten, även om träningen i sig så klart kan resultera i att din mage ”putar” mindre på sikt eftersom aktiveringen gör att du kan hålla en god hållning i magmusklerna.

Vad MammaMage-träning enligt min mening egentligen syftar till är att träna sig till en funktionell och stark kropp som klarar av vardagliga sysslor utan smärtproblematik. Tex att klara av att lyfta sitt barn eller att orka ta i på träningen utan att få ont.

Det är framförallt funktionen i bäckenbotten och magmuskler som är av intresse, och det är precis det som träningen syftar till att stärka upp. Jag ser MammaMage-träning som en slags rehab efter graviditet/förlossning. Man kan också säga att det är ”prehab”, det vill säga förebyggande träning. 

 

/Hälsocoach Sanna Dahlström

Fem tips för utomhusträning på vintern

Norrköping Drar du dig för att träna ute så här års? "Nä, det är för halt" .. "Och för kallt". Du är inte ensam. Men vet du vad, att träna utomhus på vintern är ingen omöjlighet, jag lovar. Med rätt inställning och rätt kläder kommer du långt. Här är mina bästa tips.

  1. Dra ner på kraven. Du kanske inte kommer kunna springa eller promenera lika fort om det är halt ute, men det spelar ingen roll. Låt det vara ditt mission att bara komma ut över huvud taget. Kommer garanterat ge plus på energikontot.

  2. Investera i ett par bra skor! Det finns en rad olika modeller och varianter som passar olika bra beroende om du tänkt springa eller promenera. Se till att välja ett par med riktigt bra grepp så att du kan slappna av i ditt steg. Sedan är det klart att det aldrig kommer kännas lika naturligt att springa/gå på barmark som på is/snö, och det är då du får ha punkt nr 1 åtnake.

  3. Använd rätt kläder, jag lovar att det kommer göra dina rundor mer angenäma! Lager på lager är alltid ett vinnande koncept. Välj material som andas men som håller snö och regn ute. Skaffa dig en bra mössa/pannband, handskar, underställströja, träningsjacka, om det är riktigt kallt - en väst, fodrade tights, strumpor av ex merinoull. Dessa plagg kommer du verkligen ha glädje av. 

  4. Stäm träff med en kompis, då kommer det garanterat vara ännu lättare att ta sig ut. Och väl ute, då kommer du inte att ångra dig. Efteråt kommer du känna dig så nöjd att du tog dig ut!

  5. Njut av omgivningen. Ringfrost i träden, snö på backen, is på sjön. Ingen kan väl säga annat än att det är vackert. Ta till vara på det, ut och njut. Som sagt, du kommer inte att ångra dig.

Lycka till med vinterträningen! 
/Hälsocoach Sanna Dahlström

Om Sanna: Hälsocoach och Certifierad Massör som brinner för att inspirera och motivera andra till att leva ett hälsosammare liv. Älskar att laga mat och att träna. Tränar helst varierande, gärna inför en specifik utmaning. Ställer gärna upp i ett terränglopp, en hinderbanetävling, triathlontävling eller varför inte en Svensk Klassiker. Jobbar extra som gruppträningsinstruktör. Är i grund och botten rid-tjej. Har tidigare tjänstgjort som Insatsgruppbefäl inom Marinen.


Till vardags håller vi till i en av Norrköpings friskvårdskliniker.

  • Mest lästa bloggar