Spårvägen inte dyrare

-om fördelarna med spårvagn2002-05-31 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ännu en gång har spårvägens existens diskuterats i Norrköping. Och argumenten är givetvis de samma, gammal skåpmat om att spårvägen är dyr. Spårvagnar ger ekonomisk stabilitet i städer. De är betydligt billigare i driftskostnader än vad bussar är. Men så är det tyvärr inte i Norrköping. Här är spårvagnen dyrare. Och det på grund av politiker och tjänstemäns ovilja och brist på kompetens när det gäller spårvagnar och kollektivtrafik överhuvudtaget.
Istället för att dra igång gnällvalsen om att spårvägen är dyr, varför gör ni ingenting för att låta spårvagnen arbeta på sina villkor och bli ekonomisk?
Spårvagnsspåren skall bytas på Trädgårdsgatan och på Öster framöver. Här har kommunen möjlighet att uppgradera spårvägen med modernare struktur. Låt spåren ha samma läge som idag på Trädgårdsgatan. Men gör så att spårvägen får egen gräsbeklädd banvall från Nya Torget fram till Östra Promenaden. Givetvis skulle Trädgårdsgatan bli enkelriktad men det skulle bli miljövänligt, dessutom om man sänker hastigheten för bilar till 30 kilometer i timmen. Gatorna Styrmansgatan, Skeppargatan och Generalsgatan gör man enkelriktade från Trädgårdsgatan så att inga fordon kan köra ut på spårvagnsspåren.
Gör man så här så uppnår man att spårvagnarna kan öka farten och därmed bli attraktivare. Komforten för passagerare och förare förbättras avsevärt. Man får bort spårvagnsolyckor på sträckan. Med gräsbeklädd banvall ger det ett miljövänligt intryck, och även med sänkta hastigheter för biltrafiken. Blir Trädgårdsgatan enkelriktad så har man också infört restriktioner för biltrafiken utan att bedriva häxjakt på bilismen. Men det bästa av allt. Denna typ av banvall för spårvägen har betydligt längre livslängd och till en lägre kostnad. Även körbanan för bilarna får längre hållbarhet.
På VTI i Linköping forskas det om spårvagnar. Det var många forskare som var negativa till det i början. Idag är det ingen som säger ett ont ord om spårvagnen. De har istället upptäckt alla fördelar med den. I Göteborg har man gjort en storsatsning på spårvagnstrafiken. Spårvagnen är mäktigare än någonsin stod det i en informationstidning som göteborgarna fick i brevlådan. Det fanns nio linjer. Idag är de tolv och ytterligare två till tre linjer skall öppnas inom år 2006. Men i Göteborg där kör man med spårvagnar som en del i kollektivtrafiken. I Norrköping där "har" man bara spårvagnar. Det är stor skillnad. Men även Norrköping kan få en spårväg som är ekonomisk.
Om bara någon hade viljan och kunnandet att genomföra det. För det går.

Läs mer om