Kommunfullmäktige i Norrköping beslutade 27 april att avveckla industrispåret Södra Hamnspåret. Avvecklingen ska verkställas när detaljplanen för stadsdelen Inre hamnen etapp 2 vunnit laga kraft. Detta förväntas hända i slutet av 2021.
Nödvändigheten att avveckla hamnspåret från godsbangården ända till BE Groups anläggning i nordvästra kanten av Lindö angavs vara att när Trafikverket river centrala godsbangården finns ingen anslutning till stambanan och att kommunen inte kunnat hitta något annat anslutningsställe. Dessutom att Inre hamnen etapp 2 omöjliggör tågtrafik på nuvarande sträcka mellan hamnbron och godsbangården.
Spåret trafikeras dagligen till BE Group, Öhmansterminalen och Agroetanol, Sjötullsgatan. Datum om och när dessa har flyttat till andra platser har inte redovisats. Spåranläggningen är i gott skick.
Godstrafiken på järnväg till BE Group är över 1 000 ton per vecka. BE har i Norrköping 150 anställda och har inte intresse av att flytta verksamheten till annan plats i Norrköping. Det innebär om BE stannar kvar i Norrköping, så behöver över 30 långtradare till per vecka köra ut till BE. Det går tvärs emot behoven i klimat- och miljöfrågan – gods behöver föras över från landsväg till järnväg.
Norrköpings hamn räknar med att fortsätta använda Öhmansterminalen i 30 år till. Så länge beräknas kajerna vara i funktionsdugligt skick. Om 30 år är det fråga om vilket är bäst – totalrenovera kajerna eller att bygga ut Pampushamnen. När Södra Hamnspåret stängs måste omdisponering göras så att Öhmansterminalen endast tar emot gods som ska gå vidare med lastbil.
Till Agroetanol kommer varje vecka över 1 000 ton knäckebrödsspill från Vasabröd i Filipstad. Om Agroetanol inte kan fortsätta att ta emot detta via järnväg så äventyras hela Vasabröds rationella godstågstrafik från Filipstad till både Norge och Tyskland, och därmed förs mera gods över till landsvägstrafiken.
Det borde gå att upprätthålla anslutning till Södra stambanan genom att behålla ett spår på godsbangårdsområdet, efter nedmonteringen av godsbangården. Det är fullt acceptabelt att ett par godståg om dagen framförs längs med Packhusgatan, så länge tunga lastbilar kör den vägen. Om det är störande med nuvarande sträckning öster om huset Packhusgatan 6-10 kan spåret flyttas till västra sidan om huset. En liten kostnad i jämförelse med kapitalförstöringen att avveckla hela Södra Hamnspåret.
Ändra beslutet och planera med Trafikverket så att Södra Hamnspåret kan fortsätta att brukas. När den tunga trafiken på Hamnbron förs över till Johannisborgsleden ska dess bro över Strömmen även vara del av en ny förbindelse från järnvägsnätet till Södra Hamnspåret.
Planera också så att en ny järnväg, Östersjöbanan, kan utgå från nya resecentrum över nämnda bro mot Söderköping och Kalmar. De stora investeringarna i och omkring Ostlänken är för framtiden och måste innebära att även gods förs över från landsväg till järnväg.
Ulf Nilsson, fd ledamot i kommunfullmäktige
Jan Petersson, ledamot i kommunfullmäktige
Sandra Karlsson, oppositionsråd