Vi stÄr inför en stor samhÀllsomstÀllning, frÄn ett fossildrivet till ett grönt och hÄllbart samhÀlle. Detta kommer att krÀva stora och kostsamma ÄtgÀrder och satsningar inom det offentliga och privata. Alla mÄste hjÀlpas Ät för att vi ska kunna stÀlla om. JÀrnvÀgen mÄste byggas ut, fler tÄg mÄste rulla och tillgÀngligheten till kollektivtrafiken mÄste öka.
Det Àr dock sÄ att alla inte har möjligheten att stÀlla om snabbt eller ens överhuvudtaget. Det kan vara allt frÄn ekonomisk situation till var man bor rent geografiskt. För att majoriteten av oss ska kunna stÀlla om sÄ mÄste det ske strukturella förÀndringar först. I dagslÀget och för Sveriges del sÄ utgör den privata bilismen och varutransport med lastbilar en betydande andel utav utslÀppen av vÀxthusgaser.
Med det hĂ€r i Ă„tanke sĂ„ bör en rad reformer genomföras. Det första och mest grundlĂ€ggande Ă€r att Ă„terförstatliga jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„llet. Detta bör genomföras för att öka effektiviteten och finansieringen av underhĂ„llet, dĂ„ det i nulĂ€get med âkonkurrens pĂ„ jĂ€rnvĂ€genâ inte fungerar.
Det andra Àr utbyggnad av jÀrnvÀgen i sig, exempelvis OstlÀnken och liknande mÄste genomföras och höghastighetstÄg som gÄr 320 km/h ska rulla pÄ svenska rÀls. DÄ kommer bÄde pendling och transport av varor flyttas frÄn vÀgen till rÀlsen.
Det tredje som mÄste förÀndras Àr tillgÀngligheten till kollektivtrafik och specifikt linjetrafik förbÀttras. I nulÀget finns det exempelvis ingen busslinje mellan Söderköping och Linköping, nÄgot som skulle underlÀtta dagspendling mellan stÀderna markant om det fanns. Om samhÀllet ska stÀlla om mÄste sÄ mÄnga som möjligt ha möjlighet att bidra. Det Àr Àven sÄ att kollektivtrafiken i sig bör bli avgiftsfri för att öka incitamentet till att vÀlja den istÀllet för bilen.
Dessa reformer kommer att vara dyra, dÀrför bör de lÄnefinansieras pÄ statlig nivÄ, nÄgot som krÀvs för att sÀkerstÀlla vÀlfÀrden. Det Àr inte möjligt för kommuner och regioner att hantera kostnaderna för dessa stora satsningar. Sverige Àr idag ett föregÄngsland gÀllande miljö- och klimat, men för att kunna försÀtta vara det sÄ mÄste vi visa att det gÄr att stÀlla om ett samhÀlle till att ha ett negativt nettoutslÀpp av vÀxthusgaser.
MÄlet i sig bör vara att minska antalet bilar som anvÀnds för dagspendling och transporter med lastbil. Det mÄste vara möjligt för mÀnniskor att vÀlja ett grönt alternativ i vardagen. För att det ska vara möjligt sÄ mÄste vi samarbeta, dÀrför att det Àr enbart tillsammans som vi kan stÀlla om samhÀllet.
Det krÀvs handlingskraft och vilja att satsa pÄ en gemensam omstÀllning som alla kan ta del av, inte bara de som har plÄnboken till det. Styrande politiker mÄste ta tag i det hÀr och vi alla mÄste stÀlla oss bakom en grön samhÀllsomstÀllning!
Med en grön framtid och ett starkare samhÀlle som mÄl, genomför vi en grön omstÀllning tillsammans!
Alexander Fröderberg
Ordförande SSU Söderköping