Kvaliteten inte tillräcklig hos Kunskapsljuset

Sophia Jarl (M).
-Jag accepterar inte bristande kvalitet på kommunens skolor.

Sophia Jarl (M). -Jag accepterar inte bristande kvalitet på kommunens skolor.

Foto: Annica Hesser

Debatt2017-08-01 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På den av skolinspektionen hårt kritiserade muslimska skolan Kunskapsljuset är Isam Bardaqji huvudman. Han är missnöjd med att även jag riktar kritik mot skolan. Men jag kommer aldrig acceptera bristande kvalitet när det gäller utbildning för våra barn.

Bardaqji erbjuder mig att besöka skolan i ett, som jag ser det, försök att ändra min uppfattning utifrån den kritik jag tagit del av från exempelvis skolinspektionen. Men inspektionens bedömning är oberoende och ger mig ett underlag för att bedöma om kommunen som ansvarig för alla barns utbildning ska vara behjälplig för att exempelvis stänga en skola. Vi moderater gör många verksamhetsbesök men dessa besök fungerar inte som tillfällen att överpröva myndigheters bedömning.

I sin artikel hänvisar du till att det finns andra skolor som inte sköter sitt uppdrag. Jag delar uppfattningen om att det finns skolor som har svårt att leva upp till ställda kvalitetskrav men det berättigar inte att en skola får fortsätta att leverera undermålig utbildningskvalitet. Eller tycker Bardaqji att det är berättigat att bryta mot lagen för att det "finns andra som också gör det"? Kunskapsljusets måste ta ansvar för den verksamhet som bedrivs idag.

Bardaqji skriver också om hur hårt han arbetat för att anställa behörig personal. Det är givetvis lovvärt om det stämmer men det är fortfarande så att skolan har misslyckats. Därmed anser jag att eleverna ska beredas möjlighet att fortsätta sin utbildning vid en skola som uppfyller kraven samtidigt som skolan får stänga. Jag skulle ha den uppfattningen även mot en kommunal skola som inte kan säkerställa kvaliteten.

Avslutningsvis ger du en bild av hur den muslimska skolan gjort det möjligt för elever att delta "gratis" i en fotbollsförening. Fritidsaktiviteter för barn är givetvis en viktig del av integrationen. Men ska jag tolka detta som att elevpengen på skolan bekostar fritidsaktiviteter? Och är det inte så att den aktuella fotbollsföreningen endast har verksamhet för pojkar? Hur arbetar den muslimska skolan för att integrera flickor?

Min uppfattning om Kunskapsljuset har inte ändrats. Den ekonomiska föreningen kan fortsätta med sitt sociala arbete men de uppfyller inte mina mått och de krav lagstiftningen ställer för att få ta ansvar för barns utbildning.

Friskolor