En 90-åring som utvecklas och behövs!

Här skulle vi också vilja att Norrköping utsågs till beredskapsflygplats, något staten borde ställa sig bakom.

Om vi skall ge Norrköping och dess näringsliv en ärlig möjlighet att utvecklas behöver vi ha kvar flyget, skriver Christopher Jarnvall och Linda Nilsson.

Om vi skall ge Norrköping och dess näringsliv en ärlig möjlighet att utvecklas behöver vi ha kvar flyget, skriver Christopher Jarnvall och Linda Nilsson.

Foto: Michael Bercu

Debatt2024-09-05 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I år är det 90 år sedan Norrköpings flygplats öppnade – den äldsta trafikflygplatsen i Sverige som ännu är i bruk. Vi har en pigg 90-åring som kämpar på. Vänsteroppositionen vill lägga ned den, men vi sätter fortsatt stopp för alla sådana försök. Vi skall ha kvar vår flygplats, därför att den behövs. Det är vi ense om i majoritetsstyret.

Om vi skall ge Norrköping och dess näringsliv en ärlig möjlighet att utvecklas behöver vi ha kvar flyget. Visst skulle vi behöva ett antal reguljära avgångar för affärsflyg, men vi ser ändå att flyget utvecklas på Norrköpings flygplats. När vi häromdagen även fick ett välkommet regeringsbesked om slopad flygskatt 2025, något som vi sverigedemokrater har jobbat hårt för, kan vi se att premisserna underlättas för flyget i Norrköping.   

Idag lyfter flyg mot 14 destinationer från Norrköping. Det handlar mestadels om charter men även om vissa reguljära avgångar eller flyg, där man kan köpa en stol. Apollo har dessutom aviserat att man dubblar antalet avgångar 2025 i samband med att bolaget lägger till ytterligare en destination. Det bådar gott.  

Försvarsmakten visar också stort intresse för vår flygplats, som är viktig ur beredskapssynvinkel. Här skulle vi också vilja att Norrköping utsågs till beredskapsflygplats, något staten borde ställa sig bakom och där Sverigedemokraterna har legat på. SOS Alarm har också understrukit behovet av flygplatsen för att underlätta verksamheten i Norrköping. Brandflygets och ambulansflygets möjligheter att använda vår flygplats är oerhört viktig. 

Ur ett trygghetsperspektiv är det också väsentligt att polisen fortsatt kan nyttja vår flygplats som en bas för sina helikoptrar. Nyligen etablerade sig även UMS Skeldar på flygplatsen i Norrköping. Det handlar om en ökande drönaraktivitet och man gör testflygningar med obemannade helikoptrar för övervakning och spaning. Dessa är framtagna tillsammans med SAAB i Linköping och vi kan vara stolta över denna etablering. 

Från flygplatsens sida arbetar man hårt för att utöka dagens verksamhet och det ser ut som att man kommer att ha framgång i att även i framtiden vara en lönsam bas för affärsverksamhet. Pandemin och den påföljande lågkonjunkturen har dock temporärt bromsat utvecklingen av människors resande. Det gäller alla flygplatser – även Arlanda. Nya flyglinjer har högsta prioritet. 

Chartertrafiken svarar idag visserligen för en stor del av den mer iögonenfallande verksamheten, men vi skall inte glömma att den bara utgör knappt tio procent av den totala aktiviteten på vår flygplats. Skolflyget står för mer än hälften av starter och landningar, vilket förstås också underlättas av att trafikflygets frekvens är lägre här.

Vi har en flygplats idag och den skall vi vara rädda om. Läggs den ned, kommer vi aldrig att få tillbaka den. De som vill bygga bostäder på marken skall komma ihåg att området är olämpligt för ändamålet med tanke på förekomsten av PFAS, behov av att påla byggnader och inte minst den avstannade befolkningsutvecklingen. Det är inte framtiden för vår flygplats!

I stället för att försvåra verksamheten för Norrköpings flygplats och trakassera dess anställda med ihållande krav på nedläggning, bör vi politiker aktivt ställa oss bakom den viktiga infrastruktur som en flygplats innebär för en kommun. Det gör vi i majoritetsstyret. Här borde vänsteroppositionen också ta sitt ansvar!

Christopher Jarnvall, kommunalråd (SD)

Linda Nilsson, ledamot i kommunfullmäktige (SD) samt i Norrköping Airports styrelse