En grön omstÀllning som alla kan ta del av

Det krÀvs handlingskraft och vilja att satsa pÄ en gemensam omstÀllning som alla kan ta del av, inte bara de som har plÄnboken till det, skriver Alexander Fröderberg, SSU.

MÄlet bör vara att minska antalet bilar som anvÀnds för dagspendling och transporter med lastbil, menar debattören.

MÄlet bör vara att minska antalet bilar som anvÀnds för dagspendling och transporter med lastbil, menar debattören.

Foto:

Debatt2019-12-10 14:02
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi stÄr inför en stor samhÀllsomstÀllning, frÄn ett fossildrivet till ett grönt och hÄllbart samhÀlle. Detta kommer att krÀva stora och kostsamma ÄtgÀrder och satsningar inom det offentliga och privata. Alla mÄste hjÀlpas Ät för att vi ska kunna stÀlla om. JÀrnvÀgen mÄste byggas ut, fler tÄg mÄste rulla och tillgÀngligheten till kollektivtrafiken mÄste öka.

Det Àr dock sÄ att alla inte har möjligheten att stÀlla om snabbt eller ens överhuvudtaget. Det kan vara allt frÄn ekonomisk situation till var man bor rent geografiskt. För att majoriteten av oss ska kunna stÀlla om sÄ mÄste det ske strukturella förÀndringar först. I dagslÀget och för Sveriges del sÄ utgör den privata bilismen och varutransport med lastbilar en betydande andel utav utslÀppen av vÀxthusgaser.

Med det hĂ€r i Ă„tanke sĂ„ bör en rad reformer genomföras. Det första och mest grundlĂ€ggande Ă€r att Ă„terförstatliga jĂ€rnvĂ€gsunderhĂ„llet. Detta bör genomföras för att öka effektiviteten och finansieringen av underhĂ„llet, dĂ„ det i nulĂ€get med ”konkurrens pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen” inte fungerar. 

Det andra Ă€r utbyggnad av jĂ€rnvĂ€gen i sig, exempelvis OstlĂ€nken och liknande mĂ„ste genomföras och höghastighetstĂ„g som gĂ„r 320 km/h ska rulla pĂ„ svenska rĂ€ls. DĂ„ kommer bĂ„de pendling och transport av varor flyttas frĂ„n vĂ€gen till rĂ€lsen. 

Det tredje som mĂ„ste förĂ€ndras Ă€r tillgĂ€ngligheten till kollektivtrafik och specifikt linjetrafik förbĂ€ttras. I nulĂ€get finns det exempelvis ingen busslinje mellan Söderköping och Linköping, nĂ„got som skulle underlĂ€tta dagspendling mellan stĂ€derna markant om det fanns. Om samhĂ€llet ska stĂ€lla om mĂ„ste sĂ„ mĂ„nga som möjligt ha möjlighet att bidra. Det Ă€r Ă€ven sĂ„ att kollektivtrafiken i sig bör bli avgiftsfri för att öka incitamentet till att vĂ€lja den istĂ€llet för bilen. 

Dessa reformer kommer att vara dyra, dÀrför bör de lÄnefinansieras pÄ statlig nivÄ, nÄgot som krÀvs för att sÀkerstÀlla vÀlfÀrden. Det Àr inte möjligt för kommuner och regioner att hantera kostnaderna för dessa stora satsningar. Sverige Àr idag ett föregÄngsland gÀllande miljö- och klimat, men för att kunna försÀtta vara det sÄ mÄste vi visa att det gÄr att stÀlla om ett samhÀlle till att ha ett negativt nettoutslÀpp av vÀxthusgaser.

MĂ„let i sig bör vara att minska antalet bilar som anvĂ€nds för dagspendling och transporter med lastbil. Det mĂ„ste vara möjligt för mĂ€nniskor att vĂ€lja ett grönt alternativ i vardagen. För att det ska vara möjligt sĂ„ mĂ„ste vi samarbeta, dĂ€rför att det Ă€r enbart tillsammans som vi kan stĂ€lla om samhĂ€llet. 

Det krÀvs handlingskraft och vilja att satsa pÄ en gemensam omstÀllning som alla kan ta del av, inte bara de som har plÄnboken till det. Styrande politiker mÄste ta tag i det hÀr och vi alla mÄste stÀlla oss bakom en grön samhÀllsomstÀllning!

Med en grön framtid och ett starkare samhĂ€lle som mĂ„l, genomför vi en grön omstĂ€llning tillsammans! 

Alexander Fröderberg
Ordförande SSU Söderköping