Detta på grund av kommunalt beslut och Östgötatrafikens orimliga upphandlingsvillkor. Den politiska majoriteten i kommunen beslutade att inte fortsätta upphandla samhällsbetalda resor, utan lägga över detta på Östgötatrafiken. Ett kortsynt beslut för att slippa ta ansvar för en viktig samhällsfunktion. Det kan också förmodas att kommunledningen trott sig komma billigare undan med den här manövern.
Kommunens ansvariga kan inte ha varit okunniga om att Östgötatrafikens upphandlingssystem är starkt konkurrensbegränsande, genom långtgående krav som mindre taxiföretag i kort tidsperspektiv inte kan ställa om till eller hantera kostnadsmässigt. Valdemarsviks Taxi gick i upphandlingen samman med Ringarums Buss och Linnea Buss för att vinna styrka. Men de hade bara att konstatera att Östgötatrafikens krav var oöverstigliga.
Östgötatrafiken kräver nämligen att samhällstrafiken i glesbygd ska bedrivas utifrån samma strikta miljövillkor som beslutats för stadstrafiken. Fordonen ska drivas med syntetdiesel eller biogas. Ingendera kan tankas närmare än i Norrköping. Samhällstrafikens bilar ska tvättas varje dygn, tvärtemot alla miljöhänsyn. Dygnet runt bemannad växel krävs i glesbygdskommunen, trots att det behovet hittills inte funnits.
Den stelbenta och okänsliga byråkratin skapar samhällsproblem som går ut över svaga grupper som barn, sjuka och åldringar. Men sådana konsekvenser verkar inte ligga inom Östgötatrafikens ansvarsområde.
Det råder klar insikt hos både politiker och allmänhet att EU:s upphandlingsförordning i Sverige ofta tillämpas in absurdum. Ringarums Buss förlorade upphandlingen i de östra kommunerna, trots att de skött kollektivtrafiken föredömligt. Men det spelar ingen roll när upphandlingskarusellen ska snurra med orimligt korta tidsintervall. Kontinuitet och stabilitet får vika när ett taxiföretag med dokumenterat aggressiva anbudsmetoder lägger ännu ett trafikområde under sig.
Den politiska ledningen i Valdemarsvik borde rimligvis ha insett att dess beslut att frånsäga sig ansvaret för hur samhällstrafiken bedrivs skulle få konsekvenser. När en landsbygdskommun bidrar till att det lokala taxiföretaget tvingas lägga ner, med alla de konsekvenser det medför, då motarbetar den sin egen utveckling.