Dyra lärpengar med satsningen på medborgarkontor

Nu är snart cirkeln sluten och kommunens reception och service till medborgarna är tillbaka i kommunhuset Strömsvik.

En märklig detalj i detta är att satsningen på medborgarservice i nya lokaler lanserades som ett besparingsförslag, menar debattörerna.

En märklig detalj i detta är att satsningen på medborgarservice i nya lokaler lanserades som ett besparingsförslag, menar debattörerna.

Foto: Patrik Selsfors

Debatt2020-11-18 06:43
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men vad var det som hände och har de styrande partierna Socialdemokraterna och Centern lärt sig något?

Man får hoppas att de i framtiden inser vikten av att innan man tar beslut utreda vissa grundläggande saker till exempel behovet och efterfrågan både hos invånarna och den egna kommunala organisationen. Konsekvensanalysen avseende medborgarkontoret verkar ha begränsat sig till att ”vi får se under resan gång”. 

Nu återöppnas receptionen i kommunhuset i Valdemarsvik och där landar också medborgarservice. Det var exakt den lösning som oppositionen förordade när beslut skulle fattas i frågan.

Men vad har nu Socialdemokraternas och Centerns äventyr med medborgarkontoret/medborgarservice kostat Valdemarsviks skattebetalare? Ett projekt som åtminstone inledningsvis stöttades av både Nybyggarpartiet och Vänsterpartiet.

Medborgarservice har haft en grundbudget för att täcka de beräknade kostnader för de uppgifter de skulle utföra exempelvis kommunens växel. Men kalkylerna har ju inte hållit. Summerar man kostnaderna som överstigit budgeten för åren 2018- 2020 så blir det 3,4 miljoner kronor.

Dessutom tillkommer kostnaden för att bygga om de nuvarande lokalerna i Funkishuset på 3,7 miljoner kronor, lokaler som man nu funderar över användningen av. 

Notan hamnar på drygt 7 miljoner kronor. Det är dyra lärpengar. Dessa resurser hade kanske gjort mer nytta i en annan verksamhet för just lärande nämligen skolan.

En märklig detalj i detta är att satsningen på medborgarservice i nya lokaler lanserades som ett besparingsförslag. Menar man att genom att först tillskapa utökade kostnader som man sedan försöker reducera har sparat pengar? Är detta Socialdemokraterna och Centerns syn på besparingar bör kommuninvånarna vara oroade.

En annan aspekt är att personalen som jobbat på medborgarservice helt oförskylt hamnat i en väldig tråkig situation genom denna obetänkta satsning. De har gjort ett bra jobb med de förutsättningar som givits. Ansvaret för den här misslyckade satsningen ligger helt hos de politiker som tagit besluten. 

Nu är man tillbaka där man borde ha börjat nämligen medborgarservice i receptionen i kommunhuset. I det här läget syns de styrande politikerna som beslutade om satsningen inte till. Nu får kommundirektören uttala sig istället.

Hela äventyret har drivits och beslutats av de styrande Socialdemokraterna och Centerpartiet men nu när det ska avvecklas så är de märkligt osynliga. Det är plötsligt en ren tjänstemannafråga.

Det finns ett ironiskt talesätt när man diskuterar fördelningen i politiska samarbeten som lyder ”Vi går på alla invigningar och ni tar alla nedläggningar”. Inom styret i Valdemarsvik så verkar man ha landat i att bara gå på invigningar och göra sig osynliga när det inte går som det var tänkt.