En utmaning att bygga ett nytt samhälle

Vad kommer exploatörens alla idéer för Marviken att innebära för vår kommun, för naturen, för miljön, och allt annat som påverkas? Det undrar styrelsen för Naturskyddsföreningen Norrköping.

Vad anser Naturvårdsverket, försvaret och länsstyrelsen om planerna för Marviken? undrar debattörerna.

Vad anser Naturvårdsverket, försvaret och länsstyrelsen om planerna för Marviken? undrar debattörerna.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Debatt2020-05-25 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att bygga ett nytt samhälle är en härlig tanke. Då kan man försöka göra allt optimalt från början. Det ska helst vara självförsörjande. Ha arbetsplatser, butiker, utbildning, omsorg, sjukvård, odlingar och bra bostäder för alla. Ingen daglig pendling ska behöva ske och vid resor finns säkra gång- och cykelbanor till tåg eller spårvagn. 

För Marviken vill samhällsplaneringsnämnden göra många små detaljplaner och i etapper prova om naturen klarar det, skriver NT (14/5). Hur ska man då få en bra helhetsplanering för ett nytt samhälle? Här behövs en väldigt bred kompetens för att bygga hållbart. Socionomer, ekologer, marinbiologer, landskapsarkitekter, ekobyggexperter och många flera professioner. 

Heltäckande konsekvensanalyser måste tas fram i ett tidigt skede. Vad kommer exploatörens alla idéer, om de genomförs, att innebära för vår kommun, för naturen, miljön, påverkan på Bråviken och havet, ökad trafikbelastning och för klimatet och allt annat som påverkas?

FN:s 17 globala hållbarhetsmål har antagits och ska följas vid all samhällsplanering. Några mål handlar om att ekosystem, biologisk mångfald, rena marina miljöer och ett rent vatten ska främjas. Klimat- och miljöförändringar ska motverkas med hållbar infrastruktur, mindre flygande och biltrafik. Nya hus som byggs ska vara klimatneutrala i hela livscykeln. Allt med fokus på att rädda vår värld. 

Nya samhällen ska vara trivsamma och ha sociala värden med en mix av människor för att eliminera segregation. Nya Marviken får således inte bidra till ökade sociala klyftor och påfrestningar på vare sig natur eller klimat. Hur har man tänkt lösa det? Vilken typ av människor vill och har råd att bo dyrt långt från centralorten? 

Det planeras bland annat ett kärnvapenmuseum och gym. Men var ska alla andra jobba? Kustlinjen vid Bråviken och vår fina skärgård har natur av riksintresse, är strandskyddad och av stor vikt för friluftslivet med naturreservat och Natura 2000-områden. Här ska vikar skyddas för bland annat havsörn, sjöfågel och fiskens fortplantning. Hur uppnås ett hållbart samhälle om de boende ska åka båt, vattenskoter och pendla med bil och stora kryssningsfartyg till sina lyxbostäder? Vad anser Naturvårdsverket, försvaret och länsstyrelsen om planerna? 

Köparen av Marviken, bolaget Synthesis Real Estate AB, och Norrköpings kommun ser mycket positivt på en utvecklad skärgårdsmiljö, har man kunnat läsa i NT (2/4). Men har kommunen kontrollerat allt och fått bra referenser? Finns ekonomiska muskler och tillräckligt stor kunskap för att genomföra detta omfattande projekt? Exploatören ska enligt ett exploateringsavtal bekosta detaljplaneringen. Även ny infrastruktur, vatten, avlopp, el ska exploatören stå för. Men hur långt från fastighetsgränsen? Ingår en förbättrad Arkösundsväg, som ju bitvis är relativt smal och kurvig, med många utfarter och ingår en ny kollektivtrafiklinje i exploatörens åtaganden? Eller får vi skattebetalarna stå för den notan?

Naturskyddsföreningen yttrar sig oftast i känsliga projekt och vi väntar sedan länge på utlovad samrådsträff på plats. Välkommen med inbjudan! Arkösund har bra service, ligger närmare kusten, har båt- och busslinje, butik, restauranger och hotell. Det ska förbli porten mot havet menar Naturskyddsföreningen. Vi anser av flera skäl att Marvikenprojektet ska läggas ner – en gång till.

Naturskyddsföreningen Norrköping 
Styrelsen genom Anders Wennerblad