Debatten om det eventuella övertagandet av de större vägföreningarna i Norrköpings kommun har med intresse följts av LRF:s kommungrupp. Gamla löften sedan kommundelsnämndernas tid, om rättviseperspektivet och vilken standard vägarna ska ha vid ett eventuellt övertagande har speglat perspektivet av stad och tätort som norm.
Många är de landsbygdsbor som ingår i en vägsamfällighet, där statliga bidrag utgår efter schablonberäkning för driftskostnad. Detta statliga bidrag utgör en grund för att erhålla ett kommunalt bidrag. Motprestationen för vägsamfälligheten blir att hålla den enskilda vägen i en god standard så allmänheten kan nyttja den.
Detta kontrolleras, och konstateras brister betalas inga pengar ut. På denna väg ska näringslivet transporteras, kommunen ska färdas där för att kunna utföra sina tjänster, posten ska ta sig fram med mera.
Hur många semesterfirare åker på enskilda vägar för att ta sig till bad och olika upplevelser? I tider som denna med coronavirus ser vi på landsbygden en ökad andel människor som rör sig på landsbygden och då nyttjar enskilda vägar. Att skog och mark har mycket att erbjuda och kommer allt fler till del är mycket positivt och då krävs att vägarna håller bra standard.
För att hålla bra vägstandard räcker inte de driftsbidrag som erhålls utan vägsamfälligheten får ta ut kostnaderna från andelsinnehavarna, det vill säga de som bor utmed vägen. Det kan röra sig om många tusenlappar per år. Rättviseperspektivet i kommunens eventuella övertagande av de större vägsamfälligheterna känns därför inte särskilt adekvat. LRF:s kommungrupp vill istället värna det kommunala driftsbidraget vilket blir betydligt rättvisare och sätter fokus på hela kommunens infrastruktur, inte bara stad och tätort.
Att samtliga kommuninnevånare vid ett övertagande får bekosta vägunderhåll som endast kommer en del till gagn utgör ingen rättvisa, utan låt vägsamfälligheterna söka stöd och se till att driftsbidragen verkligen blir anpassade efter de kostnader som krävs för att underhålla vägnätet även utanför stad och tätort.
LRF:s kommungrupp Norrköping
Henrik Rasmussen, ordförande