Låt skapandet stärka inlärningen i skolan

Mitt i brinnande corornakris har vi fått ett gyllene tillfälle att föra in kulturskolans verksamheter på ett naturligt sätt i skolan, skriver Mia Sköld (MP).

Debatt2020-05-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svenskfödd flicka med välutbildade föräldrar. Det är den typiska kulturskolans genomsnittliga elev. Det skulle vi behöva ändra på. Att få delta i kulturskolans fantastiska verksamhet ska vara något som alla barn i ett samhälle borde få tillgång till. Vad skulle ha hänt med det svenska musikundret om det bara funnits kulturskola för en viss grupp. 

Avgifterna behöver vara så låga att de inte blir ett oöverstigligt hinder för familjer. Varianter, av typen El Sistema, behöver finnas i socioekonomiskt svagare områden, i samverkan med skolorna, och visst vore det en dröm att få kulturskolans pedagoger till skolans vardag.

Vi behöver hitta sätt att nå ut till elever i alla områden. En av de viktigaste faktorerna är förmodligen brist på information till föräldrar. Det finns nog ganska många föräldrar som inte vet vad det kostar, som inte vet hur man anmäler och som inte vet att stora delar av undervisningen faktiskt sker i närområdet.

Kulturskolans lärare går nu i coronatider ut i den vanliga skolan och ställer sina speciella pedagogiska kunskaper till förfogande. Det skulle väl vara ett fullkomligt underbart tillfälle att starta mindre kulturprojekt på skolorna, så att elever verkligen kan få vara med och skapa under skoltid. 

Det finnas alla möjligheter att inom skolans uppdrag sätta upp pjäser, musikaler och ge små konserter. Det behöver inte vara stora publikdragande event. Det räcker med att få visa upp för klassens föräldrar. Kulturskolans alla pedagoger skulle verkligen kunna komma till så stor nytta, och i förlängningen skulle de också kunna få fler barn och föräldrar att få upp ögonen för den viktiga verksamheten de bedriver i vanliga fall. Vi skulle rent av kunna se det som ett PR-event för kulturskolan.

Gång på gång visar forskning tydligt att kulturskapande på olika sätt stärker inlärningen och främjar inlärningsförmågorna. Vi läser om pojkar som hamnar efter tjejerna i skolan. De skulle kanske ha lättare att ta till sig kunskaper om de fick ett kulturredskap i sin verktygslåda. Mitt i brinnande corornakris har vi alltså fått detta gyllene tillfälle att föra in kulturskolans verksamheter på ett naturligt sätt, i skolan, med duktiga pedagoger från våra svenska kulturskolor. 

Fler barn och unga som får upp ögonen för allt de själva kan göra, med rätt handledning, skulle kunna leda till integration och det skulle kunna leda till att segregationen suddas ut litegrann i kanterna.

Mia Sköld (MP)