Vid nästa kommunfullmäktigemöte avser de styrande politikerna i Norrköping att bryta gamla kommunfullmäktigebeslut och löften om övertagande av vägföreningarna.
Politikerna och tjänstemännen har felaktigt angett att det skulle kosta kommunen och boende 200- 300 miljoner kronor att iordningställa gatorna enligt lagkrav. Om så inte görs vid ett övertagande har man vidare hävdat att då skulle myndigheterna, bland annat länsstyrelsen, stoppa ett övertagande. Men länsstyrelsen har i december 2019 för oss påvisat att de inte kan stoppa ett övertagande mellan kommunen och vägföreningarna på de grunder som kommunen angivit.
Ytterligare så har både tjänstemän och politikerna påstått att alla detaljplaner måste göras om vid ett kommunalt övertagande av huvudmannaskapet från vägföreningarna. Det visar sig nu att inget av påståendena är riktiga. Vilket man även har erkänt!
Gatustandarden i vägföreningsområdena har idag en bättre standard än i de områden där kommunen är huvudman. Ingen myndighet kräver åtgärd. Det finns heller ingen lag som kräver uppgradering. Att göra om alla detaljplaner finns heller inget krav på utan de duger idag och de duger i morgon.
Nu har alltså alla de gamla skälen för att bryta upp fullmäktigebesluten och mångåriga löften om övertagande av huvudmannaskapen försvunnit. Uppgifterna var ju inte sanna utan påhitt som man matat oss medborgare med! Det enda som behövs är att man för varje enskild vägföreningen skriver ett övertagandedokument som anger ”att kommunen tar över ansvaret för vägföreningen enligt nu gällande förrättningar och i nuvarande skick”. Naturligtvis behöver dokumentet dateras och skrivas under. Den kostnaden är nära noll eller maximalt några tusenlappar.
Den framtagna kostnaden, 200- 300 miljoner, bygger dessutom inte på vägstandard, väglängder etc utan på en extrapolering med en faktor 46. Man har delat antalet mantalsskrivna invånarna i de stora vägföreningarna 26 000 delat med invånarna i Norsholm, 561, som man utgått ifrån.
Nu kommer de rätta skälen fram. Politikerna klarar inte av ekonomin i kommunen och har beslutat att man måste hitta pengar att stoppa i de hål man redan skapat. Besluten om besparingar togs i budgetdiskussionerna i mitten av 2019. Inte som man anger i en debattartikel NT 12/5, på grund av coronapandemin. I artikeln anges även att ”det blir väldigt svårt att hantera varför vissa områden skall ha bättre eller sämre standard än andra”. Vad debattörerna då glömmer är att det borde vara svårare att motivera varför husägarna i vissa områden skall betala för drift och underhåll medan andra slipper. Kan man då prata om rättvisa?
Nu blir sanningen tydlig, nämligen att vi har inte råd med rättvis hantering av medborgarna i Norrköping. Politikerna vill behålla de orättvisor som det är att villa-/fastighetsägarna betalar vägavgifter för drift och underhåll. Politikerna bryter de gamla löftena från först kommunsammanslagningen i början av 1970- talet och sedan fullmäktigebesluten 2007 och 2009.
Detta trots att vi betalar kommunalskatt som skall täcka infrastrukturen och gör så för alla andra medborgare. Yttersamhällena är de samhällsdelar som Norrköping skall växa i enligt ”Vision 2035”.
Om politikerna i kommunfullmäktige 25 maj bryter tidigare beslut och löften innebär det de största politiska sveken i Norrköping mot 6 000 villa/fastighetsägare i de 10 största planlagda ytterområdena som Åby/Jursla, Skärblacka, Kimstad, Kolmården med flera.
Kvillinge Villaägareförening
genom Lennart Petersson, ordförande
Villaägarna Norrköping
genom Barry Broman, vice ordförande