Hela vägen målet för Rv 51

Riksväg 51 är den centrala transportlänken mellan Östergötlands och Örebro län och är därmed en pulsåder för näringslivet i de båda länen.

Pulsåder. ”Samtidigt som trafikmängden ökat har standarden försämrats. Det gör att transporter försenas och tillväxten hämmas”, skriver debattörerna. ?

Pulsåder. ”Samtidigt som trafikmängden ökat har standarden försämrats. Det gör att transporter försenas och tillväxten hämmas”, skriver debattörerna. ?

Foto: Rikard W Larsson

Debatt2015-02-28 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under flera år har riksväg 51 mellan Örebro och Norrköping haft stora brister som väntar på åtgärder. Det är nu av högsta vikt att planerade insatser inte senareläggs, men också att resterande delar för att höja vägstandarden snarast kommer in i länsplanerna. Med punktinsatser kommer man inte i mål - hela vägen gäller.

Östergötlands och Örebro län ligger i storregionen Stockholm/Mälardalen, ett av Europas starkaste tillväxtområden. För att lyckas med fortsatt tillväxt i hela regionen måste vi säkerställa effektiva gods- och persontransporter. Riksväg 51 är den centrala transportlänken mellan Östergötlands och Örebro län och är därmed en pulsåder för näringslivet i de båda länen.

Väg 51:s status och värde avgörs av de båda länen, som varje år fördelar miljoner kronor i olika väganslag. I den fördelningen har alltför lite av medlen avsatts till insatser på just denna väg. Samtidigt som trafikmängden ökat har standarden försämrats. Det gör att transporter försenas och tillväxten hämmas.

Varje dag är vägen också en säkerhetsrisk för resenärer. Varje vecka sker farliga incidenter och varje månad inträffar två-tre olyckor. Vartannat år sker dödsfall. Olycksstatistiken talar sitt tydliga språk. Mellan 2006 och 2013 fick fem personer sätta livet till, 24 blev svårt skadade och av de olyckor som anmäldes ådrog sig 233 trafikanter lindrigare skador.

Utbyggnader av vägen har tillkommit i etapper, men någon samlad och tydlig bild av en fullt utbyggd väg finns inte i nuläget. Trafikverket Region Öst har i planperioden 2014-2015 aviserat en åtgärdsvalsstudie för de delar av riksväg 51 som återstår att hantera på båda sidor länsgränsen för att säkerställa vägens långsiktiga standard.

• Det behövs en framtida lösning med förbifarter vid Svennevad och Hjortkvarn i Örebro län.

• I Östergötland måste förutom genomfartsproblematiken i Finspång, även genomfarter i Sonstorp och Hällestad hanteras.

De utredningar om stråket som togs fram för snart 20 år sedan är fortfarande relevanta. Några sträckor av vägen har blivit utbyggda, främst de närmast tätorterna Örebro och Norrköping. Vägplan Kvarntorp-Almby, som ska binda ihop riksväg 51 med E 20 vid Mariebergs köpcentrum och Svennevadskorset till mötesfri landsväg, är igång.

För att nå hela vägen fram krävs att övriga planerade projekt nu sätts igång och att igångsatta projekt inte försenas.

• Det gäller sista etappen för att få en mötesfri landsväg mellan Norrköping och Finspång (Kolstad-Finspång), som beräknas vara färdigställd under detta år, men även byggstarten på sträckan Svennevad-Kvarntopskorset i Örebro län som ska sättas igång nästa år.

Ett konkurrenskraftigt näringsliv i regioner med fokus på topplogistik behöver väl fungerande transportnät - där väg, järnväg, sjöfart och flyg samverkar så att det blir enkelt och lätt att resa och byta varor mellan olika marknader, regionalt, nationellt och internationellt. Därför behövs en förnyad satsning på riksväg 51.

Om riksväg 51

Läs mer om