Strandskyddet Àr en viktig faktor nÀr det gÀller avvÀgningen mellan en levande landsbygd och allmÀnhetens berÀttigade krav pÄ tillgÄng till mark för det fria friluftslivet jÀmte den biologiska mÄngfalden.
Skyddet medför ocksÄ mycket lÄngtgÄende inskrÀnkningar i vad mÀnniskor fÄr göra pÄ sin fastighet. Den enskilde markÀgaren drabbas mÄnga gÄnger hÄrt av strandskyddet utan att alla gÄnger förstÄ dÄ reglerna Àr sÄ generellt utformade.
Centerpartiet har flera gÄnger slÀppt fram en Socialdemokratisk regering med löfte om ett moderniserat strandskydd. Den nu framförhandlade kompromissen mellan S, Mp och C medför inte detta, sÀrskilt inte för skÀrgÄrdskommuner som Söderköping. UtgÄngspunkten för uppgörelsen var att det skulle vara lÀttare att bygga strandnÀra och att det kommunala inflytandet över strandskyddet skulle öka.
Förslaget innebÀr i stÀllet ett förstÀrkt strandskydd som nÀstintill omöjliggör en utveckling av skÀrgÄrden och betrÀffande det lokala inflytandet innebÀr det inte nÄgra egentliga lÀttnader mot i dag. I princip kan sÀgas att förslaget innebÀr att det blir lÀttare att bygga dÀr tillgÄngen pÄ obebyggd mark Àr god och dÀr efterfrÄgan pÄ mark för bebyggelse Àr lÄg.
Det vill sÀga nÄgot överdrivet dÀr flertalet mÀnniskor inte vill bo. DÀrtill innebÀr förslaget att tidigare upphÀvda strandskydd ska kunna Äterinföras och att lÀnsstyrelsernas roll och veto förstÀrks och utrymmet för förenklingar blir obefintligt i stora delar av landet. NÄgon strandskyddsdispens kommer svÄrligen kunna ges i Söderköping det gÀller framförallt i skÀrgÄrden men Àven i övriga delar av kommunen.
Moderaterna sĂ€ger nej till förslaget vilket flera partier gör och förslaget hamnar sannolikt dĂ€r det hör hemma; ytterligare en hyllvĂ€rmare. Ăven LagrĂ„det Ă€r minst sagt skeptiska till förslaget och framhĂ„ller att förslaget Ă€r illa förberett och de rĂ€ttsliga följderna gĂ„r inte att överblicka.
Vi vill pÄstÄ att LagrÄdets kritik Àr mycket allvarlig. En grundlÀggande rÀttssÀkerhetsaspekt Àr att lagstiftningen medför förutsebarhet, det kravet uppfyller inte förslaget. Men att inte respektera LagrÄdets synpunkter förfaller för nuvarande regering vara ett lÀtt passerat hinder. Ett argument som ofta framförs Àr att alla borde kunna stÀlla sig bakom föreliggande förslag, eftersom det trots allt, om Àven marginellt, medför förenklingar.
Med vÄr kÀnnedom om lagstiftningsprocessen vore det förödande att handla pÄ sÄ sÀtt. Det skulle innebÀra att frÄgan vore död för lÄng tid. Det Ànda rÀtta Àr att göra om och göra rÀtt. De flesta partierna i riksdagen Àr eniga om att det behövs lÀttnader i strandskyddet. Det rÀtta borde dÀrför vara att ta utgÄngspunkt i LagrÄdets kritik och förbereda det nya förslaget grundligt. För att det ska ske krÀvs en ny regering.
Moderaterna nationellt och vi i Söderköping vill att det ska vara möjligt för kommunerna att sjÀlva peka ut dÀr strandskyddet ska gÀlla. PÄ sÄ sÀtt kan kommunen ta ansvar för Sankt Annas utveckling gemensamt med de som vistas och brukar skÀrgÄrden. Generella regler motverkar ofta syftet med skyddet och minskar förstÄelsen för den enskilde. Dessutom bör det under vissa förutsÀttningar vara möjligt att kompensera markÀgare för den vÀrdeminskning som strandskyddet medför. DÀrutöver bör lÀnsstyrelsens överprövningsrÀtt enligt plan- och bygglagen avskaffas.